י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"ניתנו בניגוד לנהלים"

מקלב דורש מאוחנה: לבטל את דו"חות הקורונה

סגן השר מקלב פנה במכתב דחוף לשר לביטחון פנים בטענה כי משטרת ישראל מעניקה דו"חות על הפרת תקנות הקורונה בניגוד לנהלים - ועל כן יש לבטלם | בנוסף, מפניות שהגיעו אל לשכת סגן השר, עולה כי בדו"חות נרשמים על ידי השוטרים, ציונים שאין להם כל רלוונטיות כמו "לבוש כחרדי", דבר המעלה חשד כבד לאכיפה סלקטיבית | המשטרה ל'בחדרי': "מילוי הדו"ח מבוצע באופן מקצועי וענייני בהתאם לסיטואציה שבה נתקל השוטר בשטח"

מקלב דורש מאוחנה: לבטל את דו"חות הקורונה
שוטרים אוכפים הנחיות הקורונה צילום: דוברות המשטרה

סגן שרת התחבורה אורי מקלב פנה היום (שני) בדחיפות לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה, בדרישה לבטל את הדו"חות שניתנו לאזרחים שלא כדין. "זכות השימוע וחובת מתן אפשרות תגובה לאזרח, הם זכויות בסיסיות במדינה מתוקנת", כתב מקלב.

על פי המכתב שנשלח ללשכתו של השר אוחנה והגיע לידי 'בחדרי חרדים', משטרת ישראל מעניקה אלפי דו"חות וקנסות לציבור בגין הפרת תקנות הקורונה בניגוד לנהלים, כך עולה מפניות רבות שהגיעו אל לשכת סגן השר. אזרחים רבים הלינו כי השוטרים מעניקים דוחות וזאת מבלי לשמוע את תגובת האזרח או לקבל את טיעונו בגין מה יצא ממקום הסגר.

מקלב מציין, כי על פי סעיף 9 לנוהל המשטרתי, על השוטר למלא באופן ברור את תגובת הנקנס וכן לתת את הדו"ח לנקנס בידו. בפועל, השוטרים אינם מציינים את תגובת הנקנס ושולחים ישירות את הדו"ח בדואר לנקנס וזאת בניגוד לנוהל המשטרתי כאמור.

כאמור, בעקבות הטענות, פנה סגן השר אורי מקלב אל השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בדרישה לבטל את הדו"חות שלא ניתנו כחוק ובניגוד לזכויות האזרח הבסיסיות. "ללשכתי הגיעו תלונות רבות, על כך שבמסגרת מתן קנסות בנושא קורונה על ידי המשטרה, לא ניתן למקבל הדו"ח אפשרות לתת תגובתו". כתב סגן השר מקלב בפנייתו.

"במקרים אחרים", כתב מקלב, "השוטרים לא רושמים את דברי מקבל הדו"ח או שרושמים את תגובתו באופן שאינו משקף את דברי מקבל הדו"ח, כאשר ברוב המקרים השוטר אינו נותן לאזרח את הדו"ח במקום כמתחייב, והדו"ח נשלח בדואר, כך שהאזרח אינו יכול לוודא במקום שתגובתו נרשמה, זכות השימוע וחובת מתן אפשרות תגובה לאזרח, הן זכויות בסיסיות"

במקביל, נודע ל'בחדרי חרדים' כי פניות רבות הגיעו אל לשכת סגן השר, והלינו על כך שבמקרים רבים בסעיף "נסיבות ביצוע העבירה" נרשמים על ידי השוטרים, דברים שאין להם כל רלוונטיות כמו "לבוש כחרדי", דבר המעלה חשד כבד לאכיפה סלקטיבית. לכן, דורש סגן השר מקלב להורות למשטרה להקפיד על הליך הוגן ותקין במהלך האכיפה, באמצעות תיעוד מלא של דברי מקבל הדו"ח ומתן עותק הדו"ח במקום, כאשר במקרים בהם יש לאזרח סיבה מוצדקת, על השוטר להימנע ממתן דו"ח.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי "שוטרי משטרת ישראל פועלים לאכיפת הפרות של תקנות הקורונה, בין היתר, ע"י רישום דו"חות למפרי התקנות. נדגיש כי אכיפה בכלל ורישום הדו"ח בפרט, מהווה אמצעי ולא המטרה שהיא מניעת הפרות ובלימת התפשטות נגיף הקורונה".

לגרסתם, "רישום הדו"חות מתבצע בהתאם לחוק ומילוי הדו"ח מבוצע באופן מקצועי וענייני בהתאם לסיטואציה שבה נתקל השוטר בשטח".

במשטרה מבקשים לציין כי "בדומה לכל דו״ח שנרשם במסגרת אכיפה משטרתית, לכל אזרח שמורה הזכות לערער על דו״ח או לבקש להישפט בגין ההפרה במידה והוא חפץ בכך". ומצהירים: "נמשיך לאכוף את התקנות במקצועיות וללא משוא פנים למען שלום הציבור ובריאותו".

דוחות אורי מקלב אמיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד