י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"כל המערכת קרסה"

נזקי הקורונה: בן 34 נדבק בתסמונת שעד כה תקפה ילדים

אלכסנדר זובקוב הוגדר לפני כשבועיים כחולה במצב קשה לאחר שחלה בקורונה, הבריא, ונדבק בתסמונת PIMS שהופיעה עד עתה בעיקר אצל ילדים | "בספרות העולמית מכירים עוד מקרה אחד"

נזקי הקורונה: בן 34 נדבק בתסמונת שעד כה תקפה ילדים
אילוסטרציה צילום: unsplash

לאחר שנחשף השבוע כי תסמונת PIMS הנדירה התגלתה אצל ילדים שהחלימו ממחלת הקורונה, חושף 'ידיעות אחרונות' כי גם בן 34 נדבק בתסמונת, והוא אף הגיע למצב קשה שבו הונשם והורדם. כעת, לאחר שהתאושש וכשהוא עדיין בשיקום, הוא אומר כי למרבה הנס הגיע בזמן לבית החולים. "אם הייתי מגיע יום לאחר מכן זה היה מאוחר".

לאחרונה דווח על מספר מקרים של ילדים שאושפזו בישראל עם התסמונת, שבאה לידי ביטוי בעיקר בפריחות, בכאבי בטן ובפגיעה באיברים פנימיים. במקביל, אושפז במרכז הרפואי סורוקה בבאר־שבע אדם בן 34 בחשד שלקה בתסמונת. מקרה זה נדיר במיוחד, גם בעולם.

אלכסנדר זובקוב, בן 34 מאופקים, נשוי ואב לשלושה, אושפז עם סימנים של תסמונת הילדים. לטענת רופאיו, זהו מקרה נדיר במיוחד, גם בעולם, של חשד ל־PIMS בקרב מחלים מבוגר מקורונה.

לפני כשבועיים, מצבו של זובקוב הידרדר באופן חמור. הוא חובר למכונת הנשמה ומצבו היה קריטי. "לפני הקורונה הייתי אדם בריא לחלוטין, לא ידעתי מה זה רופא בכלל", הוא מספר, "חודש וחצי לאחר ההחלמה הרגשתי כאבי גרון. הגרון התנפח, התקשיתי לבלוע והיה לי חום גבוה. שום דבר לא עזר. הייתי במצב הזה בבית במשך שבוע ואז הגעתי לבית החולים, ממש ברגע האחרון. אם הייתי מגיע יום לאחר מכן זה היה יכול לעלות לי בחיים. הריאות הפסיקו לתפקד, הלב הפסיק לעבוד כמו שצריך וגם הכליות. כל המערכת קרסה. הרדימו אותי ומאז אני כבר לא זוכר כלום. זה היה לפני שבועיים. שבוע וחצי הייתי בלי הכרה".

מנהל המחלקה לטיפול נמרץ בסורוקה, פרופ' מוטי קליין, מספר על האבחנה של זובקוב, שנמצא היום בתהליך שיקום: "הוא הגיע עם סימנים שמאוד מזכירים את תסמונת PIMS, כמו פריחה על כפות הידיים, חום גוף גבוה, כשל של מערכות כמו כליות, לב וכבד.

"בספרות העולמית אנחנו מכירים מקרה אחד נוסף בלבד. מכיוון שהוא הגיב לטיפול שמכוון לתסמונת הזו, אנחנו בהחלט חושבים שזה מה שראינו. בדרך כלל מצבים כאלה נגרמים כתוצאה מזיהום חיידקי, אבל לא נמצאה עדות כזו אצלו. היה נראה שמצבו זהה לחולים עם סימפטומים שמאפיינים תסמונת PIMS, שמופיעה בדרך כלל בילדים שחלו בקורונה ועלולה לגרום למוות. במקרה שלו, הייתה מעורבות של מערכת הנשימה, פגיעה לבבית קשה, פגיעה בכבד ובכליות".

במענה לפניית "ידיעות אחרונות", נמסר ממשרד הבריאות כי הוא אינו אוסף נתונים על אודות התסמונת במערכות רישום הקורונה, אך "לפי פנייה למנהלי מחלקות, יש כ־16 מקרים ידועים בארץ עד כה וחמישה מקרים עם חשש להופעת התסמונת".

עוד נמסר ממשרד כי הגיל הממוצע שבו לקו הילדים בתסמונת הוא 9.5 וטווח הגילים נע בין שלושה חודשים ל־16 שנים. הרוב המוחלט של החולים הוא מעל גיל חמש.

סורוקה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד