י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נגיף רוחני

מחקר מטריד: הקורונה גורם לנשירה מהיכלי הישיבות

רבות דובר והועלה החשש כי בעקבות הנגיף המשתולל וסגירת היכלי הישיבות ותלמודי התורה, יהיו רבים שלא יעמדו בקשיי תקופה סוערת שכזו. ואכן ממחקר מיוחד שנערך בתקופה האחרונה עולה תמונה עגומה מאד, שיעור הנשירה מספסל הלימודים החרדי הוא פי שלושה מהציבור הכללי • אבינו מלכנו מנע מגפה מנחלתך וקרבנו לעבודתך

מחקר מטריד: הקורונה גורם לנשירה מהיכלי הישיבות
נערים. אילוסטרציה צילום: unsplash

החשש הגדול התאמת. ממחקר חדש שהתפרסם היום (שני) עולה תמונה מטרידה ומדאיגה, כמות הנושרים מספסל הלימודים לרחוב בציבור החרדי הוא פי שלושה מהציבור הכללי. היקף הנשירה נכון לשעת עריכת המחקר עמד על 4.6% בהשוואה ל-1.4% ממערכת החינוך הממלכתית בשנת 2018. כך קבע ד"ר אסף מלחי, עורך המחקר מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה בריאיון לאולפן ynet.

המחקר המיוחד בוצע באמצעות 38 ריאיונות עומק עם ראשי מוסדות וישיבות על בחינוך החרדי, וכן ריאיונות עם ראשי עמותות וארגונים חרדיים, בעלי תפקידים במשרדי החינוך והרווחה וברשויות המקומיות. כמו כן התבסס על נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת ועל ממצאי המחקר של א' וויסבלאי (2019) בנושא  "טיפול הרשויות בנוער חרדי בסיכון ובסכנת נשירה ממערכת החינוך".

בכך מקבלים החששות הכבדים של אנשי החינוך הדואגים כבר מזה זמן רב, ומתריעים על איבוד חלק מבני הישיבות בסערת הסגרים וההגבלות. וכפי שפרסמנו לא אחת כאן ב'בחדרי חרדים'.

עם זאת יש לציין כי ראשי הישיבות והמחנכים נלחמים על כל נפש ועושים כל שביכולתם להניע ולקדם את מתווה סדרי הלימוד בהיכלי הישיבות כמה שיותר מהר, ועם כמה שיותר אמצעי הגנה והגיינה. לשמור על הנפש הן הנפש הרוחנית והן הנפש הגשמית.

אפשר גם להסביר את התופעה של ה'נשירה' הגבוהה יותר על פי המחקר בציבור החרדי. למסגרת לימודית יש הרבה יותר משמעות וכללים ברורים מה נכנס להגדרת בחור ישיבה, ואכן לצערינו בתקופה זו יש הרבה שקשה להם והמשמעת מתרופפת, מול תלמיד בחינוך הכללי שעצם התנהגותו ביומיום לא השנתנה מאשר היה על ספסל בית ספרו.

עוד יודגש כי המחנכים מקווים ומאמינים שברגע בו יימצא חיסון יחזרו גם אלו שלא הצליחו להחזיק חזק בסערות הזמן, להיכלי הישיבות כבימים ימימה.

בנוסף מתארגנת קבוצה של מחנכים לגבש את אותם נערים שלא מצליחים להתגבר על קשיי התקופה בכל עיר ועיר, במסגרות מיוחדות ומותאמות עדי סיום המגפה, בקרוב. אמן.

קורונה חולי קורונה עולם הישיבות מחקר מחקר חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד