י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
למרות אי מניעה חוקית

חושבים לסגור חוזה? כדאי שתעשו זאת בכתב

במקרים רבים בהם אנשים מגיעים לעסקה מסוימת הנצרכת לחתימת חוזה אך הם מחליטים לעשות זאת בע"פ ולא בכתב, מה שעלול להוות בעיה וסכסוכים רבים למרות החוק הקובע כי אין מניעה לסגירת חוזה בע"פ • מהם הסיכונים בהעדר חוזה בכתב? • מתי אפשר להשתמש בחוזה בעל פה?

חושבים לסגור חוזה? כדאי שתעשו זאת בכתב
חוזה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

האם יש תוקף לחוזה בעל פה?

ניתן לערוך חוזה בכתב וניתן לערוך חוזה גם ללא שום מסמך בכתב. חוק החוזים מציין באופן מפורש כי אין מניעה לערוך חוזה בעל פה. וכך נכתב בסעיף 23 לחוק החוזים קובע כך:

"חוזה יכול שייעשה בעל פה, בכתב או בצורה אחרת, זולת אם היתה צורה מסויימת תנאי לתקפו על פי חוק או הסכם בין הצדדים".

מסוף הסעיף הנ"ל ניתן ללמוד שיש מקרים שבהם תהיה חובה של מסמך בכתב.

באילו מקרים יש חובה לעריכת חוזה בכתב?

עסקה במקרקעין מחייבת עריכת מסמך בכתב. לומדים על החובה הזו מסעיף 8 לחוק המקרקעין אשר קובע כי: "התחייבות לעשות עסקה במקרקעין טעונה מסמך בכתב". המשמעות היא שמכירת דירה אינה יכולה להעשות בעל פה.

גם במקרה של התחייבות לתת מתנה בעתיד יש חובה של מסמך בכתב. על חובה זו לומדים מסעיף 5 לחוק המתנה הקובע כי : "התחייבות לתת מתנה בעתיד טעונה מסמך בכתב".

חובת מסמך בכתב קיימת גם במקרה של יחסי עבודה. חוקי העבודה מחייבים מסירת "הודעה לעובד".

גם מתן הלוואה מחייב מסמך בכתב וזאת לפי סעיף 2 לחוק אשראי הוגן שקובע כי: "חוזה הלוואה בין מלווה ללווה טעון מסמך בכתב; הסכמת הלקוח לכריתת חוזה ההלוואה תינתן במפורש ותתועד בידי המלווה, ויכול שתינתן בדרך של חתימת הלקוח על חוזה ההלוואה; שר המשפטים רשאי לקבוע הוראות לעניין אופן תיעוד ההסכמה כאמור".

כאן המקום לציין כי יש קהילות מסויימות שמקובל בהם לכרות חוזה ללא כל מסמך בכתב ולהסתפק בלחיצת יד. זהו נוהל נפוץ בקרב יהלומנים או אנשי עסקים. חשוב לתת את הדעת שהתנהלות שכזו עשויה להוביל לסכסוכים לא פשוטים. בהעדר מסמך בכתב לא תמיד ברורים פרטי העסקה, לפעמים שר השכחה נכנס לתמונה ולפעמים זה פתח להתנהלות בלתי ישרה ממי שמעוניין לרמות.  קיימים לא מעט סכסוכים שהגיעו לפתחם של בתי הדין או בתי המשפט והעדר המסמך משמש לרועץ.

מהם הסיכונים בהעדר חוזה בכתב?

מסמך בכתב יוצר וודאות ומאפשר להשתמש בו כראיה במקרה של סכסוך. יתירה מזאת, מסמך בכתב מאפשר לצדדים להבין בצורה ברורה את תנאי העסקה ומקשה על מי שרוצה להתנער מההסכם או לשנות אותו. כשאין מסמך בכתב ההגנות האלו לא קיימות.

כשמדובר על חוזה בעל פה ללא עדים המציאות מקלה מאד על מי שרוצה להפר את ההסכם והצד הנפגע יצטרך לעמול קשה כדי להוכיח טענותיו.

לא מעט סכסוכים היו יכולים להיפתר בקלות אם היה מסמך בכתב. כך למשל במקרה של חוזה בעל פה הצד המפר בכלל בנוסף במקרה של חוזה בעל פה הצד המפר יכול לטעון כי בכלל לא נכרת חוזה או כי נכרת חוזה בעל פה אבל בתנאים אחרים ממה שאתם טוענים.

גם חוזה בכתב אינו מבטיח לכם וודאות וכדי שהוא יגן עליכם צריך להקפיד בין היתר שלא יהיו בו חורים ושהניסוח שלו יהיה ברור. ישנם חוזים שניתן לפרש אותם ביותר מצורה אחת והעובדה הזאת מהווה בעיה.

חוזה בכתב הוא כלי חשוב מאד והוא מקנה בטחון רוגע ושקט נפשי.

מתי אפשר להשתמש בחוזה בעל פה?

ניתן להסתפק בחוזה בעל פה בעסקאות פשוטות או במקרים שאתם יודעים בוודאות שגם במקרה של הפרת החוזה הנזק אינו מצדיק פניה לגורם שיפוטי או שתוכלו בקלות להוכיח את פרטי העסקה.

יחד עם זאת חשוב לי לציין כי לא תמיד מה שנחשב אצלכם בראשית העסקה כנזק קל, שאינו מדיק חוזה בכתב, הוא אכן נזק קל. לפעמיםיש להיטות, לא רואים את העתידוכשכבר מתרחשת ההפרה מאוחר מדי....

אז טיפ ממני העדיפו תמיד חוזה בכתב!.

אל תהססו גם במקרים המתאימים להעזר בעורך דין מקצועי. עורך דין מקצועי יכול לסגור לכם פינות שלא שמתם לב שהן קיימות ולהציל אתכם מהפסדים. אגב, כשאני מדברת על הפסדים זה מעבר לכסף. הפסדים הם גם הפסד זמן ועגמת נפש.

ואם בכל זאת הלכתם על חוזה בעל פה: דאגו לעדים או לכל תיעוד אחר שיוכל לסייע לכם במידה ותצטרכו הוכחות.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש בו הינו באחריות המשתמש

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים.

חוזה חוקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד