י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
משבר הקורונה

מדאיג: הסעיף שיצמצם את מסגרת האשראי למאות אלפי משפחות

על אף התקופה הכלכלית הקשה והמאתגרת, בימים אלו מקבלים מעל מיליון לקוחות בישראל מכתב מהבנק עם הודעה על צמצום מסגרת האשראי בחמישים אחוז, זאת על רקע היערכות ליישום החוק להגברת התחרות שחוקק לפני מספר שנים • ארגוני הסיוע והייעוץ מתריעים בפני שר האוצר: משקי הבית והעסקים הקטנים ימצאו את עצמם ללא מקורות אשראי ועלולים לפנות לאלטרנטיבות רעילות ולא יעילות • ח"כ מרגי: "יש צורך לבחון זאת בעידן הקורונה"

מדאיג: הסעיף שיצמצם את מסגרת האשראי למאות אלפי משפחות
מכתב הבנקים צילום: איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה

מחנק האשראי במשק: בימים אלו נערכים הבנקים הגדולים בישראל, פועלים ולאומי, ליישום החוק להגברת התחרות בשוק הבנקאות, שנחקק בשנת 2017. במסגרת החוק חויבו הבנקים הגדולים לצמצם את סך מסגרות האשראי ללקוחות בצורה משמעותית, וזאת דווקא בתקופה כלכלית מורכבת וקשה במיוחד. לקראת יישום החוק החלו מאות אלפי לקוחות לקבל הודעה מהבנק עם הודעה על צמצום המסגרת המוענקת להם בכרטיס האשראי, מסגרת המוענקת להם על ידי הבנק חינם לצורך ביצוע רכישות במהלך החודש עד למועד החיוב. 

במכתב דחוף שנשלח לשר האוצר מתריע יו"ר איגוד היועצים לכלכלת המשפחה, בשם שורה של עמותות סיוע וייעוץ הכלכלי, בהם "תבונה", "מסילה", "חסדי לב", "מקימי" ועוד, מפני ההשלכות הקשות של יישום החוק בעת הנוכחית, כאשר המצב הכלכלי במשק בכי רע ורבבות משפחות ועסקים מתמודדים עם מחנק אשראי גובר והולך, כתוצאה מהמשבר הכלכלי במשק.   

יודגש כי עם יישום הסעיף הרלוונטי החוק, בעוד כחודשיים, ייאלצו מרבית לקוחות הבנקים הגדולים, המסתמכים על המסגרת לצורך ביצוע רכישות במהלך החודש שהחיוב בגינן מתבצע עם קבלת המשכורת בתחילת החודש הבא, לספוג קיצוץ דרמטי במסגרת והמשמעות היא פגיעה אמיתית ומיידית ביכולות של אותם לקוחות לרכוש מוצרים ושירותים חיוניים. 

מכתבם של ארגוני הסיוע נפתח בפנייה אישית לשר האוצר ובו  נאמר: "אנו מביאים בפנייך את קולות הזעקה, הכאב והבכי שנובע מחוסר הוודאות והמצוקה שאנו שומעים מידי יום הן ממשקי בית והן מבעלי עסקים  עצמאים בתקופה זו. כולנו חפצי תחרות. אנו מאמינים ביכולתך למצוא  איזון נכון ועדין, מציאת דרך המלך שמובילה רפורמה חשובה לציבור ומאידך אינה מתעלמת ממצוקת האשראי.

קיום החוק במתכונתו הנוכחית והשארת הצמצום האגרסיבית במסגרות האשראי על כנו ללא יצירת מתווה חדש וריאלי, משמעותה, העטת כיסוי והתעלמות מציבור רב. אתגר הקורנה מציב משקי בית ובעלי עסקים לתור אחרי מקורות אשראי רעילים ולא מועילים. בימים בהם עדיין לא יצא ממש לפועל מענה למדורי האשראי, לצד סירוב קבלת חברות האשראי לקלוט מדורי אשראי כתוצאה מכשל אשראי שחוו רובם בשנה האחרונה. (חוסר הוודאות של בעלי העסקים, כמות המובטלים, כלל נותני האשראי  מקשים על ציבור רב שנלחם למען מטה לחמו). 

את מכתבו מסיים שי אבו, יו"ר איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה, בפנייה אישית לשר האוצר: אנו פונים אלייך בבקשה לשנות  את המתווה הקיים. שתאפשר יותר ודאות לבעלי העסקים ומשקי הבית. החוק לא הבדיל בין ההבדלים המהותיים והמשמעותיים המתבקשים בהיבט זה. בשיחה שקיימתי עם פקידים ממשרדך. הם הסכימו איתנו אך התעלמו ממציאות הקורנה ובשם התחרות בוחרים להתעלם מתחינת הציבור. בעוד אתה הינך איש של ציבור, המייצג נאמנה את הציבור. 

זוהי עת רחבה לראות את מכלול הרפורמה ולא להישען על איצטלא אחת. קיים ביטוי "מה שאינך רואה עשוי להפילך". אנו באים לעורר ולא רוצים שתיפול ציבורית ושהציבור ייפול. הדבר אף  נדון בוועדות כלכלה וכספים. ונשמעו קולות מצד חברי הכנסת ויו"ר ועדת כלכלה וכספים שקראו לשינוי. אנו חפצי חיים, ואינם רוצים לראות עסקים ומשקי בית מדממים התרים אחרי אשראי חוץ בנקאי מעבר לחברות האשראי עם ריביות נשך שדלתם נעולה בפני ציבור רב בעת הזאת" נאמר במכתב, שכאמור מייצג את עמדתם של ארגוני הייעוץ הכלכלי למשק הבית. 

ארגוני הסיוע סבורים כי נכון להקטין בעת הזאת את צמצום מסגרת האשראי מ-50% ל-30% בלבד, כדי למזער את הפגיעה הצפויה במשפחות רבות. בנוסף נדרש להעלות את סכום המסגרת המוחרג מהחוק ל-12,000 ₪ למשקי בית ועסקים קטנים, בכדי למנוע חסימת הכרטיס בעקבות חיוביים חודשיים שוטפים שכולנו משלמים בכרטיס האשראי.

מיו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת יעקב מרגי נמסר בתגובה: "יו"ר ועדת הכלכלה תומך ויתמוך בכל מהלך של הגברת התחרות בשוק האשראי ובכרטיסי האשראי
עם כל זאת הוא ער לצורך לבחון זאת בעידן הקורונה וכן לבחון כשלים שעלולים להיווצר בישום הרפורמה במהלך חודש נובמבר ועדת הכלכלה תידרש לכך".




בנק לאומי בנק הפועלים מצוקה כלכלית מסגרת אשראי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד