י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

צנתור TAVI: מהפכה טכנולוגית פורצת דרך בתחום הקרדיולוגיה

עד לפני שנים ספורות, איש לא העלה בדעתו כי החלפת המסתם האאורטלי יכולה להתבצע בדרך שאינה פולשנית • טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך שינתה את כללי המשחק, והביאה איתה בשורה של ממש לעולם הקרדיולוגיה  • פרופ' ויקטור גויטע מאסותא, מראשוני המטפלים בשיטה זו בארץ: "בשנה הראשונה היו לנו 20-30 מקרים, כיום - מעל 200 מקרים בשנה" • פרופ' איסי ברבש מאסותא, כיום השתלת המסתם מתבצעת בהרדמה מקומית בלבד, ורוב המטופלים משתחררים תוך יום-יומיים

צנתור TAVI: מהפכה טכנולוגית פורצת דרך בתחום הקרדיולוגיה
מעבדה רפואית צילום: pixsabay

היצרות של המסתם האאורטלי הינה אחת ממחלות הלב השכיחות ביותר בעולם המערבי, שטופלה עד לפני מספר שנים באמצעות פתרון יחידני - ניתוח לב פתוח. מדובר בניתוח שמעניק מענה טוב, אך בשל מורכבותו - לא בוצע בקרב חולים רבים, בשל גילם המבוגר או מחלות רקע שונות. הרעיון על החלפת המסתם בדרך שאינה פולשנית וניתוחית היה בגדר חלום רחוק עבור מטפלים ומטופלים כאחד.

משאלת הלב התגשמה: טכנולוגיה חדשנית פורצת דרך הביאה למהפך חסר תקדים בתחום הקרדיולוגיה, ומאפשרת לבצע את הטיפול ללא הליך ניתוחי, בהרדמה חלקית ובזמן החלמה קצר. השיטה, שפותחה במקור בישראל, נקראת TAVI (ראשי תיבות של המילים: Transcatheter Aortic-Valve Implantation = השתלת מסתם אאורטלי באמצעות צנתור). בשיטה זו, מחליפים את המסתם הפגום במסתם ביולוגי באמצעות צינורית, ייחודה של השיטה טמון בכך שניתן לכווץ את המסתם התותב ולהחדיר אותו אל הגוף על גבי הצינורית - עד הלב. כאשר מגיעים אל היעד – הלב, מבצעים את ההשתלה של המסתם התותב החדש בתוך המסתם האורטלי המקורי. מדובר בפעולה האורכת כשעה בלבד.

פרופ' ויקטור גויטע, מצנתר בכיר באסותא, היה בין הראשונים שביצעו את ההליך הצנתורי בישראל לפני כעשור. בשנה האחרונה, החלו באסותא לבצע את הפרוצדורות הראשונית של ה-TAVI. הוא מספר כי: "בתחילת הדרך, השיטה יועדה למטופלים שדרגת הסיכון שלהם הייתה גבוהה, ורובם המכריע לא הופנו לניתוח. מדובר על חולים מבוגרים (מעל גיל 80) או מטופלים בקבוצות סיכון - עם מחלות רקע סבוכות".

אבל כאן הגיעה ההפתעה - מבדיקות שנבחנו ברחבי העולם, התברר כי השיטה הצנתורית הביאה לתוצאות טובות יותר גם בקרב חולים בדרגת סיכון בינוני. פרופ' ברבש, מצנתר בכיר באסותא, מסביר "בעקבות ממצאים אלה, החלו בשנים האחרונות לבחון את השיטה גם בקרב מטופלים צעירים יותר וללא מחלות רקע. המחקרים שבחנו את פעולת הצינתור TAVI בהשוואה לניתוח לב פתוח, מצאו כי התוצאות בשיטה הצינתורית היו טובות יותר מזו הניתוחית - בייחוד בכל הנוגע לתחלואה וסיבוכים שעלולים להתרחש בעתיד".

בעקבות המחקרים, קבעו האיגוד האמריקאי והאיגוד האירופי לקרדיולוגיה כי שיטת TAVI היא שוות ערך לניתוח גם אצל מטופלים בעלי דרגת סיכון נמוכה – ולמעשה היא השיטה המומלצת לכל סוגי החולים הסובלים מהיצרות המסתם האאורטלי, ונחשבת לאחד ההליכים המקובלים בבתי החולים. פרופ' גויטע מספר "בשנה הראשונה היו לנו 20 או 30 מקרים, היום יש לנו מעל 200 מקרים בשנה. עם השנים המסתמים הפכו להיות קטנים ודקים יותר. הם עברו שיפור וכיום ניתן למקם אותם ביתר דיוק".

שיטת ה-TAVI מבוצעת בארץ כבר למעלה מעשור, וכיום כבר אלפי חולים עברו החלפת מסתם אאורטלי בשיטה זו. טכנולוגיה זו ממשיכה להתפתח ולהתחדש ללא הרף. רק לאחרונה יצא לשימוש הדור המתקדם ביותר של מסתמי ה – TAVI הנקרא SAPIEN 3 ULTRA שהוא "הרולס-רויס" של המסתמים. המסתם הראשון בישראל הושתל באסותא ע"י פרופ' גויטע ופרופ' ברבש.

מהם התהליכים שעובר מטופל המיועד להחלפת המסתם האאורטלי?

פרופ' גויטע מסביר: "ראשית, המטופל יאובחן בעזרת אקו של הלב, לאחריה הוא מופנה להערכה במרפאת המסתמים. הערכתו האישית זוכה לחוות דעת של מיטב הקרדיולוגים, מצנתרים ומנתחי הלב, שמגבשים דעה לגבי השיטה המתאימה ביותר למטופל, העולה על הכתב ונשלחת לקופת החולים כהמלצת טיפול.

מה צופן העתיד ל-TAVI

פרופ' ברבש מסביר: "רוב החולים המיועדים להשתלת מסתם ביולוגי יעברו אותה בשיטה הצנתורית. אני מניח שבעתיד יתווספו משתלים נוספים. עולם הרפואה עובר בשנים האחרונות מפעולות כירורגיות גדולות לפעולות קטנות וכמה שפחות פולשניות. אני מעריך שבעוד עשור או שניים חולים שיזדקקו למסתם אאורטלי ביולוגי - רובם יעברו הליך החלפה בשיטה הצנתורית ולא הניתוחית. יתרה מכך, אני צופה כי בעתיד הנראה לעיין ניתן יהיה לטפל בחלק גדול ממחלות המסתמים באמצעות צנתור ובכך  לייתר את הצורך בניתוח באחוז לא מבוטל מהחולים".

ניתוחים ניתוח לב אסותא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד