י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"איש צדיק"

הקב"ה מאותת לנו: המסר המחזק מפרשת השבוע

בפרשת נח מסופר על המבול, כאשר בהמשך הפרשה מסופר על מגדל בבל • תיאור הפרשה בצורה מוחשית ומדהימה ועם מסר מחזק על מגפת הקורונה המשתוללת

הקב"ה מאותת לנו: המסר המחזק מפרשת השבוע
תיבת נח במבול צילום: pixabay

פרשת השבוע: פרשת נח: ״נח איש צדיק היה בדורותיו את האלוקים התהלך נח״.

לפני כשבוע קראנו בפרשת את בריאת העולם יש מאין, יצירת האדם, חטא אדם הראשון, חטא קין, הולדת האנושות וכו'.

מי ששם לב בפרשה הקודמת מספרת לנו התורה איך לאחר כל מה שעברו הדורות (מאדם הראשון ועד לנח עברו 120 דורות). הקב״ה נשאר רחמן וסלחן.

נח איש צדיק! פעם שאלתם את עצמכם מי הוא ״צדיק״? האם לכל אחד מותר לקרוא צדיק? מה קורה לאדם אחרי 120 בעולם הבא כשקראו לו צדיק בעולם הזה?.

אז ככה נעשה סדר: ״צדיק״ פירושו - אדם שלא פוגם בברית, לא מוציא זרע קודש לבטלה, לא מסכל בעריות, לא פוגם בעיניים.

לכן, עדיף לא לקרוא לאדם צדיק אלא אם אתם יודעים שהוא צדיק כי לאחר ה120 שלו יבואו וישפטו אותו. ״אמרו שאתה צדיק? תוכיח לנו״.

בהמשך הפרשות בספר בראשית מסופר לנו על ״יוסף הצדיק״ את הסיפור של יוסף כולנו מכירים, עם החלומות, שליחתו לבור, מכירתו למצרים ועלייתו למלוכה.

איך מכל מה שעבר יוסף כל הייסורים עלה בסוף למלוכה? התורה מספרת לנו שכאשר באה אליו בת השר, וביקשה להיות איתו יוסף התנגד ולא רק שהוא התנגד הוא גם ברח והבגד שלו נשאר בידיה ולכן היתה לה סיבה דהוא כביכול ״רצה״ ולא היא.

איך יוסף התנגד? יוסף ראה למולו את דמותו של אביו יעקב. קודש הקודשים!

לכן שאדם מגיע לחטא כלשהו ידמיין לעצמו כאילו נמצא איתו באותו הרגע צדיק גדול וימנע מן החטא. לכן נח, נקרא צדיק. למה? כי הוא דבר בתורתו ובאמונתו בבורא עולם וגם שצחקו עליו, ורמסו אותו, וביזו אותו נשאר עדיין מאמין.

אם יבואו אליכם ויגידו לכם לכו, תבנו תיבה כמן ספינה ענקית ורק איתה תנצלו כי העולם הולך לגזירת שמד. מה תעשו? בדיוק פה נמדדת האמונה!

נח זרק את השכל! עשה את המצווה עליו ובזכות זה הוא ניצל! בהמשך הפרשה, הקב״ה מביא על העולם כולו כת, המבול ויפתחו תהומות רבה וארובות השמיים והמים על הארץ.

תחשבו ים בכל הארץ, אין הרים, אין בני אדם, אין בעלי חיים אין כלום! לאחר 40 יום הגשם פסק, והמים התחילו לאט לאט לרדת. עד שהתיבה נעצרה בהרי אררט (הרי אררט נמצאים בטורקיה).

ואז נח כדי לראות אם יבשו המים שולח עורב, העורב חוזר. לאחר כשבוע שולח את היונה, היא חוזרת עם עלה של זית, נח מחכה עוד שבוע ושולח אותה שוב והיונה לא חוזרת. הבין נח כי היונה מצאה מנוח לרגלה ויצא מן התיבה.

התורה הקדושה לא באה סתם כדי שנקרא סיפורי היסטוריה אלא היא באה ללמד אותנו דבר מה, בכל שנה מחדש, בכל פרשה מחדש, תמיד נמצא משהו חדש שאותו לא ידענו לפני.

נתקדם לדור הפלגה, באו אנשים, בני שם חם ויפת שנולדו שנים לאחר המבול והחליטו לבנות מגדל וראשו מגיע השמיים ועליו יהיה כמין דמות פסל עם חרב שלופה למעלה (כמו בניו יורק היום, אבל לא באותה הכוונה)

הקב״ה בא ובלבל את המגדל, בלבל שפתם, שהם לא הבינו אחד את השני ויש מדרש שאומר שהפך את אנשי דור הפלגה לקופים ופילים. שהיום שהאדם רואה קוף או פיל, מברך ״ברוך משנה הבריות״.

פרשת נח באה ללמד אותנו, דבר אחד. תעשו את המצווה עליכם, אל תנסו להגיע למה שלא שלכם, אל תגזלו ״כי מלאה הארץ חמס״, תכבדו ותוקירו. הקב״ה אמנם הבטיח שלא יביא מבול על הארץ, אבל ללא ספק מאותת לנו שאנו נכנסים באין כניסה.

המגיפה הארורה שהגיעה אלינו, מסמנת לנו ״שובו בנים שובבים״

שנזכה להתקרב אל האמת, ורפואה שלימה לעם ישראל ולעולם כולו אמן.

מאת: הרב נתן לחמיש

מסר פרשת שבוע נח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד