ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
נערכים לחורף

"דבר ראשון בדיקות לקורונה, הבדיקות לשפעת יהיו במרפאות מיוחדות"

בדיון שנערך היום בוועדה לענייני ביקורת המדינה, דנו המשתתפים בהיערכות מערכת הבריאות לקראת חורף מלא חשש מפני התמודדות כפולה עם נגיף הקורונה והשפעת •  "עושה רושם שהקורונה עשתה אפקט חיובי בנוגע להתחסנות נגד שפעת"

"דבר ראשון בדיקות לקורונה, הבדיקות לשפעת יהיו במרפאות מיוחדות"
בדיקות במתחם הת"ת צילום: חיים טוויטו

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, קיימה היום דיון על ההיערכות של משרד הבריאות למתן חיסוני שפעת לילדים ומבוגרים ברקע ההתמודדות עם נגיף הקורונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח אמר כי "עושה רושם שהקורונה עשתה אפקט חיובי בנוגע להתחסנות נגד שפעת - מהדיון עולה שהיערכות היא סבירה. לעומת זאת בנושא של הקורונה, התחושה שלי, כשיהיה חיסון זמין, המצב יעבור מ-0 ל-100 במהירות מאוד גבוהה. אנחנו לא יודעים איזה חיסון יהיה ומה הכמות שמדינת ישראל תקבל, אבל הרצון להתחסן יהיה כפול כמה וכמה משפעת. במובן הזה אנחנו שומעים שההכנות רק מתחילות. אני קורא לממשלה להיערך הפעם באופן מסודר. יש צורך ממשי לשתף את כל הגורמים – כולל מערכת הביטחון כדי להיערך למגוון תרחישים".

בדיון הוצג דו"חות המבקר שנכתבו בנושא החיסונים המצביעים על שורות ליקויים בהיערכות. דן בנטל, מנהל אגף במשרד מבקר המדינה, דיבר בדיון ע"כ שעובדי מערכת הבריאות חשופים להידבקות במחלות ועלולים להדביק את המטופלים, "הדבר מסוכן כאשר עובדי מערכת הבריאות מטפלים בחולים מבעלי מערכת חיסונית חלשה. חיסון עובדי מערכת הבריאות משפעת עשויה להקטין הידבקויות של מטופלים. בשנת 2013 היו כ-24 אחוז מהעובדים שהתחסנו וזה נמוך משמעותית משיעור. דבר נוסף, חיסון האוכלוסייה ובעיקר אוכלוסייה מבוגרת ששיעור המתחסנים עדיין נמוך בה - יש לקבוע לגביהם יעדי התחסנות ולתגמל את קופות החולים ולהגיע לאוכלוסיות מבוגרות ואף להגיע לביתם".

ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמולוגיה במשרד הבריאות טענה כי "לא יהיה מחסור בחיסוני שפעת. מגיע כל העת עוד ועוד מנות של חיסונים. הזנים נקבעים ע"י ארגון הבריאות העולמי. יש הנחיות של חטיבת הרפואה כיצד לנהוג בקהילה ובבתי החולים בהבחנה בין שפעת לקורונה. הוחלט שכשאר מגיע מישהו עם תסמיני קורונה או שפעת - יבוצע דבר ראשון בדיקות לקורונה, והבדיקות לשפעת יהיו רק במרפאות מיוחדות".

אניס הוסיפה כי "400 אלף איש כבר חוסנו לשפעת – זהו שיא של כל הזמנים לכמות כזאת כבר בעונה זו של השנה. צוות הטיפול במגיפות יתכנס מחר לקביעת כללים למתן חיסון לקורונה. אנו גם לדעת איך לתת במקביל חיסון קורונה וחיסון שפעת".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית אמר בדיון כי לשכות הבריאות לא ערוכות לתת את החיסונים בצורה המיטבית. לדבריו, "מערכת הבריאות עושה כמיטב יכולתה לקידום התחסנות כנגד שפעת ומחלות אחרות, במשאבים חסרים.

הבעיה חמורה במיוחד בשירותי בריאות הציבור, שם יש מחסור מתמשך בכוח אדם ומשאבים. יש צורך עכשיו בתכנית לאומית לגיוס ושימור אחיות ואחים, רופאות ורופאים למערך בריאות הציבור. כך למשל הוטלה על לשכות הבריאות בדרום הארץ משימה למתן לראשונה של חיסון חי מוחלש כנגד שפעת ללא מתן תוספת כוח אדם, משאבים, ציוד מיגון, מוקד והסברה החיוניים לצורך מבצע חיסון מוצלח".

פרופ' לוין אמר בדיון כי יש צורך להעביר חוק לעידוד ההתחסנות ויש דרכים לעודד את ההתחסנות כיוון שרמת חיסון גבוהה תבטיח את הורדת התחלואה בוודאי במצב החירום האפידמיולוגי בו אנו נמצאים. פרופ' לוין הדגיש "המפתח לעידוד ההתחסנות הוא אמון הציבור ולא לאפשר למניעים אחרים שהם לא מקצועיים להיכנס בהחלטות ובתיעדוף לחלוקת החיסונים ובייחוד החיסון שיגיע בעתיד כנגד נגיף הקורונה".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ציין כי "התקבלה הבטחה של משרד הבריאות שכל מי שירצה להתחסן מצד הצוותים הרפואיים יוכל להתחסן. מבצע החיסונים בבתי החולים החל לאחרונה כאשר משרד הבריאות לקח בעלות על כל החיסונים והוא מחלק אותם לקופות ולבתי החולים. צריך להגיע לחיסון מקסימלי של הילדים כי ידוע בעולם שחיסון לאוכלוסיית הילדים מוריד את התחלואה באוכלוסייה הכללית. בעולם יש מאבק להשיג חסונים בעיקר של נגיף מומת ופחות בחיסונים של נגיף חי מוחלש".

חיסון נגד שפעת משרד הבריאות עופר שלח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד