ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
מַתְחִילִים מִבְּרֵאשִׁית

היהודייה הבודדה שעמדה להמיר דתה בגרמניה, שבה לאלוקי ישראל

יהודייה המתגוררת בגפה בכפר נידח במערב גרמניה, עמדה להמיר את דתה • כלתה, הרחוקה מהדת, שנבהלה לשמוע על כך מיהרה לפנות ליד לאחים • אחרי שהניסיון ליצור עמה קשר נקלע למבוי סתום, שליח חב"ד באזור הרב מענדי וילנקין מצא פתרון מקורי • כמה ימים לפני יום כיפור – היום בו היתה אמורה להיטבל לנצרות, הודיעה היהודייה למיסיונרים כי היא מבטלת את הצעד ההרסני • השבוע היא ביקשה להתחיל ללמוד מידי שבוע את פרשת השבוע * לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח

היהודייה הבודדה שעמדה להמיר דתה בגרמניה, שבה לאלוקי ישראל
גרמניה צילום: unsplash

הפניה שהגיעה ליד לאחים באמצע חודש אלול האחרון הייתה מבוהלת. יהודייה בעלת מבטא רוסי כבד ביקש עזרה דחופה. לדבריה, חמותה שהיגרה מברית המועצמות לגרמניה, סיפרה לה בחגיגיות כמה דקות לפני כן, כי היא עומדת להמיר את דתה לנצרות בערב יום הכיפורים.

הפונה לא ידעה עוד פרטים בעניין - כמו ברשתה של איזו כת נפלה חמותה, כמה זמן היא נמצאת בתהליך ההרסני הזה והיכן בדיוק אמור להתבצע הטקס, אבל היה ברור שאם יד לאחים לא יכנס לתמונה במהירות הבזק, עתידה אותה יהודייה להיאבד לעם ישראל. "אני וחמותי לא דתיים ואיננו יודעים מושג ביהדות" אמרה הפונה "אבל צעד של המרת דת הוא משהו שאף יהודי לא יוכל להסכים לו".

הפרטים הבסיסיים שמסרה הפונה למוקדנית יד לאחים, הועברו למחלקה למאבק במיסיון של יד לאחים, שמיהרה ליצור קשר עם הרב מענדי וילנקין, שליח חב"ד בעיר דורטמונד שבמערב גרמניה – האזור שבו מתגוררת אותה גברת, בבקשה דחופה לעזרה.

הרב וילנקין מיהר לרדת לעומקו של הסיפור וגילה כי אותה יהודייה מתגוררת בכפר נידח, במרחק של שעתיים וחצי מעירו, בסמוך לגבול ההולנדי. עוד עלה מהבירור כי היהודייה הזו מתגוררת לבדה באותו כפר, ומשאין קהילה יהודית קרובה ברדיוס של 250 קילומטרים, נטפלו אליה כמה תושבים מקומיים בכפר הקשורים לכת נוצרית ואחרי שבנו איתה קשרי אמון, החלו להטיף לה בשיטתיות להמיר את דתה, עד שזו שוכנעה ועמדה לעשות את הצעד ההרסני.

הערכה שנשלחה ליהודיה האובדת • קרדיט: דוברות יד לאחים

הרב ניסה לפנות אליה כמה פעמים בעדינות אולם זו לא אבתה ליצור שום קשר. בצר לו, הגה הרב וילנקין פתרון יצירתי: הוא שלח את אחד מבני הקהילה לביתה של אותה יהודייה עם ערכה מיוחדת לראש השנה. בערכה, שחולקה על ידו למאות מיהודי דורטמונד, נחו בקבוק יין, צנצנת דבש, עוגת דבש ומאפים חגיגיים נוספים לצד עלון ובו הסבר קצר על החגים בגרמנית וברוסית.

היהודייה הבודדה שהופתעה לגלות את הערכה בפתח ביתה מיהרה ליצור קשר עם הרב וילנקין, שפרטיו הופיעו בתוכה. אחרי שהודתה לו, סיפרה כי הדברים שקראה בחוברת עשו עליה רושם עז והיא מעוניינת לעמוד בקשר אתו ועם הקהילה היהודית כדי לדעת יותר על יהדותה.

בשיחה הבאה ביניהם, כמה ימים אחרי ראש השנה העלתה הגברת מיוזמתה נושאים תיאולוגים נוצריים, והרב ביקש ממנה להכניס את יד לאחים לתמונה כדי שיוכלו לענות היטב על שאלותיה בנושא. האישה הסכימה והחלה להיות בקשר, באמצעות שיחות זום עם עובדת המחלקה להצלה ממיסיון שדוברת את השפה הרוסית. אחרי המפגש הראשון, ביקשה אותה יהודייה זמן למחשבה אודות הדברים ששמעה והחליטה לדחות את טקס ההטבלה לנצרות.

המפגש בזום בין היהודייה האובדת בכפר הגרמני המרוחק לבין אשת הקשר ביד לאחים הפך לקשר על בסיס כמעט יומיומי. המהפך קרה תוך זמן קצר בלבד ואחרי שמחת תורה היא הודיעה כי מעתה ואילך תנתק כל קשר עם המיסיונרים.

בערב שבת האחרונה חלה תפנית מבורכת נוספת. הגברת ששמעה על שבת בראשית שבה מתחילים לקרוא את התורה, ביקשה להתחיל ללמוד את התנ"ך, לפי פירושו המקורי הנמצא בספרי היהדות. היא ביקשה כי אחת לשבוע יערך עמה שיעור עיוני קבוע שילמד אותה את כל הפרשה וביאורים מרחיבים עליה.

היא גם ביקשה מהרב וילנקין כי יאות לשלוח לה מזוזה כשרה, למען ידעו כולם כי היא שייכת לעם היהודי, והודיעה כי היא שוקלת לשנות את מקום מגוריה ולעבור לדורטמונד כדי להתגורר בסביבה יהודית פורחת.

ביד לאחים אומרים "לב ישראל ער לה' ולתורתו. המקרה הזה, כמו מקרים רבים אחרים המגיעים לפתחנו מעידים כי אין מקרה אבוד. הניצוץ היהודי בוער בכל יהודי ועלינו רק לגלות אותו. אם אתם מכירים יהודי שנמצא בסיטואציה דומה, בכל מקום בעולם, אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נעשה את המירב כדי להשיבו לאלוקי ישראל ולעמו".

התבוללות נצרות יד לאחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד