י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
25 שנים לרצח המתועב

חוקרו של רוצח ראש הממשלה: ייתכן ויקום חקיין ליגאל עמיר

יורם בן הרוש ומוטי נפתלי היו צמד החוקרים הבכירים של רוצח ראש הממשלה, ומודאגים לנוכח השיח בימים אלה | בראיון לרדיו 103FM הסכימו השניים כי "זה לא מופרך לחשוב שמישהו ייקח את החוק לידיים גם עכשיו"

חוקרו של רוצח ראש הממשלה: ייתכן ויקום חקיין ליגאל עמיר
יגאל עמיר צילום: פלאש 90

מיד אחרי רצח יצחק רבין הובא הרוצח יגאל עמיר למשטרת מרחב ירקון, ושם נחקר בידי החוקרים הבכירים מוטי נפתלי ויורם בן הרוש. בריאיון מיוחד לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM, מספרים השניים על הרגע בו הבינו שראש הממשלה נרצח. כמו כן, השניים התייחסו להפגנות המחאה המתקיימות כיום כנגד ראשה הממשלה בנימין נתניהו והתריעו: ההיסטוריה עלולה לחזור על עצמה.

יורם בן הרוש נזכר באותו לילה ארור, כאשר קיבל את ההודעה על מותו של רה"מ יצחק רבין: "בסיום העצרת עוד הייתי בבית עד שאחד מהשוטרים שלי התקשר ואמר לי שירו ברבין. דבר שלא נתפס בעיני כי כמה דקות לפני כן עוד ראיתי אותו נואם בטלוויזיה. משם הדרך הייתה מאוד קצרה לכיוון מרחב ירקון. אף אחד לא ידע מה מצבו של רה"מ, אמר רק שירו ברבין, חזר על זה בפעם השנייה. לוקחים את העצור למרחב ירקון ואני בדרך לשם. לא רץ בראש שמישהו פה שינה את ההיסטוריה של מדינת ישראל, אתה חושב על עוד תיק רצח בו אתה צריך להגיע מהר לחשוד".

הוא הוסיף וסיפר: "הייתי החוקר הבכיר של מרחב ירקון באותם הימים. נכנסתי למשרד שלי ואני פוגש את השוטר עם עוד בחור צנום וביישן, עם הפנים למטה. הוא אפילו לא הסכים להסתכל לי בעיניים. הוא נראה די המום בשלבים הראשונים, ואמר 'אל תרביץ לי, אני אספר לך הכל'. מוטי נפתלי הודיע לו שהוא אשם ברצח, הוא שאל אם הוא מת. הוא עונה 'כן' והוא אמר 'יש! עשיתי את שלי!' כאנשי חקירות אנחנו צריכים לנתק את עצמנו מכול רגש, באותו הרגע רציתי להפיק את המקסימום מהחקירה עצמה".

בן הרוש ציין: "מדובר ברוצח שרוצה להשמיע את משנתו יותר ממה שאתה רוצה לשמוע. הוא פשוט שפך הכול. דיבר בלי הפסקה. החקירה התפרשה על בערך שלוש שעות. הוא אמר שמישהו היה חייב לעצור את הסכמי אוסלו וכשהוא ראה שאף אחד לא עושה את זה הוא החליט לבצע את המעשה. הוא נראה כמו שטוף מוח, הוא היה משתתף בשיעורי תורה עם כל מיני אנשים שהצליחו להחדיר בו את 'דין רודף' ו'דין מוסר'. זה היה מבוסס רק על אידיאולוגיה. הוא דיבר באופן כללי על כל מיני שבתות שאירגן ביהודה ושומרון עם כל מיני רבנים".

מוטי נפתלי הצטרף לשיחה, וסיפר גם הוא על התחושות מאותו ערב: "שמעתי את המנון התקווה, העצרת ננעלה, אני נושם לרווחה ואומר לאשתי 'תודה לאל זה עבר בשלום'. שמעתי 3 יריות וראיתי אנשים רצים. רצתי למדרגות וראתי את יגאל עמיר מוצמד לקיר. כולם היו בהלם. אף אחד לא הבין מה קורה. הייתי ער לזה שאני חלק מאירוע היסטורי. במהות התפקיד שלי אני לא מבצע חקירות, אבל באותו הרגע הבנתי את גודל האירוע ואת האסון הגדול והחלטתי שאני יושב מולו למרות שיורם היה אמור לעשות את זה, אבל ישבתי איתו. לי לא נראה שיקום נשיא במדינת ישראל שירצה לשחרר את רוצח ראש הממשלה".

בחודשים האחרונים החברה הישראלית חווה טלטלה קשה, השיח, הקיטוב, השיסוי ולעיתים ההסתה בוקעים תדיר מהציבוריות הישראלית. האם רצח של פוליטיקאי, איש ציבור ועיתונאי יכול לקרות שוב? לדעתו של בן הרוש: "גם אז היו הפגנות שכוונו נגד רה"מ באופן אישי ובהחלט לא מופרך לחשוב שמישהו ייקח את החוק לידיים גם עכשיו. האירועים היום מזכירים לנו את מה שהיה בעבר, רק שהיום נוספו למשוואה רשתות חברתיות. מאוד קל להסית דרך הרשתות החברתיות. אני רואה את כל ההפגנות בבלפור, את השיח החברתי ברשתות החברתיות, ואתה נשאר המום נוכח חוסר הכבוד לראש ממשלה מכהן או חוסר פחד מפני רשויות החוק".

ראש הממשלה נתניהו בסכנה?

בן הרוש: "אני חושב שלא ירחק היום ואם אנחנו נהיה עם של קצוות יקום חקיין של יגאל עמיר".

מוטי נפתלי הוסיף ואמר: "אני חושב שמזל שהשב"כ למד את הלקחים ורה"מ מוגן ושמור אבל כמו יורם אני רואה את זה משני הכיוונים, הקיצוניות היא גם מהמחנה הזה וגם מהשני, אני לא דואג לרה"מ כי אני יודע ששומרים עליו. אני מודאג שמפגין ולא חשוב מאיזה צד של הקשת, האלימות קיימת, בשני הצדדים. קיצוניים ופנאטיים עם יד קלה על המקלדת ואח"כ על ההדק – קיים משני הצדדים. פיגוע פוליטי במישהו פחות מוגן וגם לפגוע במפגין מצד כזה או אחר והרשתות החברתיות הן דלק לכל השנאה".

עריכה: עופרי גליכמן, 103FM
יצחק רבין יגאל עמיר רדיו 103 FM רצח רבין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד