י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חוש הומור וגבאי צדקה

14 מכתבים נדירים של שר התורה עומדים למכירה

בסכומים שנאמדים בלמעלה מ-10,000 דולר, עומדים 14 מכתבים נדירים שכתב שר התורה באריכות שלא כהרגלו לידידו הגאון רבי אריה שכטר זצ"ל. 'בחדרי חרדים' עם אוסף המכתבים הנדיר של שר התורה שמתגלה גם כגבאי צדקה וחוש הומור נדיר

14 מכתבים נדירים של שר התורה עומדים למכירה
הגר"א שכטר אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי צילום: באדיבות המצלם

אוסף מפעים ונדיר של 14 מכתבים מלאים תוכן מעניין ביותר, מכתביו של שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי אשר נשלחו אל המגיד מישרים הגאון רבי אריה שכטר זצ"ל שנפטר בשנה האחרונה.

המכתבים נשלחו בין השנים תשכ"ג-תשל"ז וכעת עומדים למכירה פומבית בבית המכירות 'אוצרות לונדון'.

בשנת תשכ"ג עזב הגר"א שכטר זצ"ל את הארץ ועבר לארה"ב, עקב צורך רפואי. הוא התגורר שם כ-15 שנים, עד לשנת תשל"ח.

במהלך שנים אלו קיים שר התורה התכתבות עמו, ושלח לו מכתבים רבים בלימוד, דרישות שלום, ועוד עניינים רבים ושונים. צרור המכתבים שמתפרסם, שכולם מכתבים ארוכים ומלאים, מגלים עולם שלם מאת עולמו הפנימי והחברתי של שר התורה אשר ידוע היום כשתקן ומקצר בדיבור וכתיבה, מתגלה במכתבים אלו, כבקיא בכל מכמני התורה, וכן כגבאי צדקה נאמן, אך נוסף לכך, גם כאיש חברה וידיד קרוב.

תוכן המכתבים, מעניינים ומרתקים ביותר, לרוב אינו חושך מלהוכיח את ידידו הקרוב בתוכחה מגולה המגיע מאהבה רבה והקשר הקרוב כל כך. גם חוש ההומור אינו נחסר ממערכת המכתבים.

חלק מהמכתבים מכילים גם תכתובת בין אשת חבר הרבנית הצדקנית מרת בת שבע אסתר קנייבסקי ע"ה אל ידידתה הקרובה מרת אילה שכטר ע"ה אשת הגר"א זצ"ל, המכילים נושאים משפחתיים מובהקים. וכן תכתובת של שאר בני המשפחה, הרבנית מרת לאה קולדצקי שתחי' את הגאון רבי יצחק, בתו של הגר"ח.

הכתבים עומדים למכירה בבית המכירות הפומביות 'אוצרות לונדון' מחיר הפתיחה $5000 והערכה היא שהסכומים ינועו בין $8000-12000.

להלן חלק קטן ממש מתוכן המכתבים הנדירים שבהם שר התורה עונה שלא כהרגלו.

מכתב מיום ב' יתרו תשכ"ג, מעוררו לעשות קביעות בלימוד מסכת סוטה מדי יום ביומו, "ובפרט לחלק התורה השייך לכל אחד חלקו וחבל מאוד שהפסיק מזה שהמריצו לעסוק ביגיעה, לפענ"ד עליו לחזור לעבודתו". כן מזכיר את ספריו, "בינתיים זכיתי בעזה"י להדפיס ג"כ מסכת ציצית ותפילין... כעת אני עוסק בעזה"י במס' מזוזה ואבקש שיתפלל שאזכה להשלימו ולהדפיסו ושלא אכשל בדבר הלכה".

במכתב נוסף מיום א' אחו"ק תשכ"ו, מעוררו שוב על קביעות לימוד במסת סוטה, ולקיחת מסכת אחת כחלקו בתורה, "העיקר שילמוד בשקידה, כי מה שלומדים בשקידה בשעה אחת אין לומדים בעצלות במשך כמה ימים".

מכתב מיום ה' חוקת תשכ"ו, "הגיעני שלשה מכתבים ממך רצופים אחר שכבר נתייאשתי מהם... הערותיך וחידושיך הנה רובם טובים ונכוחים". המכתב מכיל הערות במס' סוטה, ותשובה לשאלת בתו של הגר"א שכטר.

מכתב מר"ח אלול תשכ"ו, שוב עסוק מרן עם לימודו במס' סוטה, "כפי הנראה אחרי שלמדת שבוע שלם מס' סוטה כבר סר כוחך מעליך ונתעיפת מאוד ואתה מוכרח לנוח זמן מרובה, השי"ת יחזיר לך כח ויתן בלבך התמדה וחשק לתוה"ק שתוכל ללמוד כמו שצריך". כן עוסק המכתב בחלוקת סכומים לצדקה שנשלחו מארה"ב למרן לצורכי צדקה.

מכתב מיום ב' נצבים תשכ"ו, שוב מעוררו בלימוד מסכת קבועה, "ולא ראיתי שום טעם למה הפסיק ללמוד סוטה, כלום ביקשתי ממנו שילמד כל היום רק סוטה".

במכתב מיום ג' ראה תשכ"ז, מכיל י"ט הערות במס' סוטה. "ע"ד כתבי ידות אין דעתי נוחה מזה, העיקר עמל התורה".

במכתב ממוצש"ק תזו"מ תשכ"ח, "פלא לי על שלא קיבלתי שום מכתב אף שהטעם ידוע לי היטב בכ"ז אינו מספיק", המשך המכתב עוסק בענייני צדקה, והוצאת ספריו.

מכתב מיום ד' שלח תשכ"ט, אודות הוצאות משלוח ספריו לארה"ב, "ואבקש מאוד שכבודו יענה לי תשובה מיד (לא כדרכו)".

במכתב מיום א' ראה תשכ"ט, עוסק בסכומים הנדרשים לצורך הוצאת ספריו, וחלוקת צדקה. "שמעתי שבאמריקה נדפס ס' תוספת שבת על ה' שבת אם כבודו יכול לקנותו ולשלחו לי אחזיק לו טובה".

במכתב מיום י"ח תמוז תשל"ז, מוסיף שר התורה על מכתב הרב דב וינטרוב שהציע הצעת שידוך לבחור עם בת תושבת העיר מונסי, וביקש מאת הגר"א להשתדל בנושא. "לידידי ר' אריה שליט"א גם אני מכיר את הבחור הנ"ל שלמדתי אתו הרבה זמן והוא בחור מצוין".

במכתב ללא תאריך, "העתקתי לך עוד הפעם הקושיות שאבדת, כנראה עונש על שלא השבת מיד כמו שבקשתי לך, אולי עכשיו כבר תשיב תיכף". ובהמשך מובאים ט"ז קושיות ארוכות ומבוארות בעמוד הראשון במסכת סוטה.

במכתב ללא תאריך, "רציתי להודיעו שמה שביקשתי לו לקנות עבורי הספרים של הרב בלוי נ"י, כבר קבלתי הספרים ע"י ר' מאיר סטפנסקי נ"י ויותר אין צורך".

במכתב נוסף כותב הגר"ח, "הנני להודיעו שכבר חסר לי כסף ע"ד הצדקה שהשאיר אצלי". 

עוד מכתב מיום ח' אלול תשנ"ב, "לאחר ששמעתי מר' אריה שכטר נ"י את דעתו על כל הענין, נראה שראוי לקבל את הנער לנסיון... ואחר שר' אריה אומר שהוא אחראי... ויהיה לכם הרבה נחת ממנו כי הוא בן גדולים".

הרב חיים קנייבסקי הרב אריה שכטר מכתבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד