ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"שולחים את הילדים כצאן לטבח"

הח"כים החרדים התעמתו עם החרדית בכנסת

אל ועדת החינוך של הכנסת הגיעה היום אם חרדית שאמרה כי "המדינה צריכה לקחת אחריות כלפי המוסדות שנפתחים ללא כל אישור, וכולם יודעים על זה ועוצמים עין" | ח"כ טסלר: "מה שקורה בהפגנות לא כואב לך" | יו"ר הוועדה רם שפע: "כל דיון על החברה החרדית נופל יותר מדי פעמים בהכללות גסות"

הח"כים החרדים התעמתו עם החרדית בכנסת
יעקב טסלר ויצחק פינדרוס צילום: דוברות הכנסת

דיון סוער נרשם היום בוועדת החינוך של הכנסת סביב פתיחת מוסדות תלמודי התורה בריכוזים החרדים כהוראת שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שנחשפה לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

בדיון בוועדת החינוך שזימן היו"ר חבר הכנסת רם שפע מ'כחול לבן', הופיעה רחלי מורגנשטרן, כאמא לתלמידים בחינוך החרדי ואמרה: "הגיע הזמן שהמדינה תיקח עלינו אחריות. אני מדברת בשם אימהות שלא מוכנות שישלחו את הילדים שלהם כצאן לטבח; מדברת בשם אימהות שלא מוכנות שהילדות שלהן תשארנה בבית".

״ובשם אימהות שהזום יצא להן מכל החורים. המציאות שקורית כרגע מפנה כל כך הרבה אש כלפי המגזר שלנו, שאני לא יכולה ללכת ברחוב בלי שיסתכלו עלי ויעברו לצד השני של הכביש". הוסיפה שלדבריה, ״המדינה צריכה לקחת אחריות כלפי המוסדות שנפתחים ללא כל אישור, וכולם יודעים על זה ועוצמים עין. כל האש מופנית כלפי המגזר שלנו".

בהמשך דבריה התפתח ויכוח בינה לבין חבר הכנסת יעקב טסלר ששאל אותה: "מה שקורה בהפגנות לא כואב לך, או רק מה שקורה במוסדות כואב לך?". מורגנשטרן השיבה לו: "יש לי זוג הורים בסיכון וזה כואב לי, כל הפרת הנחיות כואבת לי. כואב לי שאני נמצאת עם הילדים שלי בבית כל כך הרבה חודשים, כואב לי שבבני ברק נפטרים בכל יום שלושה אנשים".

ח"כ יצחק פינדרוס התעמת אף הוא עם החרדית: "אני מזדהה עם הכאב שלך, בשביל זה הקימו לך את הממלכתי החרדי, תלכי לשם ותהני, זו זכותך המלאה". כשהוא מוסיף ומציין, "אני בתקופת הסגר לימדתי את הבן שלי במשך שלוש עד ארבע שעות. כיום הבן שלי לומד עם קבוצת שכנים כל יום. ההוראה של הרב היתה שהמצווה של לימוד תורה נמשכת - אין מבטלין תינוקות של בית רבן אפילו לבניין בית המקדש".

חבר הכנסת יוסף טייב מש"ס אמר בדיון כי "יש צורך להוריד את הלהבות ולא להגביהן. אני עפר לרגליו של הרב חיים קנייבסקי ואני לא יכול לבוא בביקורת על דבריו. אני יכול להעיד, כמי שקיבל הוראות מפורשות ושהבן שלי שלומד בכיתה א' בבית הספר תחת הציבור האשכנזי, שלא שלחתי כי אני קשוב להוראות של מועצת חכמי התורה. צריך להגיע להידברות מול משרד החינוך כדי לתת מענה. אני לא מבקש מהציבור החילוני להבין את המלחמה של הציבור החרדי על פתיחת המוסדות האלה".

רות אלמליח, מ"מ מנהלת מנהל חינוך חרדי הסבירה כי ההנחיה של משרד החינוך היא חד משמעית ואוסרת פתיחת של מוסדות חינוך למעט גני ילדים, נוער מיוחד ונוער בסיכון. כשנשאלה לגבי מוסדות חינוך חרדיים אמרה: "לי לא ידוע על עשרות או מאות בתי ספר פתוחים. אני יודעת שיש פה ושם הפרות. אם לומדים בבתים זה לא בתחום אחריותי".

אריה מור, סמנכ"ל ביטחון, בטיחות במשרד החינוך הוסיף: "מערכת החינוך כוללת את כולם ומי שקובע את הכללים זה משרד הבריאות. מבחינתנו מערכת החינוך אמורה לפעול על פי המתווים והתקנות שאושרו. למשרד החינוך אין סמכויות פיקוח על מי פתח בתקופה הזאת, למעט פדגוגיה ותקציבים, כל השאר צריך להיות מטופל על ידי משטרת ישראל".

עו"ד לירן שפיגל מהייעוץ המשפטי, הסביר שבתקנות הנוגעות לסגירת מוסדות חינוך בתקופת הקורונה יש הוראות ספציפיות לעניין האכיפה.

ח"כ רם שפע יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון ואמר כי "כל דיון על החברה החרדית נופל יותר מדי פעמים בהכללות גסות. לדבריו, "החברה החרדית היא לא מקשה אחת ויש הרבה מאוד קהילות בחברה החרדית. אנחנו לא יכולים לקבל קריאה שקוראת לצפצף על החוק הישראלי. זאת שערורייה של הרב קנייבסקי ואנשיו שפשוט קוראים להפר את החוק הישראלי. אין שום פתרון אחר חוץ מלבדוק את הכלים החוקיים שעומדים לרשותנו כמו קנסות משמעותיים יותר. זה יכול לפעול עם תמרץ כללי למי שמצליח להפוך לעיר ירוקה למרות הקושי הגדול".

ועדת החינוך רחלי מורגנשטרן יצחק פינדרוס יעקב טסלר רם שפע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד