ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
פרשת לך לך

המסר הנפלא מפרשת השבוע: במה זכה אברהם אבינו שנח אינו זכה בו?

בפרשת לך לך מסופר על אברהם אבינו כיצד גילה את הקב"ה ומה הביאו לחשוב שיש אלוקים לעולם • למה זכה אברהם אבינו שנח אינו זכה בו ומהו המסר החזק שנוכל לקחת מפרשה זו?

המסר הנפלא מפרשת השבוע: במה זכה אברהם אבינו שנח אינו זכה בו?
צללית צילום: pixabay

פרשת השבוע, פרשת לך לך.

״לּך לּך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראךּ״

אחרי בריאת העולם שקראנו, ואחרי השמדת היקום והצלתו ע״י נח ובני משפחתו, ברחמיו המרובים של בורא עולם הגענו למה שבעצם מחזיק אותנו כיום.

מה שמייחד אותנו כעם, כ-לב אחד, כבנים, כאחדים. וזו לב ליבה של היהדות והמסורת ״אברהם ושרה״. את אברהם אבינו אנו מזכירים כל יום 3 פעמים בתפילתנו, את שרה אמנו מזכירים כל שבת בהדלקת הנרות.

אנו מתפללים לסליחה ומחילה ביום הכיפורים בזכותו של אברהם אבינו במאמר: ״רחמנא אדכר לו קמיה דאברהם רחימא״.

אז מי זה היה בעצם אברהם אבינו, ומדוע הוא זכה למה שזכה? ושאלת השאלות היא במה זכה אברהם שנח לא זכה? אברהם אבינו נולד בשם אברם, נולד לאבא עובד אלילים ולשלטון שלא ידע את בורא עולם. לא הכיר אותו.

המדרש מספר שאברהם אבינו גדל במערה עד גיל 3, בגיל 3 יצא מהמערה וראה את כל העולם המופלא, ים, עצים, טבע משובח, שמש וירח עופות ובהמות. כל מעשה הבריאה.

אברם שראה את כל זה אמר זה לא נעשה לבד. מישהו עשה את זה. וכך התחיל לחקור, אביו תרח שהיה עובד אלילים אמר לו קח את הפסל והנה לך אלוקים. אברם אמר שגם את הפסל הזה מישהו עשה לכן הוא לא יכול להיות אלוקים.

המשיך אברם לחקור וראה כדור אש ענק בשמיים, שלטון ענק שמאיר לכל העולם אמר בטוח זה אלוקים אך הגיע הלילה, והכדור אש הענק הזה ירד למטה ובמקומו עלתה הלבנה מלווה בצבא ענק של כוכבים, אמר אברם אם השמש לא אלוקים אז בטוח הירח אלוקים, איזה צבא יש לה, איזה כח, איזה אור!

אבל שהגיע הבוקר גם הירח והכוכבים נעלמו להם...

אברם שרצה כל-כך לדעת מי עשה את כל זה זכה לגילוי השכינה. בורא עולם בא אליו ואמר לו: "אני הוא שעשיתי את העולם, אני הוא שבראתי את כל מה שאתה רואה מאדם ועד בהמה אני ממית ומחיה לפניי לא נוצר אל ואחריי לא יהיה".

אברם שגילה מי ברא את העולם, התחיל להפיץ את גדולתו בעולם. ולכן בורא עולם אמר לו ״לּך לּך״ ולמה פעמיים 'לך'? פעם ראשונה מלשון קום תלך, אתה לא מתאים למקום הזה עובדי אלילים.

ולך בפעם השניה זה לך לעצמך, למה שגילית, למה שאתה מאמין בו. לכן לּך-לּך!

עוד מסופר בעניין נוסף הקשור לפרשת וארא שנרחיב בעזרת ה' בשבוע הבא. שבה בורא עולם אומר לאברהם שהוא מתכוון להשמיד את סדום ועמורה.

ההבדל בין נח לאברהם הוא שאברהם בא ואמר לבורא עולם אולי יש צדיקים בעיר ולכן לא כדאי להשמיד את העיר, ומנה אותם, חמישים צדיקים, ארבעים וחמישה צדיקים, וכן הלאה עד שבורא עולם אמר לא ״לא אשמיד בעבור העשרה״.

אפילו אם אני יראה עשרה צדיקים בתוך העיר אני לא אשמיד וגם את העשרה צדיקים לא היה. ולכן סדום ועמורה הושמדה.

תפילה, שהקב״ה יעזרנו על קידוש שמו בעולם. שמה שעשה אברהם למען גדולתו של בורא עולם נעשה אנחנו כּכּפל כפליים למען שמו יתברך.

זרע קודש, ואנשי אמת.

שבת שלום ומבורך.

מאת הרב נתן לחמיש.

פרשת לך לך מסר מחזק פרשת שבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד