י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כדאי לדעת

ההבדלים המשמעותיים בין עוסק פטור לעוסק מורשה וחברה בע"מ

לאחר ההכרות וההסברים על העוסק פטור, העוסק מורשה וחברה בע"מ, כעת עם ההבדלים המשמעותיים ביניהם, מהו עיקרון ההפרדה? ומהם היתרונות והחסרונות לחברה בע"מ, עוסק פטור או עוסק מורשה

ההבדלים המשמעותיים בין עוסק פטור לעוסק מורשה וחברה בע"מ
מפתחות צילום: pixabay

בפעמים הקודמות הכרנו את העוסק פטור, העוסק מורשה וחברה בע"מ.

עמדנו על היתרונות והחסרונות שבכל צורה וכעת הגיע הזמן לסכם את הדברים. למעשה יש הבדלים מהותיים בין כל אחת מצורות ההתאגדות כאשר ההבדלים הבולטים הם בהתאגדות כחברה בע"מ

לחברה בע"מ יש עלויות שלא קיימות בעוסק פטור ובעוסק מורשה למשל: אגרת פתיחה ואגרה שנתית ויש גם צורך ברואה חשבון על בסיס קבוע ולעיתים אף להעזק בעורך דין. יחד עם זאת יש עסקים שזו הצורה המשתלמת ביותר עבורם ועל זה נרחיב הפעם.

יחודיות החברה בע"מ: כפי שכבר רמזתי קודם, ההבדל העיקרי בין חברה לשאר צורות ההתאגדות העסקית הוא עיקרון ההפרדה. עקרון ההפרדה קיים בחברה בע"מ ואינו קיים בעוסק פטור ובעוסק מורשה.

מה המשמעות של עקרון ההפרדה? עקרון ההפרדה אומר שיש הפרדה משפטית בין החברה ובין העומד או העומדים בראשה. עקרון זה מתקיים גם כאשר בחברה עובד בעלים יחיד כך שהוא גם הבעלים וגם העובד היחיד. כלומר, ניתן לפתוח חברה גם כשמדובר על בעלים יחיד שהוא גם העובד היחידי בעסק! במילים אחרות, ההבדל אינו נעוץ דווקא בהיקף העסק (מחזור, מספר עובדים).

ההפרדה המשפטית בין בעלי החברה כאנשים פרטיים לבין חברה בע"מ היא הפרדה שבמקרים מסוימים עשויה להיות קריטית.

למשל, עוסק מורשה או עוסק פטור שחובותיהם בגין העסק הגיעו לסכום של 500,000 ש"ח ואין להם יכולות לפירעון החובות. הנושים יוכלו לנקוט בהליכים לצורך פירעון החובות מנכסי אותם עוסקים למשל: מכירת דירת המגורים שלהם! הסיבה היא כי יש זהות מוחלטת בין העוסק לבין האדם הפרטי.

לעומת זאת, אם אותו עוסק מורשה היה מקים חברה והדירה אינה רשומה על שם החברה, לא יוכלו הנושים (בדרך כלל) להיפרע באמצעות דירת מגוריו. הסיבה היא כי החוב שייך לחברה והדירה שייכת לאדם הפרטי ומדובר באישיות משפטית נפרדת! וזאת למרות שהאדם הפרטי ובעלי החברה זה אותו אחד. הפרדה זו תהיה בתוקף גם אם האדם הוא העובד היחיד בחברה.

חשוב מאד לציין שהפרדה זו תהיה בתוקף רק אם החברה נרשמה כחוק כחברה בע"מ ולא נעברה עבירה פלילית שגרמה לחובות, כמו כן קיימת על החברה להציג את עצמה תמיד כחברה בע"מ כך ידעו הספקים שלה שהם לא יוכלו לגעת בכסף או בנכסים הפרטיים של הבעלים במקרה והחברה תהיה חדלת פירעון .

בנוסף, לחברה בע"מ  יש אופציה של סחירות שאינה קיימת בעוסק מורשה ובעוסק פטור.  עוסק מורשה לא יכול למכור חלקים מתוכו  לעומת זאת  חברה ניתן להנפיק, למכור וכד'. כך למשל חברה יכולה להוסיף לתזרים המזומנים באמצעות מכירת מניות וזה יתרן משמעותי.

לסיכום: לכל צורת התאגדות יתרונות וחסרונות וחשוב לקבל החלטה מושכלת המתאימה לאותה נקודת זמן וגם לעתיד.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש הינו באחריות המשתמש

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים.

מורשה פטור עסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד