ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"נזק בריאותי ונפשי"

פורום מומחים קורא לממשלה לפתוח "לאלתר" את בתי הספר

פורום מומחים שהקימה ההסתדרות הרפואית קובע כי יש לפתוח את המערכת החינוכית לאלתר. לטענתם, "תחלואת הילדים קלה" ומנגד "המשך הישארותם של ילדים ובני נוער בבית טומן בחובו נזקים עצומים לבריאותם הנפשית והגופנית". הם מצביעים על שורות הפרעות וסכנות

פורום מומחים קורא לממשלה לפתוח "לאלתר" את בתי הספר
אילוסטרציה צילום: unsplash

הויכוח על החזרה ללימודים: בעוד משרד הבריאות מתריע מפני החזרת הלימודים וקובע, בהסתמך על החזרה לשגרה הקודמת, שהילדים היו אלו שהפיצו את המחלה וגרמו להתלקחות התחלואה מחדש, פורום מומחים שהקימה ההסתדרות הרפואית (הר"י) קובע שיש לפתוח את המערכת החינוכית לאלתר, וזאת בשל "הנזקים הבריאותיים והנפשיים" שמהם סובלים הילדים שנשארים בבית ולא צועדים לכיתה.

חברי הפורום קובעים אמנם כי "ילדים נדבקים בנגיף הקורונה ומסוגלים להדביק אחרים, אך תחלואה בילדים היא לרוב קלה". לדבריהם, תחלואה קשה היא נדירה. "אין להסתכל על ילדים כקבוצה הומוגנית. ילדים בגילאי 10-1 שנה נדבקים ומדביקים משמעותית פחות מילדים גדולים יותר, ולפי העדויות אינם מהווים 'מנוע' של המגיפה".

ולדעתם, הנזק שבהישארות הילדים בבית גדול על התועלת, כמסתבר שעמדתם של הרופאים עולה בקנה אחד עם עמדת המנהיגות החרדית הגורסת שיש לעשות הכל בכדי שהילדים ישובו לספסלי הלימודים. "כרופאי ישראל", הם כותבים, "אנו מודעים לצורך החיוני של הילדים לחינוך. המשך הישארותם של ילדים ובני נוער בבית טומן בחובו נזקים עצומים לבריאותם הנפשית והגופנית. בתוך כך ניתן כבר היום לזהות עלייה בתחלואה בקרב הילדים וזו מתבטאת בהפרעות שינה, הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז, נטייה לדיכאון ולאובדנות, השמנה ופגיעה במיומנויות הנדרשות להצלחה בחיים ועוד".

הרופאים מצביעים על הצפיפות במוסדות החינוך, כשלדבריהם "מצב זה מגביר את הסיכון להתפרצויות של 19-COVID בבתי הספר, כפי שנוכחנו לראות בהתפרצות שהתרחשה בגימנסיה העברית בירושלים". עם זאת, לטענתם יש "לפתוח לאלתר את מסגרות החינוך עד גיל 10 תוך הקפדה על העקרונות הבאים: קפסולות קבועות לילדים, למורים ולגננות. כל ילד ישתייך לקפסולה אחת וכל מורה לקפסולה אחת. תידרש הקפדה על שמירת קפסולות בהסעות, בהפסקות ובחוגים שלאחר שעות הלימודים. תחול הקפדה על מסיכות בכל עת, בקרב הילדים ובקרב צוותי ההוראה. תידרש הקפדה על היגיינה - רחיצת ידיים וניקיון בתי הספר".

עוד הם ממליצים לבצע ניטור שיטתי ורציף של צוותי החינוך והתלמידים לשם זיהוי וקטיעה מוקדמת של שרשראות ההדבקה כתנאי הכרחי לפתיחת בתי הספר, תוך עדיפות לבדיקות מהירות ולבדיקות איגום.

פורום היועצים של הר"י ממליץ בנוסף, "לצמצם בצפיפות בהגעה וביציאה מבתי הספר ובהסעות הילדים; להימנע מהגעה לבתי ספר עם תסמינים של מחלה זיהומית, לרבות כאבי גרון, נזלת, חום, שיעול, כאבי בטן, שלשול; למנוע התקהלות בחדרי המורים ולהימנע מהפסקות אוכל משותפות.

המומחים ממליצים עוד להעדיף למידה בשטחים פתוחים ככל האפשר ולנצל מבנים ציבוריים בערים וביישובים; להקפיד על אוורור הכיתות ולהכניס אמצעים טכנולוגיים לשיפור האוורור וסינון האוויר במקומות הסגורים". הם ממליצים בנוסף למנות נאמן קורונה בכל בית ספר וכן "מינוי פרויקטור קורונה ארצי מטעם משרד החינוך, לצד הקמתו של מסד נתונים לאומי אחיד שיכלול את תוצאות הניטור והחקירות האפידמיולוגיות במערכת החינוך".

נזכיר כי נכון לעכשיו הותר רק לגני הילדים וכן לכיתות א' לחזור ולפעול, כאשר במשך השבוע ישובו לפעול גם הילדים בכיתות ב'-ד'. בהמשך, לאור ירידת התחלואה, צפויים לשוב גם בכיתות הגבוהות ללימודים אם כי במתכונת של כיתות מפוצלות. 

לימודים קורונה בריאות הנפש בתי ספר מוסדות חינוך חינוך ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד