י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פחות ממה שחשבנו

מחקר יפני: המסכות יעילות – אבל לא מספיק

המחקר היפני מצא כי גם כשעוטים מסכה קיים סיכון להיבדק ולכן חשוב להקפיד על ריחוק. ההצהרות לפיהן המסכות מונעות פיזור רסיסים עם נגיפים ב'95%' כפי שטענו חוקרים עד כה, אינן נכונות

מחקר יפני: המסכות יעילות – אבל לא מספיק
חרדים עם מסכות ברחובות ירושלים צילום: נתי שוחט, פלאש 90

יעילות בעירבון מוגבל: בישראל מייחסים חשיבות רבה לעטיית המסכה, ומכאן נובעת מדיניות הדו"חות המחמירה שנאכפת גם במרחב הפתוח, כאשר דווח לאחרונה שנשקלת אפשרות לביטול בידוד לאלו שהצהירו כי שהו באותו חלל עם חולה מאומת אך הקפידו על העת על עטיית מסכה.

אלא שכעת מתברר שהמסכה, עם כל הכבוד, לא הכי יעילה וניתן להידבק גם אם עוטים אותה בקפדנות.

מחקר שנערך ביפן, מצא כי המסכות אמנם יעילות – אך "לא מספקות הגנה מושלמת". החוקרים, בראשות פרופ' קוואוקה יושיהירו ופרופ' יואקי הירושי מהמכון למדעי הרפואה באוניברסיטת טוקיו, ערכו מחקר שבמסגרתו הוצבו שתי בובות זו מול זו, כשהאחת פיזרה רסיסי טיפות שהכילו וירוס, והשנייה 'שאפה' את האוויר בחדר באמצעות מערכת מיוחדת. במסגרת הניסוי, נבחנו הבובות הן כשחבשו מסיכות, והן כשהמסכה נעדרה מפניהן, או שרק אחת מהן 'חבשה' מסיכה.

הממצאים הצליחו להפתיע. התברר כי כאשר הבובה ה'נושמת' עטתה מסיכה, הופחתה כמות הנגיפים ששאפה ב-17% כאשר לפניה הוצמדה מסכת בד, ב-47% עם מסכה כירורגית רגילה, ואילו עם מסכה מסוג N95 הכמות פחתה ב-79%. לעומת זאת, כאשר הונחה מסכה על הבובה המפיצה את הנגיף, כל המסכות הפחיתו את ההדבקה בנגיפים ביותר מ-70%.

בכל מקרה, התברר כי ההצהרות לפיהן המסכות מונעות פיזור רסיסים עם נגיפים ב'95%' כפי שטענו חוקרים עד כה, אינן נכונות. החוקרים היפנים קובעים כי עדיין, גם כאשר חובשים מסיכה, ישנה סכנה של פיזור נגיפים, ולכן הם מצהירים כי "עם כל החשיבות לחבישת המסכות, יש לדעת שהן לא מונעות הרמטית פיזור של נגיפים". והמסקנה: "לצד המסכה, יש להקפיד גם על ריחוק חברתי".

 

קורונה מסכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד