ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"תבואו, יש מה לראות"

שיחה מרגשת עם אחד מאחרוני היהודים בח'רטום • צפו

אחד מאחרוני היהודים שחיים בח'רטום בירת סודן, שוחח בתוכנית רדיו ישראלית וסיפר על התחושות לאחר נרמול היחסים בין המדינות. "לא סבלנו מאפליה ורדיפה כמו קהילות יהודיות אחרות במדינות ערב"

שיחה מרגשת עם אחד מאחרוני היהודים בח'רטום • צפו
נתניהו עם מנהיג סודן צילום: באדיבות המצלם

על רקע נרמול היחסים בין ישראל לסודאן, שוחח צ'ארלס שאול בן ה-70, שחי יחד עם אחיו בח'רטום עם אסתי פרז ורועי קייס ברשת ב'. לצארלס יש קרובים בארץ והוא סיפר על ההתרגשות אחרי נרמול היחסים, החיים שלו כיהודי שם והציפייה לראות את הישראלים באים למדינה.

צ'ארלס חי כאמור בח'רטום עם אחיו רוני והוא סיפר בשיחה: "אנחנו נולדנו פה. ההורים שלנו נולדו פה. כולם יודעים שאנחנו יהודים. זאת אחת המדינות האדיבות שיש והכי טובות באפריקה. לא סבלנו מאפליה ורדיפה כמו קהילות יהודיות אחרות במדינות ערב. הייתה פה קהילה גדולה".

יש לציין שהקהילה היהודית בסודאן מנתה אלף בני אדם בשיאה אך החלה להצטמק מאז שנות החמישים והתגברות האיבה לישראל. שאול אמר בשיחה שמאז ההכרזה הוא לא מפסיק לקבל טלפונים מאנשים מקומיים שמברכים אותו: "התפללתי לרגע הזה של נרמול היחסים עם ישראל כל החיים. אני לא רוצה להתחיל לבכות, אבל קיוויתי שזה יקרה בעודי בחיים. ברגעים האלה אני נזכר בהורים שלי, באבא שלי אליהו שאול. הם למרבה הצער לא זכו לראות".

הרוב המוחלט של המשפחה עלה לארץ בשנות השבעים והשמונים וכיום הם נותרו שניים שם. חלק מבני המשפחה, קבורים בבית הקברות המוזנח בח'רטום שלאחרונה התחילו לנקות אותו. לדבריו, פעם היה שם בית כנסת, אבל היום אין כי אין מי שילך. הוא גם סיפר שהם היו צמים ביום כיפור וחוגגים את ראש השנה ופסח עם המשפחה אבל היום אין מי שיחגוג בגלל המצב שכולם עזבו, אנחנו אנשים פשוטים שאוהבים את כולם ומכבדים את כולם".

הוא קרא לישראלים להגיע בהמוניהם לח'רטום וטען שיש מה לראות שם: חופים בים האדום ומדבריות.

סודן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד