ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
מחקר חדש חושף

באיזה גיל סובלים המחלימים מ'תסמינים מתמשכים'?

מחקר אנגלי מצא כי בעלי משקל עודף, וכן נשים ובדגש על הגילאים הצעירים, הם אלו שצפויים לסבול מ'מחלת קורונה ממושכת' שתסמיניה נמשכים ואינם חולפים גם לאחר ההחלמה

באיזה גיל סובלים המחלימים מ'תסמינים מתמשכים'?
אילוסטרציה צילום: pixabay

ממשיכים לסבול מתסמינים גם לאחר ההחלמה: חולים רבים בקורונה שהחלימו מדווחים על תסמינים שנמשכים גם לאחר שהם הוגדרו רשמית כמחלימים, כאשר תופעת ה'פוסט קורונה' כבר הולכת ומוגדרת כמחלה בפני עצמה. עד כה דווח על שורה של תופעות ותסמינים שחולים שהחלימו סובלים מהם, גם זמן רב, שבועות ואפילו חודשים, לאחר שהמחלה חלפה.

כעת, מנסה מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת "קינגס קולג' לונדון", לנסות ולזהות מראש מי הם אלו שצפויים לסבול מהתסמינים גם לאחר ההחלמה. המחקר שנעשה בידי ד"ר קלייר סטיבס ופרופ' טים ספקטור, בוצע בצורה חדשנית כאשר 4,000 אנשים צויידו באפליקציה ייעודית שמטרתה לעקוב אחר תסמינים של חולי קורונה. המשתמשים דיווחו באופן שוטף על התסמינים שסבלו מהם והנתונים הועברו בזמן אמת לחוקרים שניסו לפענח על בסיס הנתונים מי הם אלו שיסבלו מהתסמינים.

בסופו של דבר, על אף שהמחקר טרם הסתיים, הצוות סבור שניתן לזהות כי אנשים מבוגרים, נשים, וכן בעלי משקל עודף שדיווחו על כמות גדולה יותר של תסמינים בשבוע הראשון למחלתם נמצאים כולם בסיכון גבוה יותר לסבול מ"קורונה ממושכת". המחלימים דיווחו על תסמינים שנמשכים ואינם מרפים והם באים לידי ביטוי בתשישות, עייפות בלתי פוסקת, קשיי ריכוז ודופק מהיר גם חודשיים לאחר ההחלמה.

בהמשך בנו החוקרים מודל שניסה 'לנבא' מי יהיו אלו שיסבלו מהתסמינים גם לאחר ההחלמה, ולדעתם המודל אכן הצליח לזהות מראש כ-69 אחוז מהאנשים שלאחר מכן סבלו מ"קורונה ממושכת". הם מצאו כי בעוד שמרבית חולי הקורונה דיווחו על חזרה לשגרה לאחר 11 ימים או פחות, כ-13 אחוז מהמשתתפים (בערך 1 מכל 7) סבלו מתסמיני קורונה במשך ארבעה שבועות. נוסף לכך, הם מצאו כי אחד מכל 20 חולי קורונה נשארו חולים במשך שמונה שבועות ואחד מכל 50 סבל מתופעות אלו במשך 12 שבועות.

לדעתם, בעלי BMI (מדד מסת גוף) גבוה עשויים לסבול מתסמינים תקופה לאחר ההחלמה, וכך גם נשים שנמצאו בסיכון גבוה יותר ב-50 אחוזים לסבול מ"קורונה ממושכת" בהשוואה לגברים, אך בעיקר בקרב צעירים.
החוקרים מאמינים כי ממצאים אלו יוכלו לעזור לייעל את הטיפול בחולי קורונה וגם יסייעו להבין טוב יותר את תופעת הקורונה הממושכת, שכרגע לוקה בערפל. "חשוב שנשתמש בידע שהשגנו מהגל הראשון של המגפה כדי להפחית את ההשפעה ארוכת-הטווח של הגל השני. זה צריך לסלול את הדרך להתערבות רפואית מוקדמת במטרה להפחית את ההשפעות ארוכות הטווח", אמרה ד"ר סטיבס בהודעה לתקשורת, אם כי ציינה שמדובר עדיין בממצאים ראשוניים.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד