י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
במקום בדיקות

פרופ' בליצר מציע ללמוד ממסצ'וסטס: "את הנגיף יש לחפש בביוב"

"במסצ׳וסטס מזהים גל גדול שמתקרב" טוען פרופ' בליצר שמספר כי שם "מבצעים ניטור מתמיד של הביוב" • לדבריו, "הגיע הזמן להפוך את המערכת למבצעית גם אצלנו"

פרופ' בליצר מציע ללמוד ממסצ'וסטס: "את הנגיף יש לחפש בביוב"
אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

במקום בדיקות, לחפש בביוב: פרופ' רן בליצר, ראש מכון כללית לחדשנות ומי שעומד בראש הצוות המייעץ לראש הממשלה ולקבינט הקורונה, אומר היום כי יש מה ללמוד ממסצ׳וסטס, שם נערכים כבר כעת ל"גל גדול שמתקרב" וזאת בהסתמך על בדיקות שנערכות בביוב. לטענתו, הגיע הזמן שהמערכת, שמוכרת גם בישראל, תהפוך למבצעית גם בארץ.

בהודעה שפרסם היום (ראשון) הפרופ' בליצר הוא מספר כי "במסצ׳וסטס מבצעים ניטור מתמיד של הביוב (MWRA- מרכז הביוב של איזור בוסטון) ומעריכים את כמות הרנ״א הנגיפי כדי לקבל התרעה מראש לפני שנצפית עליה המאובחנים, ובוודאי בקשים/נפטרים". המערכת הזו יעילה מאד, הוא קובע, וחושף כי "הם מזהים כעת גל גדול מתקרב".

ולדבריו, הגיע הזמן שהמערכות הללו – שנוסו זה מכבר בארץ, בין היתר באשקלון, כשהן מציגות יכולות נאות, יהפכו למבצעיות גם בארץ. "מפתחים גם אצלנו מערכות דומות. הגיע הזמן להפוך המערכת למבצעית, לפני הגל הבא".

פרופ' בליצר מצביע על היתרונות בגישה זו: היא אינה תלויה בהיענות תושבי הישוב לבדיקות מבחינת מספר הנבדקים, או מאפייני האוכלוסיה הפונה להיבדק; היא רגישה ומקדימה (מבחינת לוחות זמנים) את תוצאות הבדיקות הפרטניות בישוב; ניתן לבצע חקירה בשיטות של אפידמיולוגיה מולקולרית, ולהגיע לתובנות נוספות.

נציין, כי בימים האחרונים נחשפו הנתונים המגיעים ממסצ'וסטס, שאכן מגלים על התאמה בין הבדיקות שנערכו בקרב המאומתים, לבין כמות הנגיפים שהתגלו בביוב. התאמה זו מהווה הוכחה שאכן המערכת יעילה, והיא מסוגלת לזהות את העליה במספר החולים תוך ציון מדוייק של המקומות בהם ישנה הצטברות של מקרים מאומתים, עוד לפני שהדבר מתגלה בבדיקות שנערכות.

פרופ' רן בליצר ביוב קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד