ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
לראשונה מאז הוקם

צפו: הכולל הגדול פוזר והגר"ח נפרד מהאברכים בדמעות

אמש פתח הגר"ח נבנצאל את הכוללים שבראשותו, כהוראתו של הגר"ח קנייבסקי. ממ"ז ירושלים שמע על כך והורה לשלוח פלוגת שוטרים שתפנה את כל האברכים בכח ותקנוס את כולם ללא יוצא מן הכלל. מפקד הרובע השיג הסכמה שהפינוי יתבצע בהבנה, ולא ייגרמו מראות של פינוי אברכים בכח מהסטנדר • ראש הכוללים נשא דברי פרידה בדמעות שליש • צפו

אברכים שוקדים על תלמודם. אילוסטרציה
אברכים שוקדים על תלמודם. אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

"למעשה ככה זה התגלגל שאנחנו עכשיו בראש חודש חשון יום פתיחת הזמן ואנחנו צריכים לעזוב את המקום הזה" פתח הגאון הרב חזקיהו נבנצאל בשיחה החריגה שמסר היום (שני) בהיכל הכולל הגדול בשכונת הרובע היהודי בירושלים העתיקה.

"והרצון והבקשה מכל האברכים היא קודם כל לעשות את זה בשמחה", המשיך הרב חזקיהו והתחנן תוך שהוא משתנק בבכי בפני מאות האברכים תלמידיו "אני מבקש טובה אישית מאברכי הכולל, אתם יודעים שאני לא מבקש דברים אישיים, אבל כאן אני מבקש מכל האברכים שיקבלו על עצמם בלא נדר להמשיך את קיום סדרי הכולל כמו שהם בהיכל הכולל. ולמצוא בתי מדרשות בהם יוכלו להתאסף האברכים ולהמשיך את סדרי הכולל".

הגר"ח נבנצאל, מכהן כרב העיר העתיקה, והוא עומד בראש רשת כוללים השוכנים ברובע היהודי, בו לומדים מאות אברכים. הכולל המיוחד נפתח לאחר שהרב חזקיהו שמע ממורו ורבו הגר"ח קנייבסקי כי ברובע היהודי בעיר העתיקה שוררת אווירת טומאה בעקבות התיירים הגויים הרבים המגיעים לאזור, וצריך לתקן זאת על ידי פתיחת כוללים עם אלף אברכים אשר יקדשו את האוירה ברובע היהודי. הרב חזקיהו שמע ומיד נטל על עצמו את מלאכת פתיחת הכוללים ובעזרת נדיבי עם, מגיעים מאות אברכים מידי יום ללמוד בשכנות למקום שלא זזה שכינה משם.

אחד מאברכי הכולל סיפר הערב ל'בחדרי חרדים', על העומד מאחורי השיחה המיוחדת בה פרץ רב העיר העתיקה בבכי, "הרב חזקיהו מחשיב את עצמו ומתבטל לגר"ח קנייבסקי וכל היוצא מפיו הוא מקבל כקודש הקדשים, והיות שהגר"ח הורה לפתוח את הכולים, אכן פתח מיד את הכוללים". עוד הוא מוסיף "יודגש שבמקום נשמרו כלל הגדרים והסייגים, האברכים שהו במשך כל היום עם מסכה, הלימוד התקיים בקפסולות, ואף אברך לא עבר מקפסולה לקפסולה. אני לא יודע אם יש מקום שמקפידים כל כך כמו הכולל ברובע היהודי".

"כאמור אתמול פתח הרב נבנצאל את הכוללים, ומפקד הרובע הורה לא לפתוח, אבל חזקה על הרב חזקיהו שהוא הולך עד הסוף אחרי הוראתו של מורו ורבו הגר"ח קנייבסקי, מפקד מחוז ירושלים שמע על כך והורה לשלוח פלוגת שוטרים שתפנה את כל האברכים בכח ותקנוס את כולם ללא יוצא מן הכלל. בשלב זה התערב מפקד הרובע והשיג הסכמה שהפינוי יתבצע בהבנה, ולא ייגרמו מראות של פינוי אברכים בכח מהסטנדר" מספר האברך ל'בחדרי חרדים'.

עוד הוסיף האברך ואמר: "מעולם לא ראיתי את הרב חזקיהו בוכה, הרב פשוט חשש שבעקבות הסכמתו לפיזור הכולל תיגרם ירידה בלימוד התורה הקדושה ואת זה הוא ביקש למנוע. לראשונה מאז הוקם  ברובע היהודי פוזר היום הכולל המפורסם לבתי המדרשות ברחבי העיר ירושלים" הוא מסיים בכאב.

קורונה הרובע היהודי משטרת ישראל הרב נבנצאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד