י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מבחנה בנחיתה

יצירתיות ישראלית: הרחפן ישמש למאבק בנגיף

פתרון מעופף: רחפנים ישנעו ציוד ובדיקות רפואיות למרכז הרפואי זיו שבצפת וממנו, במטרה לחסוך זמן ומגע יד אדם בדרך

יצירתיות ישראלית: הרחפן ישמש למאבק בנגיף
הרחפן צילום: אשר אלמקייס

המאבק בקורונה מביא לניצול של מיטב הטכנולוגיות, וכעת הזירה עוברת לשחקים: המרכז הרפואי זיו יהיה לראשון מבין בתי החולים הכלליים בישראל שיפעיל רחפנים שישנעו ציוד רפואי, תרופות ובדיקות דם וקורונה, אליו וממנו.

מדובר בפיילוט של משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון ובשיתוף עם רשות התעופה האזרחית, מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה (מת"ח), רשות החדשנות וחטיבת בתי החולים במשרד הבריאות.

הפיילוט יצא השבוע לדרך בסדרה של ניסיונות הטסה מהמנחת המחודש של זיו לעבר מספר יעדים מסביב למרכז הרפואי ובטווח, שבשלב הראשון, לא יעלה על טווח תעופה שבין 5-10 ק"מ.

הרחפנים המדוברים שיוכלו לשאת משקל של עד חמישה ק"ג, יוטסו באמצעות GPS שינחה אותם להנחית את המשלוחים במקום המדויק.

במסגרת הפיילוט יבוצעו בעשרת הימים הראשונים למעלה מ-100 גיחות ליעדים שונים, בין היתר: לאגף ב' של המרכז הרפואי זיו ובו שירותי הפסיכיאטריה, אשר ממוקם במרכז העיר צפת.

כמו כן, נשקלת האפשרות לשיתוף פעולה עם צה"ל, במהלכו יבוצעו גיחות של העברת ציוד רפואי, תרופות ובדיקות לבסיס פילון הקרוב ולפיקוד הצפון.

הרעיון לשימוש ברחפנים עלה לצורך חיסכון בזמן, כפתרון אידיאלי ועוקף לסגירת צירי תנועה מרכזיים אם בשל הילולות, שלגים, מלחמות ועוד.

יצוין כי צרכיו הרפואיים של זיו מסתכמים בטווח של עד כ-150 ק"מ אווירית בין העיר צפת לאשדוד, משם מועברות התרופות היקרות והמיוחדות. מסלול כזה שצפוי להיכנס לביצוע בשלב השני של תכנית השינוע האווירי ויבוצע על ידי טיסנים גדולים יותר, אורך כשעה וחצי, במקום כשלוש שעות וחצי בנסיעה על כביש וגם זה במצב שאין פקקים בדרך.

כמו כן, הטיסנים שייכנסו כאמור לפעולה בשלב השני, ישנעו מנות דם ממד"א חיפה (60 ק"מ - כחצי שעת טיסה) ומתל השומר (130 ק"מ - זמן טיסה של כ-70 דקות).

"בעיתות שגרה וחירום נדרשת אספקה רציפה של תרופות וציוד לבתי החולים ולמתקנים החיוניים השונים. השימוש בכלי תעופה, מאפשר למרכז הרפואי זיו אספקה מהירה ויעילה של ציוד, בייחוד בימי חירום בהם הכבישים פקוקים ועמוסים אם בכלי תחבורה רגילים ואם בטנקים ובכלים צבאיים כבדים בדרכם לגבולות בצפון. זוהי בהחלט בשורה חשובה ביותר לתושבי הצפון ובייחוד לנו כמרכז הרפואי הצפוני שכמעט מבודד. שימוש בכלי התעופה לשינוע מהיר, יסייע ליעילות הממשק בין "זיו" לבין הצבא בעיתות חירום ומלחמה. אני בטוח שזו הדרך לחבר את הפריפריה למרכז ולספק לנו בזיו ולכל הצפון, כלי משמעותי פורץ גבולות ליכולת התפקוד שלנו בכל עת. המיזם המצוין הזה יצליח למען חיזוק בריאות הצפון", הסביר מנהל המרכז הרפואי זיו פרופ' סלמאן זרקא.

איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון, מסר כי: "מדובר בשלב נוסף במיזם החשוב והחדשני לשינוע משלוחים באמצעות רחפנים לצרכים בריאותיים ומסחריים, שאף הופך למשמעותי יותר בימים אלה בהם מדינת ישראל מתמודדת עם מגפת הקורונה. כעת ישנה חשיבות רבה לאפשרות להטיס משלוחים במהירות וביעילות, ובמיוחד ליכולת לצמצם ככל הניתן מגע אנושי בשינוע בדיקות. מדובר גם בצעד טכנולוגי-תחבורתי משמעותי במאמץ להצלת חיי אדם, שכן שינוע בדיקות ותרופות באמצעות הרחפנים, יצמצם את זמן ההגעה אשר קריטי בהצלת חיי אדם".

קורונה זיו בצפת רחפן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד