כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מקבלי ההחלטות חייבים להתעורר

"כאוס מוחלט": מה באמת מתרחש בתעשיית החתונות המחתרתיות

לחצים, עוגמת נפש, נזקים כלכליים ופצצת הדבקה מתקתקת: בניגוד למערכת החינוך, ענף המלונאות והעסקים - אולמות האירועים אינם נמצאים על סדר היום של קובעי המדיניות, מה שמוביל לסיטואציה אבסורדית ורווית סיכונים • "המצב בשטח קטסטרופה. כאוס מוחלט, חייבים להתעורר"

"כאוס מוחלט": מה באמת מתרחש בתעשיית החתונות המחתרתיות
חתונה חרדית בשטח פתוח צילום: פלאש 90

"חתונות המחתרת" הפכו בשבועות האחרונים לסוד הגלוי ביותר ברחוב החרדי. מידי יום מתקיימים עשרות אירועים – חתונות, אירוסין, בריתות, בר מצוות וכיו"ב – במתחמים שונים בריכוזים החרדים. באירועים הללו נוטלים חלק עשרות עד מאות משתתפים.

האירועים מתקיימים על פי רוב מתחת לראדר התקשורתי, שמופנה מטבע הדברים לאירועים סנסציוניים שכוללים מיקומים מפתיעים או התנגשויות עם המשטרה, ומפספס את ההתרחשות המשמעותית באמת.

האופי המחתרתי והספונטני של האירועים הללו אולי מקנה להם דימוי קליל ומשעשע, אך למעשה מדובר בתעשייה רווית סיכונים ונזקים לטווח הקצר, הבינוני והארוך הן מבחינת בעלי השמחה, הן מבחינת האורחים, ולא אחת גם מבחינתם של נותני השירות (זמרים, קייטרינג, צלמים וכו').

בשורות הבאות ננסה לגעת ככל הניתן בהיבטים הבעייתים השונים של התופעה, לא לפני שנדגיש כי עצם קיומם של האירועים הוא הכרח ש'בחדרי חרדים' איננו מערער עליו. כציבור שומרי תורה, בלתי מתקבל על הדעת לדחות חתונות ואירועים עליהם אנו מצווים, צריך רק לעשות הכל כדי שקיומם לא יוביל לנזקים ולשברון לב.

כאב לב ונזק כלכלי

בחודש תמוז האחרון התארסה בשעטו"מ ח' (השם המלא שמור במערכת) הבת הבכורה במשפחה. "השמחה היתה גדולה מאוד. גם כלה ראשונה בבית וגם אחרי 4 שנים בשידוכים", מספר האב המאושר ל'בחדרי חרדים'.

"זה היה לפני הגל השני וסגרנו על אולם אירועים לתחילת החורף בציפיה שהכל יעבור בשלום. לאחר מספר שבועות התפרץ הגל השני ועם הזמן הבנו שחתונה כמו שתכננו כבר לא תהיה", הוא משחזר.

"לכולם ברור שלדחות את החתונה לא בא בחשבון, אז התחלנו לברר על אלטרנטיבות של מה שקוראים "חתונות מחתרתיות".

את מה שהתרחש לאחר מכן ניתן לסכם כסיוט מתמשך. קיום החתונה, לה כולם ציפו בהתרגשות, הפכה למוטלת תחת סימן שאלה. התוכניות השתנו כל העת, כמו גם המיקום ויתר הפרטים הטכניים שאמורים להשלים את המלאכה, מה שהעיב על ההכנות באופן נואש.

"קשה להסביר במילים איזה סיוט זה. אתה קם בבוקר בתחושה שהכל מסודר ואז בצהרים מתברר שהמקום בו תכננת לערוך את החתונה נסגר. או שהזמר לא יוכל להגיע או שהצלם חושש. קשה מאוד להרכיב חתונה כזו, 'כי הכל לא מסודר ולא ידוע, ותמיד משהו מתפקשש בסוף....במקום לשמוח ולהתרגש לקראת היום הגדול היינו עסוקים כל העת בלדאוג ולחשוש".

לדבריו, "זה כמובן משליך גם על הכלה. עד שהיא כבר השלימה עם העובדה שהחתונה לא תהיה כמו בחלומות שלה, היא נאלצת פתאום לנוע במערבולת אינסופית של הזמנות וביטולים. למי יש זמן ככה להארגן על האספקטים הנוספים שקשורים ל"חיים עצמם" שאחרי?".

אם דאגתם, החתונה עצמה נערכה בסופו של דבר, אך הטעם החמצמץ נשאר. "ברוך השם הזוג מאושר ומצא את הפינה שלו, אבל הדרך לשם היתה מלאה בצער ועוגמת נפש".

מה לדעתך היתה הנקודה שהרסה הכל? כלומר מה יכל למנוע את הסנריו הזה? "חוסר הודאות", הוא עונה בהחלטיות. "אנחנו אנשים אחראים. אם צריך חתונה מצומצמת נעשה חתונה מצומצמת. אבל זה שעד הרגע האחרון הכל בסימן שאלה – זו מציאות קשה ומתסכלת".

ח, שחיתנה את בנה בשעטו"מ בסוף השבוע האחרון, מצביעה על נקודה נוספת: הנזק הכלכלי. "אנשים חושבים שחתונות מחתריות חוסכות כסף, אבל הרבה פעמים זה פשוט לא נכון", היא אומרת ומספרת כי אופי האירועים גורם לא אחת להפקעת מחירים, וגורר – כמו במקרה שלה – להישאר ללא הגנה מפני הונאות, ביטולים וכיו"ב. "הרבה אמנים ובעלי מלאכה רוצים תשלום מראש וכשמשהו משתבש ברמת קיום האירוע – הם נעלמים, שמעתי על זה מכמה חברות שהיו בסיטואציה דומה".

במקרה שלה מדובר היה בקייטרינג שחצי מהתשלום עבור האירוע הועבר אליו מראש, אך לאחר שהיא נאלצה להעביר את האירוע לעיר שמוגדרת כאדומה בעל הקייטרינג הודיע שלא יוכל להגיע לשם. ומה עם החזר? ובכן הענין מצוי בוויכוח ביניהם היות והנ"ל טוען שבגלל שהיא שינתה את התנאים מדובר בעצם ב"דמי ביטול".

"הכל נעשה באופן לא רשמי. בגלל הלחץ גם דברים לא מסוכמים עד הסוף. ואז אין באמת איך להתמודד עם תקלות מהסוג הזה, רק לסמוך על היושר של האנשים – מה שלא תמיד קיים", היא מסכמת בצער ומוסיפה: "זו סיטואציה מורכבת ומלחיצה שמכניסה לכולם את קלחת שאין לדעת איך יוצאים ממנה. במקרה שלנו זה הסתכם בהפסד כספי, אחרים הפסידו אפילו יותר ויש כאלה שפחות...אבל המשותף לכולם זו תחושת חוסר האונים, הדאגה והאכזבה במקרים רבים".

"ועדת חקירה"

העדויות אותם הבאנו הן טיפה בים ביחס לתמונת המצב, אבל מספקות אינדיקציה קטנה בנוגע לכאוס בתחום האירועים. מי ששם את הדברים על השולחן באופן מפורש יותר הוא עסקן מוכר מאוד שמשמש כחבר מועצה באחת הערים החרדיות במרכז. "מה שקורה כאן זו שערוריה בכל היבט שהוא", הוא יורה. "בכל ערב יש עשרות אירועים עם עשרות עד מאות משתתפים ולא אחד לא איכפת, אנשים עסוקים בלצפות בסרטונים מצחיקים מהאירועים האלה אבל זו ממש לא בדיחה".

"איך יכול להיות", הוא תוהה, "שמכל הנושאים שקשורים בקורונה רק על זה לא מדברים. נכון שזה לא חשוב כמו מוסדות חינוך, אבל זה קריטי לפחות כמו עסקים קטנים וכנראה שהרבה יותר".

"האיוולת פה היא כפולה ומכופלת! אנשים מתחתנים – זה נתון שלא ישתנה. אי אפשר לבוא אליהם בטענות. רק שאחרי כמה חודשי קורונה, שמבינים מה המצב, עדיף להסדיר את הנושא באופן שיאפשר קיום חוקי של אירועים לפי כללים ופיקוח. במקום זה מתעלמים מהנושא, וככה אלפי אנשים חוגגים כל ערב במקומות סגורים ונסתרים, מה שמהווה סיכון דרמטי וממשי".

מי אשם לדעתך במצב? "צריך לומר את האמת: העובדה שהנציגים החרדים לא מתעסקים כלל בנושא היא תמוהה בלשון עדינה. יש פה גם מצוקה מבחינת בעלי השמחה וגם סיכון בריאותי. שני הנושאים הללו יוכלו להיפתר ברגע שתהיה ודאות. שאנשים ידעו מראש מתי האירוע שלהם מתקיים ואיפה – כמובן לפי הכללים. במקום שזה יקרה הכל נעשה במחתרת, באופן מסוכן בריאותית, כלכלית ונפשית".

"אני לא רוצה להאשים אף אחד באופן אישי, אבל בטווח הקרוב כולנו נבין באיזו קטסטרופה מדובר. עוד תהיה ועדת חקירה על הנושא הזה, אין לי ספק. לדעתי זה המחדל הגדול ביותר בנוגע לקורונה. ממש רשלנות פושעת מצד כל מיש מעורב", הוא קובע.

למרות הטון הקשה, הוא מעדיף להשאיר גם פתח של אופטימיות. "עוד לא מאוחר. אם הנציגים החרדים ייכנסו לזה ברצינות ובכל הכוח הם יוכלו לשים סוף לכאוס ששורר כרגע. נדרשת רק מודעות ויצירתיות. אני בטוח שבעבודה נכונה ושת"פ עם גורמי המקצוע יימצא פתרון לעניין הזה לשביעות רצון כל הצדדים".

חתונות אולמות שמחה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד