י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ברקע הבחירות המתקרבות

סאגת חוק הגיוס לקראת פיצוץ: גנץ לא קידם את החוק ודורש הארכה

יחסי כחול לבן והחרדים לקראת פיצוץ, זאת על רקע חוק הגיוס שלא מקודם מאז נכנס בני גנץ למשרד הביטחון. בעוד נתניהו והחרדים מתנגדים נחרצות לדחייה, בתשובתו היום לבג"ץ, מבקש גנץ הארכה נוספת מוגזמת בטענה כי "שר הביטחון עוסק בשבועות האחרונים באופן אינטנסיבי"

סאגת חוק הגיוס לקראת פיצוץ: גנץ לא קידם את החוק ודורש הארכה
אריה דרעי ובני גנץ צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לקראת פיצוץ ביחסי החרדים וכחול לבן: במענה לבקשת בג"ץ בו התבקשו לפני חודש לעדכן את בית המשפט איך מתקדם חוק הגיוס, ואז במטרה להביא לתאריך מוסכם לסיום החקיקה שנמשכת למעלה משנתיים, משרד הביטחון מעדכן כי הוא לא מקדם את החוק ודורש הארכה של חצי שנה, ראש הממשלה והחרדים מתנגדים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי במענה לדרישת בג"ץ עדכנו היום (ראשון) במשרד הביטחון את השופטים כי לא התקדם דבר בחוק, כאשר הנימוק הוא מצב הקורונה "גם בימים אלה, עוסקת הממשלה בהתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה ונגזרותיו, ולאור כך הממשלה והכנסת אינן מקדמות חקיקה שאינה קשורה בהתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה, למעט נושאים חריגים שאינם סובלים דיחוי ושהליך הסדרתם בחקיקה פשוט יחסית", נכתב.

עוד טוענים במשרד הביטחון בפני בג"ץ כי "שר הביטחון עוסק בשבועות האחרונים באופן אינטנסיבי בסוגיית שמירת העליונות הביטחונית של מדינת ישראל, נוכח השינויים האסטרטגיים מרחיקי הלכת שמתרחשים במזרח התיכון בעת האחרונה ובכלל זה נדרש שר הביטחון לשתי נסיעות דחופות לארה"ב במהלך החודש האחרון".

"על כן", מגיבים במשרד הביטחון לבקשת בג"ץ, "מאז הוגשה הבקשה הקודמת ביום 16.9.20, לא חלה התקדמות ניכרת בהליך אישורה של החקיקה מושא עניינו", שהם מנמקים עוד כי "אין צורך להכביר מילים על מורכבותו של הנושא, ועל המשמעויות החברתיות, הציבוריות והפוליטיות שהוא מעורר. לאור האמור בהסכם הקואליציוני, בכוונת שר הביטחון להקים צוות בין - משרדי שיבחן את מתווה השירות בראיה רחבה ומערכתית, במטרה לגבש מתווה שירות ארוך טווח, אשר יותאם למציאות החיים המשתנה, ושייתן מענה, ככל הניתן, לצורכי האוכלוסיות השונות שבמדינת ישראל, תחת הנחת יסוד של חובת שירות החלה על כל אזרחי המדינה".

בשורה התחתונה, במשרד הביטחון בשם יו"ר כחול לבן בני גנץ דורשים מבג"ץ הארכה משמעותית של חצי שנה, "מתבקש בית המשפט הנכבד לקבוע כי מועד פקיעת פרק ג'1 לחוק שירות בטחון יידחה פעם נוספת – עד ליום 25.4.21. במהלך תקופה זו ימשיך משרד הביטחון בפעולות הנדרשות לצורך קידום הליך החקיקה מושא ענייננו והשלמתו".

בקשתו של גנץ מגיעה חרף התנגדות הסיעות החרדיות שטוענות כי גנץ דוחק את ההכרעה בגלל החשש מבחירות, וב'יש עתיד' ו'ישראל ביתנו' ירוויחו מכך הון פוליטי. נזכיר כי בראיון שהעניק לפני כחודשיים יו"ר ש"ס השר אריה דרעי ל'בחדרי חרדים', הוא האשים את גנץ בכך שהוא מחזיק את עולם התורה כבן ערובה, ודרש ממנו להביא הכרעה מידיית. דרעי אמר אז כי הוא מקווה שבג"ץ לא יתן לגנץ את מבוקשו - הארכה.

מי שעומד לצד החרדים הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהודיע רשמית לבג"ץ כי הוא מתנגד לבקשתו של גנץ. בבקשה שהוגשה בשם פרקליטות המדינה נכתב "ממשרד ראש הממשלה נמסר כי עמדת המשרד היא כי יש לסיים את הליכי החקיקה שבנושא בהקדם האפשרי, וכי נראה שפרק הזמן של חצי שנה הוא ארוך מידי".

כך או כך, בג"ץ לא צפוי לתת את מבוקשו המלא של גנץ, כשלא ברור בשלב זה לכמה זמן יאריכו השופטים את המצב הנוכחי, זאת ברקע הקרב הפוליטי על התקציב שעלול להוביל לבחירות, והשאלה כמה יתעקשו בסיעות החרדיות מול גנץ וידרשו הכרעה מיידית, כל שכן שהמצב הפוליטי מעלה חשש להקמת ממשלה ללא החרדים, אותה ממשלה שהובילה את גזירת הגיוס.

חוק הגיוס חוק הגיוס המתוקן חוק הגיוס החדש בני גנץ משרד הביטחון עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד