ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
בית המשפט יחמיר בעונשם?

זעם על הסדר הטיעון: לא משקף את העובדה שניסו לרצוח 1000 איש

ארבע שנים לאחר שהיישוב נווה צוף הוצת ונגרמו נזקי ענק לעשרות בתים ביישוב, הוצגו לבית משפט הצבאי בעופר הסדרי הטיעון של שלושת המחבלים המציתים. ביהמ"ש ימסור את פסק הדין בעניינם בעוד מספר שבועות. אם יקבל בימ"ש את הסדרי הטיעון יגזרו על כל אחד מהמחבלים 7 שנות מאסר בפועל ופיצוי כספי לתושבי היישוב. אך התושבים לא מסתפקים בכך: "הסדר הטיעון לא משקף את העובדה שניסו לרצוח 1000 איש"

זעם על הסדר הטיעון: לא משקף את העובדה שניסו לרצוח 1000 איש
מנזקי השריפה ביישוב חלמיש צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

אתמול (רביעי) ארבע שנים לאחר שהציתו את היישוב נווה צוף וגרמו נזקי ענק לעשרות בתים ביישוב, הוצגו לבית משפט הצבאי בעופר הסדרי הטיעון של שלושת המחבלים, בימ"ש ימסור את פסק הדין בעניינם בעוד מספר שבועות. אם יקבל בימ"ש את הסדרי הטיעון יגזרו על כל אחד מהמחבלים 7 שנות מאסר בפועל ופיצוי כספי לתושבי היישוב.

לדיון, הגיעו נציגי היישוב כשהם מלווים בעו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו אשר מסייע לתושבים. התושבים סיפרו כי התחושות בקרב משפחות נווה צוף אשר ביתם נשרף באותו ליל שבת, הם של סגירת מעגל, אך רק באופן חלקי, באמתחם ביקורת רבה על שיטת השיפוט "ארבע שנים אחרי שהמחבלים הציתו את היישוב שלנו בליל שבת, וניסו לרצוח חלק גדול מתושבי היישוב ורק בניסים לא היו לנו נפגעים בנפש, היום נסגר מעגל חלקית", אמר בעז – נציג המשפחות שהשתתף בדיון.

"מצד אחד אמנם הסדר הטיעון הוא החמור ביותר שהושת במדינה על מציתים, הם קבלו למעלה מ-7 שנים בכלא וכבר שילמו קנס של 100,000 ₪. מאידך, זה בכלל לא משקף את העובדה שניסו לרצוח 1000 איש, שהציתו בפועל כ-15 בתים ועוד שטחים ציבוריים נרחבים", הוא מצביע על חוסר ההתאמה. "לטעמנו, הם היו צריכים לקבל גזר דין כזה על כל בית ובית שנשרף ובמצטבר לשבת בכלא עד סוף ימיהם. אנחנו מברכים את בית המשפט על שהשכיל לפסוק גזר דין חמור, מאידך אנחנו מבקרים את השיטה שאינה מאפשרת לפסוק גזר דין שמתקרב להיות הולם למה שהם עשו".

נזכיר כי על פי כתב האישום, שלושת המחבלים תושבי הכפר דיר אבו משעל בשנות העשרים לחייהם, נפגשו בליל שבת בכפר בו הם מתגוררים, משם נסעו לכפר הסמוך בשם עבוד, קנו בקבוקי בירה, שתו חלק מהבירה, ואז נסעו מזרחה לכיוון נווה צוף במטרה להצית את החורש הסמוך, כאשר כוונתם היתה לגרום לשריפה ביישוב.

לאחר השעה 22:00 ירדו שניים מהם מהרכב והציתו עם מציתים חתיכות של נייר בתוך העשבייה. בשל מזג האוויר היבש והרוחות, האש התפשטה במהירות אל תוך היישוב. השניים חזרו לרכב ונסעו, ולאחר מכן השקיפו מרחוק על השריפה שהשתוללה בנווה צוף. כזכור, כי השריפה הובילה לפינוי של כל תושבי היישוב נווה צוף בערב שבת. 17 בתים נשרפו כליל, חמישה בתים ספגו פגיעה קשה, ל-20 נוספים נגרם נזק. כמו כן נזק גדול נגרם לרכוש ולמכוניות. עלות שיקום הנזקים הוערכה בסכום של כ-25 מיליון שקלים.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חננו חידד כי הכלים המשפטיים לא אפשרו ענישה הולמת לארוע. "לצערנו, באותה תקופה ענישה מקסימלית להצתה שאין בה נפגעים הייתה מאסר של 10 שנים בפועל ולכן נאלצנו לקבל את עסקת הטיעון שהחמירה עד כמה שניתן עם אותם מציתים. התוצאה כאן היא טובה ביחס למצב הקיים, אבל צריך לשנות את המצב הקיים. כל מחבל שמתעסק עם אזרחי מדינת ישראל, צריך לדעת שהוא צפוי למאסרי עולם ואף עונש מוות לפי העניין. הגיע הזמן להתריע את הטרור".

ארגון חוננו נווה צוף חלמיש שריפת בתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד