י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בגלל החתונות

חשש מעלייה בתחלואה במגזר הערבי: "להגביר האכיפה"

בצל הירידה הדרמטית בתחלואה ברוב אזורי הארץ, צוות המומחים מתריע מפני העלייה בתחלואה במגזר הערבי. גמזו: "נשקול הטלת סגר"

חשש מעלייה בתחלואה במגזר הערבי: "להגביר האכיפה"
אזרחים ערביים ברחובות צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

לאחר הירידה הדרמטית בתחלואה במגזר הערבי, צוות המומחים מתריע מפני עלייה מחודשת: בימים האחרונים, לאחר שהישובים הערבים הפכו לירוקים, מתברר כי מזוהה מגמה של זינוק מחודש בתחלואה בכמה ישובים ערביים. העלייה מוסברת בעקבות חתונות המוניות שנערכו בישובים אלו.

בעקבות זאת מתריע פרופ' גמזו כי אם המגמה תימשך, לא יהיה מנוס מאשר הטלת סגר. בביקור שערך באום-אל-פאחם ובבקה אל גרבייה הזהיר גמזו כי "אם ימשיכו שיעורי התחלואה לטפס בחלק מהיישובים הערביים נשקול הטלת סגר עליהם".

לדבריו, "אחד הגורמים להתפרצות הנוכחית של הנגיף בחברה הערבית הם תושבי ישובים שונים שחזרו מטורקיה וכניסה של ערבים ישראלים לערים בשטחים כמו רמאללה, טול-כרם וחברון שבהן תחלואה סמויה. ערבים מישראל הולכים לקניות ביישובים אלה ומבלים בבתי קפה כי אין שם אכיפה".

כמו כן, קיים חשש כי בשל האיסור לקיים חתונות רבות משתתפים בכפרים ערביים בישראל, האירועים נערכים בצד הפלסטיני, למשל בכפר ברטעה שמחציתו בשליטת ישראל ומחציתו בשליטת הרשות הפלשתינית ובו אין אכיפה. בעשרות אירועים כאלה השתתפו ערבים ישראלים שחזרו לבתיהם בארץ. אגב, תופעה זו מוכרת גם במגזר החרדי, שם ישנם כאלו שעורכים את החתונות בישובים ערביים שבהם אין אכיפה.

בשל התרחבות התופעה, ממליץ צוות המומחים בראשו עומד הפרופ' רן בליצר, כי יש להטיל מגבלות שונות כולל סגר פנימי ביישובים שבהם מתגלים מוקדי תחלואה והפעלת המגבלות חייבת להיות "באופן שוויוני ואחיד בין סקטורים ואוכלוסיות בכל מוקד".

הצוות מזהיר כי "אי עמידה בעיקרון זה תפגע אנושות ביכולת להשיג פתרון ארוך טווח שימנע הידרדרות". ולכן, "יש להגביר משמעותית את האכיפה האפקטיבית למניעת התקהלויות חברתיות כמו חתונות רבות משתתפים ואירועים חברתיים צפופים בניגוד לתקנות. לאור דיווחים המתרבים באחרונה על חתונות ואירועים חברתיים בכל המגזרים, היעדר אכיפה אפקטיבית מסכן את המשק ואת הצלחת התכנית כולה, ואין לקבלה".

 

קורונה גמזו פרופ' רן בליצר ערבים חתונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד