י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
החלמה מהירה

לאחר הקורונה: הריאות משתקמות מהר מן הצפוי

רופאים טוענים כי בניגוד לדעה הרווחת, הריאות משתקמות מהר מן הצפוי לאחר שנגיף הקורונה תקף אותן

לאחר הקורונה: הריאות משתקמות מהר מן הצפוי
ריאות. אילוסטרציה צילום: pixabay

מחקר שנערך על חולים בקורונה, במסגרתו המחלימים עברו צילום ריאות בפרקי זמן שונים לאחר שהחלימו מהנגיף ותוצאת הבדיקה שלהם הייתה שלילית, הראה כי הריאות מפעילות מנגנון ריפוי עצמי מהיר יחסית והן מתאוששות מהר מן הצפוי, מהר יותר ממחלות אחרות של דרכי הנשימה.

המחקר שפורסם ב'ניו יורק טיימס' מפתיע בשל העובדה כי הנגיף מתאפיין בתופעות לוואי שמשפיעות בעיקר על דרכי הנשימה. מחלימים רבים אף טוענים כי גם תקופה ארוכה לאחר שהחלימו, עדיין הם סובלים מקוצר נשימה והם 'תופסים נשימה' במדרגות. אך המחקר כאמור קובע כי תופעות הלוואי נמשכות אמנם, אבל פחות זמן מאשר במחלות ריאה אחרות, ובכל מקרה הריאות מחלימות ושבות לתפקוד הקודם.

מחקר אחד שנערך בצרפת עקב אחרי 19 חולים שנזקקו לשיקום נשימתי, במכון שיקום. הוא העלה כי רוב החולים קשה הצליחו להשתקם. גם באוסטריה נצפו תוצאות דומות, כאשר 86 חולים שאושפזו זמן ארוך בבית חולים, הועברו לשיקום ארוך, חלקם עדיין השתעלו וסבלו מקוצר נשימה. גם כשנשלחו הביתה הם צוידו בהוראות לתרגילי התעמלות שיקלו על הנשימה, והנה, כשהם חזרו לבדיקות לאחר מספר שבועות, נערך להם צילום ריאות שהראה תמונת מצב משופרת. כלומר, הליך הריפוי נמשך עוד ועוד.

רופא בבית החולים ג'ון הופקינס הסביר כי לריאות יש מנגנון לריפוי עצמי. "יש בריאות תאים מיוחדים שנועדו לרפא את הריאות" הסביר. "התעמלות ותרגילי נשימה יכולים לעזור לריאות להתרפא, וככל שמתחילים יותר מוקדם, ההתאוששות יותר מהירה. אך עדיין לא ברור איזה סוג תרפיה הכי יעיל עבור חולי קורונה".

המעניין הוא שדווקא במקרה של תסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS) שנגרמת מוירוסים אחרים, השתקמות יכולה לקחת שנה, בעוד מקורונה הריאות מחלימות מהר יותר.

 

קורונה ניו יורק טיימס ריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד