י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בתוך 4 חודשים

זק"א ישראל חויבה לשנות את שמה; "הטעו בשביל תרומות"

מחיר ההטעיה: ארגון 'זק"א ישראל' ייאלץ לשנות את שמו • כך נקבע ע"י רשם ההקדשות ברשות התאגידים לאחר בדיקה שהעלתה כי הארגון מטעה תורמים לחשוב שמדובר בארגון 'זק"א' ובכך מגייס תרומות גדולות

זק"א ישראל חויבה לשנות את שמה; "הטעו בשביל תרומות"
מתנדבי זק"א בזירה הקשה צילום: זק"א

דרמה משפטית: רשם ההקדשות ברשות התאגידים הורה לחברת "זק"א ישראל - ילדים של החיים בע"מ" לשנות את שמה בתוך כארבעה חודשים. הסיבה: הטעיית הציבור ע"י שימוש בשם זק"א לצורך גיוס תרומות.

ההתנגשות בין שני הגופים (זק"א וזק"א ישראל) נמשכת זה מספר שנים, כאשר לפני כ-3 שנים הורה חשב מלווה שמונה ללוות את החברה - במסגרת הליך שהיא ניהלה מול ארגון זק"א – כי בכל פרסום מטעמה היא תופיע בשמה המלא "זק"א ישראל – ילדים של החיים". להוראה נלוו מספר הוראות נלוות ביניהן: בידול מוחלט בפרסומים השונים, היעדר שימוש בפעילות של זק"א לצורך פרסומים ועוד.

לפני מספר חודשים נפתחה בדיקה שנועדה לבחון האם החברה אכן מיישמת את ההוראות שניתנו לה. במהלך הבדיקה התברר כי החברה משתמשת בשם זק"א, מבלי לציין את שמה המלא, דבר שמטעה תורמים שסבורים שמדובר בארגון המוכר שבראשו עומד יהודה משי זהב.

במסגרת ההמלצות ששולבו בדו"ח החשב המלווה צוין כי "לאחר סיום הליווי, נצפה באתר האינטרנט של החל"צ, כי החל"צ אינה משתמשת בשמה ובשם האתר מופיעים שני לוגויים: 'זק"א ישראל זיהוי, ליווי ותמיכה בנפגעי אסון' ו-"זק"א – זיהוי קורבנות אסון'. יצוין, כי שימוש בשמות אלו אינה רק בניגוד לחוק כיוון שאין זה שם החל"צ אלא גם גורם להטעיה של הציבור היות וישנן עמותות אחרות בעלות שם זה. בנוסף, מעיון באתר האינטרנט עולה, כי החל"צ מציגה פעילויות של עמותות אחרות כפעילויות המבוצעת על ידה, ובכך עולה עוד יותר הטעיית התורמים בנוגע לשימוש שייעשה בתרומה לחל"צ.

יוזכר, כי בדוח ביקורת העומק ובמהלך הליווי של העמותה, הובהר לעמותה האיסור לשימוש שלא בשמה המלא והצגת פעילות עמותה אחרת כפעילותה, אולם עם זאת, העמותה ממשיכה לפעול כאמור, תוך חשש להטעיית הציבור. לאור האמור, יובהר, מומלץ לרשם שככל שתתקבלנה אינדיקציות נוספות בהן עשתה העמותה שימוש בשם אשר לא אושר לה על ידי הרשם או הציגה פעילותה שלא נעשתה על ידה, מומלץ לרשם לשקול נקיטה בסמכויות נוספות...".

יצוין כי מספר תורמים שהוטעו ותרמו באופן הנ"ל הגישו תלונה למשטרת ישראל בנושא, תוך שהם מציינים כי אם היו מודעים לזהות האמיתית של הארגון – היו נמנעים מלתרום.

אחת מהמתלוננות ציינה כי "לפני כשלושה חודשים התקשרו למשרדי מעמותת זק"א ישראל בבקשה לתרומה מצידי. מכיוון שאני מעריכה את פועלה של העמותה (זק"א) ובדיוק התחייבתי לעצמי לתרום משהו באותו היום העברתי את פרטי התשלום לתרומה חד-פעמית של 200 שח. לתדהמתי לפני כשבועיים גיליתי כי חויבתי שלוש!!! פעמים בסכום הזה ולמעשה העמותה החליטה על דעת עצמה כי מדובר בהוראת קבע ... ולתדהמתי גיליתי כי נפלתי קרבן לתרמית!!! נחרדתי לגלות כי עמותה חקיינית בעלת שם דומה מנסה לגייס תרומות בצורה מטעה ושיקרית ... זק"א הוא גוף מוכר ועבורו ביקשתי לתרום, את זק"א ישראל אני כלל לא מכירה, אני מבינה שהם עוסקים בפעילות אחרת לגמרי וזה שערורייתי מבחינתי שתרמתי כיון שהוטעתי במתכוון ...".

כאמור, בעקבות ממצאי הבדיקה הורה רשם ההקדשות ברשות התאגידים לחברה לשנות את שמה לחלוטין בתוך 4 חודשים כך שהיא לא תוכל יותר להשתמש בראשי התיבות זק"א במסגרת פרסומיה בשום ויראציה שהיא.

יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, אמר בתגובה: "זאת חוצפה ועזות מצח לנצל בהתחכמויות שונות את השם הטוב ועבודת הקודש של מתנדבי זק"א. שם וארגון שבנינו אותו במשך 30 שנה בעמל ויזע", והוסיף כי "ידע הציבור לזהות ולהיזהר ממי שמתחזה וגונב שם של ארגון אך ורק במטרה של לגרוף הון".

מרשות התאגידים במשרד המשפטים, נמסר כי "לאור ריבוי תלונות שהתקבלו אצל הרשם ביחס לחברה, נפתח הליך בירור בנוגע להתנהלותה. ככל שהחברה לא תפעל לתיקון הליקויים שנמצאו בהתנהלותה, ובכלל זה שינוי שמה, יפעל הרשם במסגרת סמכויותיו. דו"ח תוצאות הבדיקה מופיע בתיק החברה באופן גלוי וניתן לעיין בו בהזמנת תיק החברה".

מחברת זק"א ישראל - ילדים של החיים, לא נמסרה תגובה.

זק"א זק"א ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד