ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

כשהמוכר לא מספר: איך מתמודדים עם רכב משומש שנמצאו בו ליקויים

רכישת רכב משומש ממוכר אקראי טומנת בחובה גם סיכונים. רבים מאיתנו בוחנים את המראה החיצוני של הרכב המוצע למכירה, אך איננו יודעים כיצד לזהות ליקויים שונים הפוגעים בתפעולו של הרכב. המוכר לא תמיד ירצה לספר את ההיסטוריה הכואבת של תקלות חוזרות ונשנות, והוצאות גבוהות במוסך בתקופה שבה החזיק את הרכב. במאמר זה נדון בסוגיה זו, ונבחן מהן האפשרויות העומדות לרשותכם

כשהמוכר לא מספר: איך מתמודדים עם רכב משומש שנמצאו בו ליקויים
מוסך צילום: pexels

קניתם רכב מסוחר רכב מורשה? החוק לצידכם

כאדם בוחר לקנות רכב יד שניה ממגרש מכוניות מורשה, הוא משקלל במחיר הרכב גם את הבדיקות המוקדמות שעשה אותו בעל עסק לרכב לפני שהציג אותו למכירה. אם הרכב נפגע בתאונה, או היה בבעלות של חברת ליסינג או השכרה או שמא השלדה שלו פגומה עליו לציין זאת. אם רכשתם רכב מסוכנות כזו וגיליתם ליקוי משמעותי זמן קצר לאחר הקנייה שלא הופיע בטופס גילוי הנאות שקבלתם בעת הרכישה, תוכלו להגיש תביעה בבית המשפט כנגד סוכנות הרכב.

אישור העדר תביעות

אם אתם עומדים לקנות רכב מאדם פרטי, מומלץ תמיד לעשות בדיקה לרכב במוסך, ולזהות את התקלות העיקריות שבו וסימנים לתיקון פגיעה כתוצאה מתאונה קשה. אך, היות ומוכרי רכב רבים אינם נוהגים בתום לב, עומדת לרשותכם אפשרות נוספת תוכלו להדפיס אישור העדר תביעות. חשוב לדעת כי אישור זה המעניק מידע חלקי אם מוכר הרכב תבע את חברת הביטוח בשלוש השנים האחרונות. המסמך אינו  מהווה אינדיקציה לגבי מצב הרכב, או אם היו תאונות שבגינן המוכר לא תבע את חברת הביטוח. לשם כך תזדקקו לקחת את הרכב לבדיקה.

הבנת המסמך המפרט את הליקויים ברכב

חברות ליסינג והשכרה רבות מספקות גיליון המפרט את הליקויים שתוקנו ברכב לפני המכירה. למשל, החלפה של מכסה מנוע מעוך, דלת שבורה, תיקוני מרכב וליקויים נוספים. אך, האם פירוט הליקויים הללו בהכרח מעיד על תאונה? מסתבר שלא. לפי קביעה של בית המשפט על סוחרי רכב וחברות המשווקות כלי רכב (כמו ליסינג או השכרה) לציין במפורש כי הרכב עבר תאונה ולא רק לפרט את החלפים שהוחלפו ברכב.

מבצעים בדיקה לרכב במוסך? עדיין על המוכר להתריע על תאונה או תקלה חמורה

טרם אתם שולחים את הרכב לבדיקה לפני קנייה במוסך, קיימת חובה על המוכר לנהוג בתום לב ולספר לכם על תקלות ידועות מראש. לדוגמה אם הרכב עבר פגיעה בשאסי חשוב שתדעו זאת משום ששווי הרכב נגזר מפגיעה זו. לכן, לו הייתם יודעים מראש על כך על הפגיעה, יתכן ולא הייתם מוציאים כספים על בדיקה במוסך.

קניית רכב IS AS

סיטואציה נוספת היא מכירה של רכב עם תקלות או פגמים נראים לעין במחיר נמוך. לעיתים, אדם מוכן להתפשר על המראה הקוסמטי, ומשלם על מכונית שנראה פחות טוב מתוך הנחה שמצבה המכני תקין. על פי פסיקות שונות שהגיעו לבית המשפט המונח IS AS אינו פוטר את בעל הרכב מגילוי נאות מלא על כלל הליקויים ברכב, ולא רק הליקויים הנראים לעין. למשל, אם הדלת שבורה או מעוקמת, החלק האחורי של הרכב מקומט וחלון אחד שבור ברכב, הביטוי IS AS לא יכסה את התקלות במנוע או במערכת ההילוכים של הרכב. כל ליקוי חייב להיות מצויין במפורש.

לסיכום, לפני קנייה של רכב יד שניה כדאי לבצע את כל הבדיקות הדרושות במוסך, ולבדוק את אישור העדר התביעות של הרכב. אם קניתם את הרכב אל תשכחו לרכוש ביטוח מקיף לרכב. ואם למרות כל זאת, הסתבר שהרכב עבר תאונה או שיש בו ליקוי משמעותי שלא ידעתם עליו, עומדת לפניכם האפשרות לתבוע את המוכר בבית המשפט ולקבל פיצוי.

רכב יד2

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד