י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"התקפה מגעילה"

הקריקטורה שהובילה לזעם של איראן וארדואן: "מעודדת שפיכת דמים"

קריקטורה חדשה מבית היוצר של מגזין הקריקטורות הצרפתי 'שרלי הבדו' על נשיא טורקיה ארדואן, מעוררת זעם רב בטורקיה • איראן מזהירה: "העלבת הנביא מעודדת שפיכת דמים"

הקריקטורה שהובילה לזעם של איראן וארדואן: "מעודדת שפיכת דמים"
ארדואן צילום: דוברות נשיא טורקיה

הזעם של העולם המוסלמי כלפי צרפת התגבר אתמול (רביעי) המגזין הנודע שרלי הבדו פרסם קריקטורה המציגה את הנשיא ארדואן מרים בורקה (כיסוי דתי-מוסלמי) של אישה באופן מבזה.

ארדואן כינה את הקריקטוריסטים 'נבלות' והאשים את המערב ברצון 'להפעיל מחדש את מסעי הצלב' על ידי תקיפת האסלאם לאחר שהתמונה הופיעה בשער הראשי של המגזין השבוע.

"אני לא צריך להגיד שום דבר לאותם נבלות שמעליבות את הנביא האהוב שלי בקנה מידה כזה" אמר ארדואן וכינה זאת "התקפה מגעילה".

הקריקטורה מציגה את ארדואן בחולצת טריקו עם העלבות אישיות נגדו ונגד הנביא מוחמד.

קריקטורה דומה המציגה את הנביא מוחמד באופן מבזה, היתה התמונה שהמורה בבית הספר בצרפת, סמואל פאטי, הראה לכיתתו בשיעור שהוביל לרצח וכריתת ראשו בתחילת החודש.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הגן בתוקף על הביטוי החופשי בעקבות מתקפת הטרור אך הפך למטרת כעס בעולם האיסלאמי. טורקיה נשבעה לנקוט ב"פעולות משפטיות ודיפלומטיות" בתגובה לקריקטורה המצוירת, בעוד נשיא איראן חסן רוחאני איים היום על צרפת והזהיר כי העלבת הנביא תעודד "אלימות ושפיכת דמים".

רוחאני אמר כי "המערב צריך להבין שהעלבת הנביא מעליבה את כל המוסלמים, כל הנביאים, כל הערכים האנושיים ורומסת אתיקה, העלבת הנביא אינה הישג, זה לא מוסרי, זה מעודד אלימות", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה במהלך ישיבת הממשלה השבועית.

"זו הפתעה שהדבר מגיע מהטוענים לתרבות ולדמוקרטיה, שהם איכשהו, גם אם לא בכוונה, יעודדו אלימות ושפיכות דמים", הוסיף. רוחאני קרא גם למערב "להפסיק להתערב בענייני הפנים של המוסלמים, אם הוא באמת מבקש להשיג שלום, שוויון, רוגע וביטחון בחברות של ימינו".

מנהיגי אירופה הגיעו להגנתו של מקרון, כאשר שר החוץ הבריטי דומיניק ראב קרא היום לבעלות הברית של נאט"ו לעמוד יחד בהגנה על סובלנות וחופש הביטוי. "בריטניה עומדת בסולידריות עם צרפת והעם הצרפתי בעקבות הרצח המחריד של סמואל פאטי," אמר ראב בנאום המכוון לטורקיה.

ארדואן האשים את המנהיג הצרפתי ב"אג'נדה נגד האיסלאם". עוזרו של ארדואן, פאחרטין אלטון, אמר כי "סדר היום האנטי-מוסלמי של נשיא צרפת מקרון נושא פרי, התמונה הייתה מאמץ מגעיל ביותר של פרסום כדי להפיץ את הגזענות והשנאה התרבותית שלו".

סגן נשיא טורקיה, פואט אוקטאי, גינה גם את 'הפרסום הבלתי מוסרי' וכינה את מקרון 'סמרטוט צרפתי שלא ניתן לתיקון'.

"אני קורא לקהילה הבינלאומית המוסרית והמצפונית להתבטא נגד חרפה זו," אמר סגן הנשיא.

מקרון נשבע כי צרפת תיצמד למסורות החילוניות שלה ולחוקים המבטיחים חופש ביטוי המאפשרים לפרסומים כמו שרלי הבדו להפיק סרטים מצוירים על הנביא מוחמד.

ממשלת צרפת סגרה גם מסגד בפריז ופשטה על אגודות אסלאמיות אחרות בעקבות הריגתו של המורה פאטי בפרברי פריז בתחילת החודש.

פאטי הראה לתלמידיו כמה מהקריקטורות בשיעור על חופש הביטוי, שהוביל לקמפיין ברשתות החברתיות נגדו שהסתיים ברצח החמור שלו.

שרלי הבדו צרפת רג'יפ טאיפ ארדואן חסן רוחאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד