ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
אין להם זכות עמידה

דיון בבג"ץ על מתווה הישיבות: השופט נזף בנציג המדינה

בדיון בבג"ץ בעתירה שהגישה תנועת ישראל חופשית בדרישה לבטל את מתווה הישיבות בטענה כי הוא מיטיב באופן קיצוני וחד צדדי עם חרדים. השופט נזף בנציג המדינה בדיון: "למה לא טענתם שאין להם זכות עמידה"

דיון בבג"ץ על מתווה הישיבות: השופט נזף בנציג המדינה
בג"צ צילום: פלאש 90

תנועת ישראל חופשית נגד מתווה הישיבות, המאפשר לימודים פיזיים בישיבות על פי מתווה הקפסולות. בדיון הנערך הבוקר (שלישי) בבג"ץ בפני השופטים נעם סולברג, ג'ורג' קרא ואלכס שטיין, העותרים דרשו לבטל את המתווה וטענו כי הוא מיטיב באופן קיצוני וחד צדדי עם חרדים. עוד נטען כי בבסיס המתווה עומדים שיקולים פוליטיים ולא שיקולים מקצועיים ובריאותיים. 

ראש ההרכב השופט סולברג פותח ואמר כי "אומרים שכל מי שיש לו פנימייה ללא הבדל דת גזע ומין יכול לפתוח. יש רציונל במתן אפשרות כזו, מה לא טוב בזה? אומרת המדינה שהשהייה בפנימייה עדיפה מאשר צפיפות בבית וככה מקטינים את אפשרויות ההדבקה".

נציג העותרים: עשו להם החרגה וציינו פנימייה ומוסדות תורניים.

השופט קרא: ואם לא היו מוסיפים "מוסד תורני" זה היה בסדר מבחינתך?

סולברג: "אולי זה באמת בבחינת כל המוסיף גורע. אם הייתם מגיעים בשם מוסד כלשהו שנפגע מזה אולי הייתה לכם טענה טובה".

השופט שטיין התעצבן: "המדינה קיבלה החלטה סבירה והיא יכולה לבצע ניסוי וטעיה. "תורני" זה חלק מההגדרה. בהרבה מקרים בפנימייה התנאים טובים יותר מהבית. הממשלה לא חייבת לספק לכם נתונים. אם אני הייתי הם הייתי בכלל תוהה אם יש לכם זכות עמידה, לא בטוח שאתם כאלה".

הוא הוסיף כי "יש פה חוסר עילה זועק. המדינה רשאית לקבל החלטות כאלה. אין לכם שום סיי, הם מנהלים את המשבר הזה, לא אתם ולא אנחנו, עם כל הכבוד" ופנה לנציג המדינה ושאל "למה לא טענתם שאין להם זכות עמידה. לא יעלה על הדעת שדבר כזה יקרה!".

נציג המדינה השיב כי יש פנימיות צבאיות ופרויקטים שונים נוספים שכפופים לתקנות הפנימיות. אין פה טענה לפגיעה בשוויון. יש פה היגיון אפידמיולוגי ובריאותי. יש תיקון נוסף מחמיר רק במסלול סגור של 30 יום בלי מסלול פתוח. יש פנימיות שטוענות שהתקנות מחמירות מדי. המקום לדיון הוא בכנסת.

הדיון התפזר והשופטים יגישו את פסק דינם במועד מאוחר יותר.

 

קורונה בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד