י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

שנה לכהונה: מהלומה לאובמה - ניצחון רפובליקני במסצ'וסטס

רק לפני שנה זכה אובמה ב-62 אחוזים מקולות הבוחרים במסצ'וסטס, ואמש - לאחר 50 שנות שליטה דמוקרטית - נתנה מסצ'וסטס את קולה לרפובליקני. חשש במפלגה הדמוקרטית: ההפסד יכשיל את רפורמת ביטוח הבריאות

אובמה. עדיין מחייך?
אובמה. עדיין מחייך?

מהלומה לאובמה במלאת שנה לכהונתו. לאחר קרוב לחמישים שנה, אמרה מסצ'וסטס לא גדול ומהדהד למפלגה הדמוקרטית ובחרה בנציג רפובליקני לסנאט במקומו של הסנאטור טד קנדי המנוח.

רק לפני שנה וקצת, זכה אובמה במדינה הצפון מזרחית, בתמיכה של 62 אחוזים מקולות הבוחרים. רבים מהם צעירים, עצמאיים שאינם משויכים לאחת משתי המפלגות הגדולות. אבל אמש זכה המועמד הרפובליקני, סקוט בראון, ברוב של למעלה מ-53 אחוזים מקולות הבוחרים.

מלבד הסדק התדמיתי בהילת המצליחנות של אובמה שנגרם בעקבות ההפסד, מדובר במהלומה ממשית מאוד, שתשפיע השפעה עמוקה על התנהלותו היומיומית של הממשל. עם היבחרו של בראון איבדו הדמוקרטים את הרוב המוחלט שעמד לרשותם בסנאט, ואשר אפשר להם לדחות בקלות את הצקות המחנה הרפובליקני.

בחירתו של בראון, עלולה לתקוע מקלות בגלגלי רפורמת הבריאות של אובמה, רפורמה המהווה את שיא המאמץ בממשל אובמה בשנת כהונתו הראשונה. הרפורמה, שאמנם עברה בהצבעה בסנאט ובקונגרס, טעונה עדיין איחוד של שני הנוסחים, והצבעה נוספת על הנוסח החדש, מה שמעלה את החשש במפלגה הדמוקרטית, כי עם בחירתו של בראון, שאינו מסתיר את התנגדותו הנחרצת לרפורמה, תכשיל את הרפורמה בישורת האחרונה.

פרשנים מעריכים, כי ההפסד במסצ'וסטס, הינו תוצאה ישירה של ההתנגדות לרפורמת הבריאות השנויה במחלוקת שמקדם הנשיא. בנאום הניצחון שלו, הודה בראון במיוחד למצביעים העצמאיים שהביאו לו את הניצחון, אותם מצביעים עצמאיים שרק לפני כשנה נתנו את קולם לנשיא אובמה ונשאו אותו כל הדרך לבית הלבן.

הפרשנים אומרים כי אם מסצ'וסטס מהווה מדד להלכי הלב הרוחשים באמריקה, הרי שיש לאובמה מקום לחשש מפני בחירות אמצע הקדנציה לקונגרס המתקרבות.

אובמה מיהר להתקשר במהלך הלילה למנצח, ולדברי דובר הבית הלבן אמר לו, כי "הוא מברך אותו על נצחונו בקמפיין שנוהל היטב. הנשיא אמר לסנטור שהוא מצפה לעבוד אתו על האתגרים הכלכליים הדחופים העומדים בפני משפחות ממסצ'וסטס ומשפחות קשות יום באומה כולה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד