י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
רבי משה דאורייתא

אבל בחיפה: הגאון רבי משה ראוכברגר זצ"ל

בגיל 82 כשמאחוריו עשרות שנות רבנות והוראה, הלך לעולמו הגאון רבי משה ראוכברגר זצ"ל מזקני רבני ישראל, איש הלכה, רב שכונת רמת הדר בחיפה ויו"ר איגוד רבני השכונות וחבר מועצת הרבנות הראשית

אבל בחיפה: הגאון רבי משה ראוכברגר זצ"ל
הגאון רבי משה ראוכברגר זצ"ל צילום: דוד זר

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו בשם טוב הגאון רבי משה ראכוברגר זצ"ל, חבר מועצת הרבנות הראשית ומרבני העיר חיפה, מי שכיהן כיו"ר איגוד רבני השכונות הארצית והוא בן 82 בפטירתו.

בבחרותו למד בישיבת חברון בירושלים, וכן בישיבת מיר אצל ראש הישיבה הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל וכבר מצעירותו היה נקרא בשם חיבה "רבי משה דאורייתא".

היה מקורב לגדולי ישראל, ביניהם אצל מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהעניק לו היתר הוראה, וכן אצל מרן ראש הישיבה הגרמ"ש שפירא זצ"ל.

הרב זצ"ל נודע כמחבב ספרים גדול ובביתו בחיפה אחת הספריות הגדולות ביותר שיש בארץ ישראל.

כבר בצעירותו מונה לכהן כרב שכונה בחיפה, הגאון רבי משה ראוכברגר שהיה בחור מוכשר ומיוחד, הרבי ה"בית ישראל" מגור זצ"ל דרבן אותו שילמד גם הוראה והלכה, כדי לשמש ברבנות לקהל הרחב בארץ הקודש, בימים ההם.

תקופה קצרה אחרי נישואיו ערך את הבחינה בחדרו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל במשך כשלוש שעות, הגרי"ש העניק לו היתר הוראה והורה למזכיר הרבנות הראשית שלא יעניק לו תואר מו"ץ בלבד, אלא ייתן לו הסמכה ואישור חוקי לרבנות עיר.

בעבר סופר במוסף שבת קודש בעיתון 'יתד נאמן' כי בשכונת 'בת גלים' בעיר חיפה, שם שימש ברבנות רב מבוגר. אותו רב יצא לחוץ לארץ. השתכן שם ושימש ברבנות כחמש עשרה שנה. אחרי השנים הללו הסתיים חוזה הרבנות שלו בחוץ לארץ, והוא כבר בן תשעים שנה ומעלה - זקן ושבע בתורה ובמעשים טובים. ואז עלה לארץ ישראל- לשכונת בת גלים, בה שימש ברבנות קודם לכן.

ממש באותם ימים אנשי השכונה והגבאים הגישו מכרז על רבנות בית הכנסת הגדול בשכונה (כשלוש מאות מתפללים). והרב הצעיר - הג"ר משה ראוכברגר היה אחד המועמדים, ולפתע, כאמור, הרב המופלג בזקנותו שב לארץ הקודש, וגם לבית הכנסת, ולמקומו הוותיק.

הגבאים גילו את אוזנו של הרב, כי ממש בימים אלו עומדות על הפרק כמה הצעות לרבנות - של רבנים צעירים נמרצים ותלמידי חכמים, והם עתידים לשבת לצידו בכותל המזרח של השכונה. הוא הסכים להצעתם בחצי פה.

המנהג היה כי המועמדים, לפי תורם, היו אמורים לבוא למקום ל'שבת קודש' ולדרוש לפני מאות המתפללים: "דרשת מבחן"…

הגאון הצעיר רבי משה ראוכברגר, היה המועמד הראשון שהציע את עצמו. ולא ידע כלום מכל הסיפור של הרב הזקן, מה שידע, כי 'הרבנות' הציעה מכרז לרב שכונה בחיפה, והוא אחד המועמדים.

הגיעה שבת לכניסת הרב הייתה דלת מיוחדת בכותל המזרח. הרבנים הראו לרב משה ראוכברגר את הדלת המכובדת, והוא נכנס לבית הכנסת בין קבלת שבת למעריב. הוא ראה כי הנה רב תלמיד חכם בהדרת פנים, יושב בכותל המזרח. הוא הושיט לו יד. גם התעניין מפי הרב לתפקידו.

הרב הזקן השיב לו במשפט קצר: "זו הרבנות שהייתה שלי". "לא ידעתי" הגיב האברך הצעיר רבי משה. ומיד הסתובב ויצא מהדלת ממנה נכנס… כמובן, שבית הכנסת על מאות מתפלליו, היה כמרקחה.

הגבאים מיהרו ורצו אחרי הרב הצעיר, והסבירו לו את הרקע למשפט שהרב אמר לו, וסיפרו לו בתחנונים כי רב זה כבר עזב לחלוטין את העיר והחליט לחזור אליה בזקנותו המופלגת, ואין לו זכות רבנות. הציגו לפניו סברות חזקות ואסמכתאות כי אין לרב הישיש שום זכות לעכב עליהם למנות רב חדש. וכי גם הרב עצמו במשפטו "זו היתה הרבנות שלי" לא התכוון למנוע ממנו מאומה.

אבל רבי משה אמר להם: "מנימת קולו של הרב כאשר אמר "הרבנות שלי", נשמעה איוושה של עגמת נפש… כאשר ראה אותי נכנס, רגשותיו נעו בליבו פנימה. ולכן אני מבטל את כל העניין! בשום פנים לא אצער רב זקן! ובפרט שאני שומע מכם כי הוא תלמיד חכם וותיק".

תוך כדי שהגבאים מנסים לשכנע אותו, יצא הרב הזקן ואמר: "בגלל שכיבדת אותי נגד הציבור, והכרת בכבודי ובצערי- עזבת את המקום, וכיון שבמקביל- אני מבין את ליבם של גבאי הקהילה שמעוניינים ברב צעיר, אני מסכים שאתה זה שיכול להיות רב לצידי, דווקא אתה, כי אתה הוכחת את מידותיך הטובות!" "הכתרת רב אחר – תצער אותי"- פנה ואמר לגבאים.

הרב הזקן ליווה אותו בחזרה פנימה לבית הכנסת, הדרשה החלה והסתיימה להתפעלות בני הקהילה הגדולה, ובימים שאח"כ, הוכתר רבי משה ראוכברגר הצעיר לרב שכונת בת גלים. שניהם ישבו יחד במזרח וכיבדו זה את זה עד יום הסתלקותו של התלמיד חכם הישיש לבית עולמו. ואיש לא הפסיד מכך, לא הגבאים שיכלו חלילה להיכשל בסיפור לא נעים, גם לא הרב הזקן זצ"ל, ולא הג"ר משה ראוכברגר זצ"ל.

בהמשך חייו לחם את מלחמות השבת בעיר חיפה, כמו כן כיהן כיו"ר איגוד השכונות הארצי יחד עם הגאון רבי דוד שפירא רב שכונת בית הכרם בירושלים.

לפני 55 שנה איבד את רעייתו מזיווג ראשון מרת לאה ע"ה לבית משפחת סגל, נכדת הסבא מנובהרדוק שנהרגה לאחר שסלע נפל ממשאית סמיטריילר בהר הכרמל בחיפה ופגע בה אנושות היא נהרגה באופן מזעזע, כשהיא מותירה אחריה בעל, ושני ילדים, בני שנה ושנתיים.

לפני למעלה מעשור רעייתו מזיווג שני הרבנית חרמונה ע"ה נפטרה מהמחלה הקשה.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך, בין בניו; אליעזר ראוכברגר, ממלא מקום ראש עיריית ירושלים, יהושע, מנהל מחלקת תרבות בעיריית חיפה, ובנו העסקן יוסף ראוכברגר. 

מסע הלוויה הערב בשעה 22.15 מבית הלויות שמגר בדרכה לבית החיים בחיפה, שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.  

אליעזר ראוכברגר לאה ראוכברגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד