כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
קורונה מתמשכת

מנסים לגלות: מי יסבול מתסמינים מתמשכים?

מחקר חדש מנסה לנבא מי מבין הנדבקים בקורונה יחווה תסמינים לאורך תקופה ארוכה יותר, ומי יחלים במהירות | רוב חולי הקורונה דיווחו כי הם חזרו לעצמם בתוך 11 ימים

מנסים לגלות: מי יסבול מתסמינים מתמשכים?
מריח בשמים. אילוסטרציה צילום: pixabay

כל אחד מכיר חבר או שניים שחלו בקורונה וחוש הריח עוד לא שב אליהם. במשך שבועות ארוכים הם לא מברכים על הבשמים במוצאי שבת, הם מנסים לרחרח בעדינות, מגבירים את עצמת השאיפה אבל כלום, כאילו אי מי מילא חול בקופסת הבשמים. כעת חוקרים מנסים לברר אם ניתן לדעת מראש מי יחווה תסמינים לארוך תקופה ארוכה ומי יחלים במהירות וישכח שהקורונה לפתה אותו אך לא מזמן.

תופעת התסמינים המתמשכים זכתה לכינוי Long Covid – קורונה ארוכה. מדובר על מצבים שבהם תסמינים כמו תשישות, כאבי שרירים, אובדן חושי הטעם והריח ועוד, אינם חולפים וממשיכים ללוות חולים שנדבקו במשך שבועות ארוכים וחודשים לאחר ההדבקה הראשונית.

מחקר חדש שממצאיו התפרסמו ב'וואלה' ביקש לנסות לברר האם יש גורמי סיכון שיכולים לנבא לאילו חולים יש סיכויים גבוהים יותר לסבול מתחלואה ממושכת שכזאת והגיע למסקנות מעניינות. על פי החוקרים מקינגס קולג' בלונדון, לנשים יש סיכוי גבוה יותר מגברים לסבול מתסמינים מתמשכים של קורונה וכך גם לחולים שסובלים ממספר גבוה של תסמינים בבת אחת בשבוע הראשון לאחר ההדבקה שלהם.

במסגרת המחקר נבדקו גורמי סיכון שיעזרו להבין למי יש סיכויים גבוהים יותר לפתח תחלואה מתמשכת כזאת. החוקרים הגיעו למסקנה שמי שחווה הופעה של חמישה תסמינים שונים (או יותר) במהלך השבוע הראשון של המחלה, עשוי לחוות את התסמינים למשך תקופה ארוכה מאחרים. מבין התסמינים שדווחו על ידי חולים למאגר הנתונים שעליו התבססו החוקרים, הנפוצים ביותר היו שיעול, חום, אובדן טעם או ריח, עייפות וכאבי ראש. תסמינים אפשריים נוספים הם פריחה על העור, הקאות ושלשולים.

וגם לגיל יש מה לומר בנידון: בקרב בני 18-49 שיעור החולים שסבלו מתסמינים ארוכים היה 10 אחוזים, אך הוא עלה ל-22 אחוזים בקרב בני ה-70 ומעלה. גם משקל משחק כאן תפקיד ככל הנראה, לחולים עם התסמינים המתמשכים היה BMI ממוצע גבוה יותר מאשר לחולים עם משך תסמינים רגיל.

רוב חולי הקורונה דיווחו כי הם חזרו לעצמם בתוך 11 ימים, כ-1 מכל 7 חולים (13.3%) אמר שסבל מתסמינים במשך 4 שבועות לפחות, 1 מ-20 פחות או יותר (4.5%) דיווחו על התמשכות תסמיניהם לתקופה של 8 שבועות ו-1 מ-50 חולים היה חולה יותר מ-12 שבועות.

קורונה תסמינים ריח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד