י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לא הסכימו להתנצר

הקהילה היהודית מחפשת רב לראשונה מאז הטבח

בריטניה: הקהילה היהודית ביורקשייר לה היסטוריה נוראית, מחפשת רב חדש • הרב האחרון היה בתקופת ימי הביניים בשנת 1290. לפניו כולם נשרפו והשאר גורשו

הקהילה היהודית מחפשת רב לראשונה מאז הטבח
חרדים בבריטניה, אילוסטרציה צילום: רויטרס

הקהילה היהודית ביורקשייר מחפשת רב מאז הטבח האנטישמי האכזרי בימי הביניים ב-1190: אז כל הקהילה נשרפה על קידוש השם לאחר שלא הסכימה להתנצר.

מגדל קליפורד ביורקשייר בריטניה היה זירת טבח אנטישמי נורא בשנת 1190 ולמרות שהצלקות עדיין מורגשות עד היום, הקהילה הנוכחית מחפשת להתקדם.

בקהילה היהודית יש פחות מ-100 חברים, הם גייסו עד כה עשרות אלפי לירות סטרלינג לקראת מינויו של רב במשרה חלקית, שיגיע בקיץ הבא. זה יהיה מינוי של רב הראשון בעיר מאז 1290 לפחות, כאשר כל העם היהודי גורש מהעיר בעקבות שנים של סכסוכים ורדיפות.

הזמן הגרוע ביותר עבור האוכלוסייה היהודית ביורקשייר הגיע בשנת 1190 כאשר הקהילה כולה נרצחה לאחר שלא הסכימו להתנצר, בזמן שהתבצרו במגדל קליפורד אנטישמים העלו את המגדל באש. הקהילה הנוכחית בעיר עדיין בלי בית כנסת, היא הוקמה לפני שש שנים ונתמכה עד כה על ידי כמה רבנים שהגיעו מדי פעם לבקר בעיר. הם מקיימים תפילות במבנה מיוחד בעיר, אך רק בסוף השבוע השני של כל חודש מאחר והקהילה עדיין לא מגובשת.

יו"ר הקהילה, שאנון קירשנר, אמרה לאתר 'יורקשייר': "לא היינו בטוחים כשהקמנו את הקהילה מי יגיע או שמא מישהו יעזוב, אך הפעילות שלנו נצרכת כאן, היו לנו מספר רבנים זמניים נפלאים מאז הקמתנו, אך לא תמיד היה לנו מישהו כרב, וכעת אנחנו נמצאים באופן פעיל, זה יהיה נהדר אם נוכל לקבל רב במשרה חלקית".

הקבוצה שואפת לגייס 80,000 פאונד לרב במשרה חלקית למשך שלוש שנים. גברת קירשנר אמרה כי 50,000 ליש"ט כבר גויסו באמצעות הפניות לקהילה ושימוש בגופי תקשורת אחרים. לדבריה, "אנשים קיבלו את זה באמת בחום ורצו לעזור. אנשים ביורקשייר ובכל רחבי אנגליה תמכו מאוד".

גברת קירשנר אמרה כי הקהילה דגלה גם בחינוך מקומי על מה שקרה בשנת 1190, כאשר מתחם טירת יורק, היה זירת אחד הפרקים האנטישמיים הגרועים ביותר בתולדות בריטניה.

סנטימנט אנטי-יהודי היה בעיר בין השאר בגלל חילוקי דעות ציבוריים בתאולוגיה בין חוקרים יהודים לאנשי כנסייה נוצרים. זה הגיע לשיאו בשנת 1190 כאשר הפגנות התקיימו ברחבי האזור בגלל מיסים מוגדלים למימון מסעי הצלב והעובדה שהיהודים הורשו להיות נוכחים בהכתרתו של המלך ריצ'רד הראשון. אפילו שמועה שקרית הושמעה על כך שהמלך הורה טבח ביהודים.

כמה חודשים אחר כך, לאחר שהשריף מיורק יצא למסע הצלב השלישי, פרצה שריפה בעיר. זה היה בתקופה הולכת וגוברת של התקפות על יהודים ברחבי אנגליה וכמה אזרחים ניצלו את הכאוס כדי לפרוץ לבתים יהודיים, לבזוז רכוש ולרצוח את הנמצאים בפנים.

יהודי העיר חיפשו הגנה אצל "שומר מגדל המלך" בתוך הטירה. בינתיים הביזה נמשכה ואספסוף גדול התאסף סביב המגדל והכריח את היהודים להתנצר או להיהרג, הקהילה כולה החליטה למות על קידוש השם יחד בהתאבדות המונית. ההערכה היא כי החלטה זו התקבלה על ידי הרב בעיר באותה עת, אמרה הגברת קירשנר.

רגע לפני מותם הם הציתו גם את הרכוש שהביאו עימם; לא ברור כמה יהודים נכחו - ההערכות נעות בין 20 ל-40 משפחות. גברת קירשנר אמרה: "אנשים מכירים את הסיפור אבל אנשים לא יודעים בדיוק למה זה קרה ואיך החיים נראו באותה תקופה, אנו מקווים לחנך אנשים מדוע זה קרה ומדוע זה רלוונטי כיום".

לאחר אותו יום חשוך בשנת 1190, קמה ביורקשייר קהילה יהודית אחרת, שלדבריה כמעט בוודאות הונהגה על ידי רב, אף שזהותו אינה ידועה. יהודים נשארו עד 1290, אז גירש המלך אדוארד הראשון את כל העם היהודי.

קהילה קטנה החלה לקום שוב בשנות ה-90, בשנת 1975 הקהילה העברית ביורק, שמעולם לא היה לה רב משלה, סגרה את שעריה בפעם האחרונה בגלל הידלדלות. "היו לי מיילים מאנשים בישראל ששאלו אם זה בטוח להגיע ליורק, זה יהיה פרק משמעותי בתולדות יורק והתחלה חדשה ומאושרת לחיים היהודיים ביורק". אומרת קירשנר.

בריטניה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד