ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ההלשנה והמחילה

ולדר שוחח עם המשפחה שחתונתה נהרסה

ביום שישי האחרון סיפר המשפיע הגה"צ רבי אלימלך בידרמן סיפור מדהים על כוחה של מחילה וחומר האיסור של הלשנה, בחור ישיבה שהרס חתונה ביקש את סליחתם של החתן, הכלה והמחותנים. הסיפור עורר הדים נרחבים וחיים ולדר בתכניתו 'עצות מהחיים' ברדיו קול חי העלה לשידור את החתן והכלה שאימתו כל פרט בו

ולדר שוחח עם המשפחה שחתונתה נהרסה
רבי אלימלך בידרמן במירון צילום: דוד כהן, פלאש 90

הסיפור שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' בו מספר המשפיע הגה"צ רבי אלימלך בידרמן ביום שישי האחרון על זוג שחתונתם נהרסה לאחר הלשנה של בחור ישיבה, פנה הסופר והמחנך חיים ולדר בעזרת עורך עיתון 'הדרך' אברהם דוב גרינבוים והצליח להגיע אל המחותנים ולאמת את הסיפור ואף שוחח עם החתן והכלה שידור חי ברדיו קול חי.

מפחיד: הבחור הלשין על החתונה והצעות השידוכים פסקו

ולדר סיפר את הסיפור שסופר לו על ידי אחד מהקרובים: אני מתגורר בשכונה גדולה בירושלים והסיפור שאני הולך לספר מטלטל עד מאד. אני חוזר לחודש אדר תש"פ. שכנים שלנו בבניין עמדו לחתן את בנם השישי. במעמד מאות אנשים. מדובר במשפחה חשובה וידועה, האב ראש ישיבה הם אנשים טובים מכניסים אורחים. הם השתדכו עם בתו של הרב רוזנפלד ראש ישיבת וואלוז'ין בקייב, ומאז חזרתו לארץ מנהל מוסד לנערות חרדיות בשם 'שירה חדשה', (ראש הישיבה, אבי החתן לא רצה להיחשף).

ההכנות לחתונה היו רבות, בימים הללו לא חשבו על צמצום חתונות. מדובר בזמן התפרצות נגיף הקורונה, העניינים החלו לזוז במהירות. כאשר כמה ימים לפני פורים הוגבלו החתונות ל 100 איש, הם היו בהלם, היום כבר התרגלנו. אז זה היה כמו אסון בלתי נתפס. ואם לא די, יצאו שמועות כי הממשלה הולכת להגביל את החתונות עוד יותר. היו כאלו שהאמינו והקדימו את החתונה, אבל היו הרבה אנשים שלא הצליחו לעכל את המספר, ולא הצליחו להעלות על דעתם שהמספר יצומצם עוד יותר. וביום חמישי ט' אדר כבר הודיעו על צמצום המוזמנים לחמישים איש. עוד חתונות הוקדמו. אבל השכנים שלי לא היו מסוגלים לתפקד הם קפאו על מקומם באימה. 

במוצאי שבת אור ליום י"ט אדר הודיע ראש הממשלה כי החתונות יהיו מוגבלות ל 10 אנשים. החתונה של השכנים נקבעה ליום ראשון כ"ו אדר, זו הייתה גזירה שלא הייתה שום דרך לעמוד בה. לא 100 לא 50 אפילו לא 10. רק לאחר שאולמי גוטניק הודיעו להם כי לא יוכלו לערוך את החתונה. התארגנו כל השכנים לעזור להם לערוך את החתונה במתחם הישיבה בנוה יעקב, הובאה מעצבת שדאגה לחופה יפה, לשולחנות וכסאות, לעיצוב ברמה ממש גבוהה. הוזמן קייטרינג, ונמצא אף מתווה לקיום החתונה על פי החוק. כלומר 2 מתחמים לעשרה גברים וכמו כן לנשים. ועוד 20 תחת כיפת השמיים. אבי החתן ראש ישיבה החליט שהחתונה תיערך על פי לשון החוק. ואכן כך היה.

החופה התקיימה כסדרה, החתן והכלה חזרו לחייך. בסיום החופה הופיעה ניידת משטרה. ולאחר ששוכנעו שהכול תוכנן כחוק, חזרו לעומת שבאו. ואז החלו הסעודה והריקודים, אנשים עשו הכול כדי לשמח את החתן ואת הכלה למרות המצב ובהתאם להנחיות. ושמחתם אולי הייתה אף יותר מחתונה רגילה.

מאחד החלונות מול הישיבה הביט מחלון ביתו בחור בן 23 שהחליט כי מה שהוא רואה לא מוצא חן בעיניו, וכשומר חוק החליט על דעת עצמו להתקשר למשטרה ולצעוק עליהם בהיסטריה, איך אתם מרשים לקיים חתונה נגד החוק. ואכן תוך דקות ספורות הגיעה ניידת והפעם השוטרים היו פחות אדיבים. שוטרים אחרים. הם הודיעו לנוכחים להתפזר, והם אכן התפזרו. בצעד חסר תקדים נלקחו החתן והכלה ביחד עם אבי החתן לאיזה חדר ונתנו לחתן וכלה לכל אחד מהם דו"ח על סך 5000 שקלים, וביקשו לעצור אותם ולהוביל אותם לתחנת המשטרה. אבי החתן ביקש שיעצרו אותו ולא את החתן והכלה. והשוטרים לקחו את הורי החתן ראש הישיבה ורעייתו. הם קיבלו יחס משפיל וקשוח. כאחרוני הפושעים.

חוקר ערבי קשוח הבהיר לאבי החתן כי הוא זכאי לקבל עורך דין. ראש הישיבה אמר לו דבר ראשון אשמח להבין מה אני עושה פה בכלל, כשאתם הייתם במקום וראיתם שהכול נעשה על פי חוק. החוקר החל לצעוק ולהשפיל את ראש הישיבה והוציא את כל השנאה שלו החוצה. ראש הישיבה התעקש וביקש לדעת על איזה חוק הוא נעצר. רק ב 3 לפנות בוקר בעקבות התערבותו של הרב יצחק דוד גרוסמן רבה של מגדל העמק שוחררו הורי החתן לא לפני שקיבלו קנס.

אין צורך להסביר איזה צער ועגמת נפש חוו החתן והכלה הוריהם, כאשר היום שאמור היה להיות השמח ביותר בחייהם הפך למפח נפש מול שוטרים אטומי לב, וככל הנראה גם שונאי דת. שכן לא ניתן להעלות על הדעת רשעות כזו כלפי מישהו שאתה רואה בו השווה אליך.

כל תושבי השכונה כאבו את כאבם של בני המשפחה והחתן והכלה. כמובן שבבית הכנסת לאחר התפילה זו הייתה שיחת היום, והוטחו "ברכות" במי שהזמין את המשטרה והרס את החתונה. מה שהם לא ידעו שהבחור שעשה זאת עמד לידם, ולפתע הוא הבין מה הוא עולל. הוא הבין לפתע כמו נזק הוא גרם ואיזה מחיר הוא עתיד לשלם. בינתיים הוא שמר את הדבר בליבו.

לאחר חודשיים פונה אביו של הבחור ואומר לו, מאז שנכנסת לשידוכים היו לך הצעות אחת לשבוע שבועיים, כולם רצו אותך. בתקופה האחרונה אין שום דבר, אולי זה בגלל הקורונה, תהה האב. לאחר כמה דקות הוא מגיע אליו שוב ומראה לו את כמות המאורסים הגדולה בעיתון, ואומר לו משהו כאן לא בסדר. אנחנו חייבים ללכת לכותל להתפלל. והבחור בלבו יודע היטב היטב למה אין לו הצעות, וזה עוד לפני שהציבור יודע מה הוא עולל.

כך המצב נמשך למעלה מחצי שנה עד ראש השנה, ללא הצעות. בסעודת ראש השנה דיבר אביו של הבחור על דרכי התשובה. ודיבר גם על כי יש דברים שאין להם מחילה. ומבלי לדעת כי ידו של בנו במעל, אמר האב כי לדוגמא זה שהרס את החתונה אין לו מחילה. כך אמר האב "מי שעשה את זה אני לא מקנא בו, שמעתי שאחד הרבנים אמר שלא יהיה לו יום אחד של נחת כל ימי חייו, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. אמנם יש מצב של רשע וטוב לו. אבל מי שפוגע בבין אדם לחברו ועוד בפרט בחתן וכלה שדומים למלאכים התשלום שלו במזומן ובעולם הזה". 

פחד נפל על הבחור שמצבו הנפשי גם ככה היה מעורער, בהזדמנות הראשונה הוא חמק לחדרו ושכב שם שעות רבות. עד שהוריו קלטו שמשהו קרה לו. נכנסו לחדרו וניסו לדובב אותו והוא שתק, לאחר ניסיונות רבים פלט כי הדיכאון שלו קשור להרס החתונה. האב שחשב כי בנו כואב את כאבם של החתן והכלה, חיזק אותו וניחם אותו כי מי שגרם למעשה שלם ישלם, ואל לו לדאוג. שקט השתרר ואז שמעו ההורים את המשפט הנורא יוצא מפי בנם אבא אמא האדם המקולל הזה זה אני אני זה שהתקשר למשטרה. ההורים היו המומים. לאחר כמה דקות של התאוששות הבהיר לו אביו כי הוא חייב לנסות ולהשיג מחילה. כאשר הוא כלל לא בטוח שזו תתקבל.

וביום שישי ערב שבת שובה חזור ראש הישיבה לביתו, להכין שיעור לשבת שובה. הטלפון צלצל... הלו, נשמע קול מהוסס עשיתי טעות, אני זה שהתקשר למשטרה אין לי מנוחת הנפש, יש לי ייסורים רבים, בבקשה תמחלו. הבחור סיפר לראש הישיבה באיזו ישיבה הוא לומד, אחת הישיבות הטובות. חשבתי שהמשטרה רק תפזר את ההתקהלות לא חשבתי שזה יסתיים בצורה כל כך טראגית. והבחור פרץ בבכי.

ראש הישיבה אמר לו כי הוא יהודי והוא צריך למחול, אבל יש כאן צער של חתן וכלה וכלל המוזמנים, והשפלה של ראש הישיבה, ומעלה הכל חילול השם גדול עת התפרסם כי ראש הישיבה לא שמר על ההנחיות, מה  שלא היה נכון.

הבחור התחנן על נפשו, הרב אמר לו עליך להתקשר לחתן ולכלה ולבקש את מחילתם. הבחור ביקש רק מראש הישיבה שיכין את החתן והכלה לבקשת המחילה על מנת שאלו לא יטרקו לו את הטלפון בפנים. בשלב זה ראש הישיבה סיפר לרעייתו את החדשה המרעישה, ושניהם התקשרו לחתן והכלה וביקשו מהם פשוט להקשיב לבחור. 

ראש הישיבה התקשר לרב שולמן מארצות הברית שאמר לו כי על הבחור לחזור בתשובה לא רק על המעשה אלא גם על הגורם למעשה, ועליו לקבל על עצמו ללמוד מוסר כל יום. 

כעבור כמה שעות הכלה מתקשרת בוכייה ואומרת לחמיה, אני לא מסוגלת לסלוח עוד לא התאוששנו מהכאב. ראש הישיבה אמר לה, ראי נא, מהטלפון הזה שיניתי את השיעור שרציתי לומר לשבת שובה. הנושא החדש הוא מחילה, מחילה היא לא כספומט. וציטט את ה'מסילת ישרים' שאומר על הכתוב "כל המרחם הבריות מרחמים עליו מן השמיים" הקדוש ברוך  עושה מידה כנגד מידה, מי שמרחם ועושה חסד עם הבריות גם ירחמו עליו, הדין נכנע לרחמים, אמר ראש הישיבה לכלתו.

ואז הוסיף הרב וסיפר לכלתו, בסלבודקה לפני המלחמה היה בחור שהשתדך עם בתו של הגביר, והיה בחור שהרס לו, לאחר מכן הוא ביקש את סליחתו והוא סלח לו. הסבא מסלבודקא לקח את ידיו הניחם על ראשו ואמר לו תברך אותי. זה אמנם קשה, אבל אם תצליחו להתגבר ולמחול גם תתברכו וגם תוכלו לברך אחרים.

במוצאי שבת שובה מקבל ראש הישיבה טלפון מהבחור כשהוא בוכה ואומר: אני לא מאמין איזה מידות יש להם, הם מחלו לי על הרס החתונה. אני מבטיח שאלמד מוסר כל יום. אמר הבחור.

הגיע יום כיפור, החתן והכלה נסעו להוריהם של הכלה בכפר חסידים, אביה של הכלה הרב אלחנן רוזנפלד. ולאחר יום הכיפורים נסעה הכלה במונית לבדה לירושלים, במהלך הנסיעה ארעה תאונה נוראה, שלושה רכבים התנגשו זה בזה והתרסקו לגמרי, רכב אחד גם עלה באש, והאש התפשטה לכיוון המונית בו שהתה הכלה. ברגע האחרון חילצו אותה והיא פונתה לבית חולים. בעלה המודאג לא ידעה היכן היא. לפתע קבל טלפון, רעייתך הייתה מעורבת בתאונת דרכים קשה, תבוא מהר לביתה החולים, הוא היה בלחץ מ 2 סיבות, שלומה של אשתו, ושלום העובר שבמעיה. להוריה לא נתנו לביתה חולים בעקבות הקורונה. ורק הוא הורשה להיכנס. 

השמועה התפשטה כולם אמרו תהילים, יום שלם היא הייתה בבדיקות. וביום רביעי בבוקר מקבלים ההורים טלפון. אנחנו יוצאים מבית החולים ובלי שריטה אחת. קשה לתאר את הבכי וההתרגשות שאחזו בכולם, לא היה צריך לדבר על הקשר בין המחילה לבין ההצלה המופלאה, זה היה רשום על הקיר באותיות של אש,

ראש הישיבה אמר לכלתו "כתוב בלב אליהו דף ק"ט "כשהקדוש ברוך הוא רואה כי מידת הדין שורה על אדם, שולח לו עני לביתו שירחם עליו כדי שיתבטל דינו, כך שהניסיון הזה שהגיע צריך לראותו כמתן הזדמנות מהקדוש ברוך כדי שהאדם יהי לו על מה שיחול הרחמים, והמחילה הגמורה שמחלתם בערב יום כיפור עשית משהו שמישהו אחר לא היה עושה, הקדוש ברוך הוא שלח אליכם את העני בערב החתונה כדי שיעמיד אתכם בניסיון הכי קשה, אם תעדיפו את מידת הדין או מידת הרחמים ואתם בחרתם במידת הרחמים ולא ידעתם שבכך קרעתם את מידת הדין והבאתם על עצמכם את מידת הרחמים.

בחודש שעבר מספר ולדר, החל הסיפור להתפרסם בין השאר על ידי המגיד מישרים הרב אלימלך בידרמן, והחלה תנועה של מחילה אנשים רבים שלא מחלו זה לזה במשך שנים הבינו כי הם ממשיכים עליהם את מידת הדין ומחלו. במיוחד בולטת סיפורה של משפחה מארצות הברית שבזכות סיפור זה חידשו את הקשר עם הבת שלא היו אתה בקשר במשך 30 שנה.

אני מקווה שתכתוב את הסיפור הזה בשפתך כתב אחד מקרובי המשפחה לסופר והמחנך חיים ולדר, ואני מקווה, הוסיף, כי מעגל המוחלים יביא את מידת הרחמים לא רק למוחלים אלא לכל עם ישראל, כי מי כמונו יודע עד כמה הוא זקוק לזה.

אחר סיפור המעשה בפרוטרוט העלה ולדר את החתן לקו הטלפון במהלך השידור בתכניתו 'עצות מהחיים' ברדיו כל חי, "ערב טוב לחתן, דוד" פתח ולדר ווידא כי גם הכלה נמצאת על הקו.

קודם כל אתם כבר נשואים קצת יותר מחצי שנה, הסיפור הזה מרגש מאד, למעשה יומיים אני עוסק רק בו, דיברתי גם עם אביך, ראש הישיבה ארוכות, והיו לי דמעות ברגעים האלו שהוא סיפר לי איך שיצאתם מבית החולים ללא שריטה. אני רוצה לשאול קודם כל איך מרגיש חתן שהרסו לו את החתונה, שאל ולדר.

"בהתחלה נכנסתי למצב של רובוט, לא חלמתי מעולם שככה תראה החתונה שלי", אמר החתן, והוסיף "החזרת אותי אחורה לכל הסיטואציה, לא הבנתי למה הגיעו כל השוטרים הייתי בטוח שהכול חוקי והכל בסדר. לאחר שהבנתי שהם לא הולכים לוותר, אמרתי לעצמי שאני אהיה עם הכלה אשתי ונתפלל שהכול יהיה בסדר, אני זוכר שעמדה שם בצד חיילת וראו עליה כי היא ממש לא הרגישה נעים מהסיטואציה שהיא עומדת על חתן וכלה שכל חטאם שהם רצו להתחתן ולהקים בית בישראל, הרגעתי אותה אל תדאגי הכול יהיה בסדר. אמרתי לה גם שהרב גרוסמן על הקו והיא התרגשה. ראית על אנשי החוק את חוסר הנעימות שלהם.

האם התגברתם על זה? הקשה ולדר, "נגיד שזה לא קל" ענה החתן. ולדר המשיך ושאל "ואז מגיע הקטע של המחילה, אתם ידעתם שזו הלשנה. מה אתה אומר לעצמך בשנייה שהבחור התקשר, "קפאתי למשך שעות לא הוצאתי מילה מהפה, השאלה הראשונה היא למה" שחזר החתן, וסיפר "הוא מאד התנצל הרגיש מאד רע עם מה שהוא עשה. הוא התקשר כשהיינו מאד מוכנים התחזקנו אני ואשתי כל השבת הבנו שהוא בסך הכל היה המקל, והקדוש ברוך הוא זה שעשה את זה. אני חייב לזקוף את זה שצלחנו למחול לזכות אבא שלי ואשתי שחידדו לי עניין האמונה שהכול מאיתו יתברך וזו גזירה מהקדוש ברוך הוא ואם לא נמשיך הלאה מה זה יעזור".

גם אבי הכלה הרב אלחנן רוזנפלד שוחח עם חיים ולדר במהלך הריאיון, "כשהיינו בשדה התעופה בקייב צילמתי את שדה התעופה ולא הבנתי מה הלחץ בארץ, לא מבינים מה קורה. דברים רצו יותר מהר מכנפי הדמיון, נאלצנו להקדים את החתונה. וגם במהלך החתונה השוטרים בהתחלה החמיאו לנו 'חרדים ששומרים על ההנחיות'. ואכן ההורים של אשתי לא היו בחתונה, אחים ואחיות שלנו לא השתתפו בחתונה הרוב המוחלט, סתם התגודדו שם כל מיני חבר'ה סביב השוטרים והתלהמו, והשוטרים רצו להראות שהם חזקים יותר". שחזר אבי הכלה.

עוד הוסיף הרב אלחנן "מדובר בחוויה מאד קשה. מה שיותר הפתיע אותי אלו כוחות הנפש. כשאנחנו קבלנו את הטלפון בסמיכות ליום כיפור נדהמנו מ 3 נקודות, ראשית איך טלפון אחד החזיר אותנו חצי שנה אחורה, החוויה שהתפספסה, כל התחושות הקשות בחתונה. שתבין השבע ברכות בסוף החתונה ההורים כבר לא היו החתן והכלה אספו עשרה אנשים ברחוב שיגידו ברכות לא היו אנשים, פתאום הכול צף אחורה. שנית, אני באופן אישי לא ידעתי שיש על מי לכעוס, הטלפון מעניק לך את היכולת לתעל את הכעס לאדם מסויים, וכן מצד אחד הרגשתי את הכעס ומצד אחר את המחילה, אם לא כעסתי עליו עד היום למה שאתחיל עכשיו, אמרתי לעצמי. ובוודאי ובוודאי אנחנו מוחלים לבן אדם. דבר נוסף, ואמרתי את זה לתלמידות שלנו, ראו איך בנאדם בטלפון אחד שהוא עשה בהחלטה רגעית, מכמה אנשים הוא צריך לבקש סליחה, זה לא רק מהחתן כלה והמחותנים, הוא צריך לבקש מכל ילד וילד שלי, לדוגמא אין לנו תמונה משפחתית מהחתונה. באו החתן והכלה רצו להכין לנו תמונה, אין לנו אף תמונה כזו.

בסיום הראיון הזמין ולדר את המאזינים להשתתף במתנת חתונה לזוג, בדמות כיסוי הדוחו"ת בסך עשרת אלפים שקלים ואם ייכנס יותר הם יקבלו את זה סתם כמתנת חתונה הבהיר ולדר, והדגיש כי המסר של הסיפור הוא נורא פשוט, מידת הדין נקרעת על ידי מחילה ונמשכת על האדם המוחל מידת הרחמים.

משטרת ישראל מסרה בתגובה: "לפני הכל שוטרי משטרת ישראל בהנחייה ברורה עוסקים בראש ובראשונה בהסברה על מנת לשכנע את הציבור בחשיבותן של ההוראות מצילות החיים, והאכיפה ומתן הדוחות הן רק בסופו של דבר.

מטבע הדברים אכיפה מתחילה במקומות בהם ישנה תחלואה גדולה ומשם האכיפה מתפרסת לכלל המקומות האחרים בארץ.

חשוב לציין כי מתחילת הקורונה בסביבות פורים המשטרה רשמה מעל ל-200.000 דוחות שונים מיעוטם ניתנו לציבור החרדי.

באשר לנושא החתונות אנו ערים לכאבם של הזוגות הצעירים ובני משפחותיהם שכל מטרתם להקים בית נאמן בישראל. אולם, בימים טרופים אלו חובת השמירה על החיים והבריאות גוברת על עריכת חתונות גדולות כמקובל.

החוק הוא אחיד לכל המגזרים והמשטרה פועלת בהתאם.

אנו דוחים כל טענה לאכיפה בררנית, ודוחים בשעט נפש את הניסיון לחבר בין מוצאו של השוטר לבין תחושה כזו או אחרת של מאן דהוא שנחקר על ידו. מדובר בהשמצה חסרת שחר כלפי השוטר והמשטרה.

חשוב לציין ולהדגיש. שוטרי משטרת ישראל מסכנים את נפשם בימים כתיקונם ובוודאי בימים אלו. השוטרים מונחים לנהוג ברגישות עם כלל הציבור ובוודאי עם הציבור החרדי. בצד הקביעה הזו חלה חובה על הציבור להקפיד במשנה תוקף על ההוראות על מנת להציל חיים ובכוחות משותפים נעבור את התקופה הקשה".

חיים ולדר עצות מהחיים קורונה בקשת מחילה המשפיע רבי אלימלך בידרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד