י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
תורת יאשיהו

עצה טובה: כך תדעו מתי להתרחק מחבר רע

תורת יאשיהו: פנינים לפרשת לך לך - מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

עצה טובה: כך תדעו מתי להתרחק מחבר רע
הרב יאשיהו פינטו צילום: יח"צ

פרשת לך לך "וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ"
גם ויכוחים צודקים ולשם שמיים גורמים לחילול השם

התורה הקדושה אומרת לנו בפרשת השבוע "וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ" והתורה ממשיכה ואומרת "וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶיךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ". צריך להבין הרי כל מילה בתורה מדוקדקת, התורה מספרת על הריב בין רועי אברהם לבין רועי מקנה לוט, אם כך למה התורה הייתה צריכה להדגיש ולומר לנו "וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ"?

אלא לומדים פה יסוד גדול, לפעמים מתווכחים ורבים גם לשם שמיים, יש בקהילה לפעמים ויכוחים בתוך האנשים והויכוחים הם לשם שמיים וכולם צודקים והויכוחים הם נכונים, אבל "וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ" יש אנשים בצד שרואים את הריב הזה והויכוחים האלה, אפילו שהם צודקים בויכוחים והם לשם שמיים, אבל זה גורם שהכנעני והפריזי אנשים שלא מבינים ולא יודעים, רואים את המחלוקת הזו שגורמת לחילול השם שאומרים שאנשים יראי שמיים רבים וזה לא טוב.

לכן מתי שהאדם רב, גם אם הריב הוא מוצדק ונכון עליו לדעת שהוא גורם חילול השם, ולכן מותר להתרחק אחד מהשני כדי להפסיק לריב ולמנוע חילול השם. המריבות והויכוחים שיש בין אנשים שגורמים לזרים לראות את זה, זה משפיע על הזרים השפעה חמורה כי הם לא מבינים, וזה גורם לומר שיש ויכוחים בבית כנסת ויש ויכוחים בישיבה, יש ויכוחים בין יראי שמיים בכאלה מצבים יש להתנתק, ושכל אחד ילך לדרכו כי ההמשך של הויכוחים האלה גם שהם לשם שמיים הם גורמים לחילול השם עם זרים.

וזו עצה טובה, איפה שיש ויכוחים גם שהם לשם שמיים, אם יש זרים שרואים את זה - הפתרון להתרחק. אם האדם התרחק מזה, הוא גרם לפחות חילול השם וזה לטובת כולם.

הרב יאשיהו פינטו פרשת לך לך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!