י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"דינמיקה מסוכנת מאוד"

באמ"ן מעריכים: היציאה מהסגר מהירה מידי

בהערכת אמ"ן שפורסמה בסוף השבוע נכתב כי היציאה הנוכחית מהסגר, כמו במקרה הקודם, מהירה מידי ותביא בהכרח לסגר נוסף שיוטל בעוד חודש חודשיים

באמ"ן מעריכים: היציאה מהסגר מהירה מידי
'מחנה יהודה' בשגרת קורונה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יציאה מהירה: בישובים החרדיים הסגר אמנם נמשך, אך בכל רחבי הארץ מתחילים לחזור לשגרה אם כי יש מי שסבור שהיציאה חפוזה מידי. בדו"ח אמ"ן שפורסם בסוף השבוע נכתב כי היציאה הנוכחית מהסגר - כמו הפעם הקודמת - מהירה מידי ותביא עמה בהכרח כניסה לסגר שלישי, שיתרחש ככל הנראה בעוד חודש חודשיים. 

בהערכה שנכתבה בדו"ח אמ"ן מוזכר כי "בתום הסגר הראשון זוהו בארץ כ-20 מאומתים חדשים מדי יום ואילו כיום מזוהים עד כ-2,000  ובהתאם, ההשלכות של פתיחה לא מבוקרת חמורות בהרבה ביחס לגל הראשון. ככל שמקדימים בהסרת מגבלה מסוימת, ייקח זמן ארוך יותר להגעה להסרת המגבלה הבאה. הסיבה לכך פשוטה: הסרת מגבלה גורמת לעליית בקצב התחלואה, המבוטא על ידי מקדם ההדבקה R ובהתאם ייקח לנתוני התחלואה זמן רב יותר, לרדת עד למדרגה לשם הסרת המגבלות הבאה. לכן, דווקא המצדדים בהגעה לפתיחה מהירה ככל הניתן ובאחריות של כל המשק, צריכים להיות הראשונים המתעקשים על פתיחה איטית בשלבים הראשונים".

מחברי המסמך מציינים: "אנו חוזים בימים אלה בהתגברות הלחץ להסרת המגבלות, בדומה למה שחווינו ביציאה מהסגר הראשון. יש המצדדים בהסרת המגבלות על חתונות, יש המתמקדים באירועי ספורט ותרבות, יש המתעקשים על הצימרים והמלונות ויש המתעקשים על התיכוניים או הישיבות. הדינמיקה בפועל היא ש'מי שהצליח לפתוח מוקדם ניצח, ומי שימתין בסבלנות – הפסיד'. זוהי דינמיקה מסוכנת מאוד, שתוביל אותנו במהרה לעלייה חוזרת בתחלואה, כשכאמור, נתוני הפתיחה גרועים ביותר".

במסמך מוזכר כי כיום "מאומתים מדי יום סדר גודל של 2,000-1,500 נדבקים. נניח, כהנחה אופטימית ביותר, שפתיחת המשק תעלה את R ל-1 ולא מעבר לכך. דהיינו, שמדי יום יתגלו 'רק' 2,000-1,500 מאומתים חדשים. הסטטיסטיקה מראה שכ-50 מתוכם יהפכו לחולים קשים וישרדו וכ-20 מתוכם ימותו בתוך כחודש. נניח שמדינת ישראל תתמיד במצב זה למשך כחצי שנה, וזו הנחה אופטימית, שבעוד כחצי שנה יהיו בישראל מנות חיסון בכמות מספקת לדיכוי המגיפה. בחישוב פשוט ותחת ההנחות האופטימיות הללו, מספר הנפטרים מקורונה בחצי השנה הקרובה יהיה קרוב ל-5,000 וזאת לצד העומס העצום שיושת על מערכת הבריאות בעיצומה של עונת החורף הקשה ממילא. מה יקרה בתרחיש הסביר יותר, דהיינו אם ההקלות יביאו אותנו ל-R גדול מאחד? במצב עניינים כזה התחלואה תעלה ונדרש להחזרת ההגבלות".

מומחי אמ"ן טוענים כי היות שממילא נקודת הפתיחה שלנו תהיה אז גרועה, משמעות העניין תהיה סגר נוסף, בטווח זמן של חודשים ספורים מהיום. כלומר, אפשר כבר להניח שאת חג החנוכה בקרוב נקיים תחת סגר. "לכן, למיטב שיפוטנו", הם כותבים, "יש חלופה בת קיימא יחידה שלא תגרום לתמותה רחבת היקף ולעומס עצום על בתי החולים ושאינה כוללת סגר נוסף. חלופה זו כוללת עמידה על העקרונות הבאים: יציאה איטית אף יותר מהסגר מהקצב המתוכנן כרגע, סגרים דיפרנציאליים, השארת תחומי עיסוק מסוימים סגורים לזמן רב תוך פיצוי הולם וכו', ועמידה איתנה בפרץ למול לחץ ההקלות. זוהי ההחלטה הנדרשת לישראל בימים קשים אלה".

קורונה סגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד