י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

יומיים עד למבחן הגדול ב'ערבות ציבורית'!

האם תפילה למען זכייתו של מתמודד ב'מכרז' בבי"ש היא 'צעקה על העבר'? • מה נשאר מההחלטה ל'שיתוף פעולה' בין כל המתמודדים ב'מכרז' • ומה יש לדליה מאור נגד... דוד המלך? • טורו של יצחק נחשוני

סיור הקבלנים והמשתתפים בעמותות בבית שמש. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
סיור הקבלנים והמשתתפים בעמותות בבית שמש. צילום ארכיון: בחדרי חרדים



רק שלא ימכרו אותנו ב'מכרז'

שלושת העתונים החרדים, 'המודיע', 'יתד נאמן' ו'המבשר', מבשרים היום לקוראיהם , בסיפוק רב, ובצדק, על החלטת הבג"צ לדחות את עתירתם של חברי האופוזיציה בעירית בית שמש, ולהסיר את צו הביניים האוסר את פרסום תוצאות המכרזים ברמת בית שמש ג'.

עד לסוף השבוע ואולי כבר קודם לכן , אמורות להתפרסם תוצאות המכרזים שיקבעו מי מבין 16 הניגשים אליהם יזכה, האם ידן של העמותות תגבר או של הקבלנים שהרבו במחיר מתוך ידיעה שיצליחו לנצל את המצוקה הגדולה ולהשית אותם על המשתכנים? אחר כך תסלל הדרך, כך יש לקוות, להתחלת בנייתן של 2105 יחידות הדיור הראשונות המתוכננות לציבור החרדי ברמת בית שמש ג'.

4 חודשים נמשכו העיכובים המשפטיים. השופט החדש צבי עמית, גילה רגישות שלא היתה אופיינית עד כה לבית המשפט העליון, וקבע תקדים במהירות הפסיקה ובעוצמת השלכת העותרים מגג 'מגדל השן' של הבג"צ. היא תשפיע בודאי גם על מהירות שלבי ההקמה במתחם, שאותם התיר בית השופט עמית בהחלטתו.

האם האחריות שהפגין השופט תקרין על כל המעורבים בתהליך? עד היום יכלו כולם להסתתר מאחורי גבם של הגורמים החיצוניים שהיו אחראים לתקיעת המקלות בין גלגלי הכלים הכבדים בדרך להקמה, מהיום הם נחשפים לכל נטל הנאמנות ושיקול הדעת.

האם יצליחו להתעלות על עצמם ולמנוע את זליגת מאבקי הכוחות הפוליטיים והזרים האחרים, שרק התעצמו לאחרונה, גם לשטח זה של פתרון ראשוני למצוקת הדיור החונקת?

כלל לא בטוח!

'המודיע' ו'יתד נאמן', שומרים היום על ניטראליות מהזדהות עם צד כלשהו מהמתמודדים במכרז, ואין זה משנה אם הם נוהגים כך משום שמדובר ב'תפילת שוא' אסורה של 'צועק על העבר', שהרי מעטפות המכרזים כבר נחתמו ונמסרו, או שזהו השקט שלפני הסערה.

'המבשר' , לעומתם, נוקט עמדה גם בנסיון להשפיע על עורכי המכרז בהחלטתם להעדיף את העמותות מול קבלנים, ובזה יש אולי משהו לגיטימי, אבל גם בנסיון של הרגע האחרון להשפיע על העדפת מתמודד זה או אחר.

שלמה גרין, כותב הידיעה, בחר לתת זכות ההתבטאויות ומילה כתובה אחרונה לראשי שתיים מהעמותות – החסידית שדובריה אינם מזדהים , ולרב מנחם כרמל מ'דגל התורה' הנוקב אפילו במחיר שיגבה עבור דירה בת 80 מ"ר, כאילו כבר הובטחה זכית העמותה שהוא בראשה, במכרז שיתקיים בעוד יום יומיים.

לקראת הבניה. ישלבו כוחות?צילום: לקראת הבניה. ישלבו כוחות?
לקראת הבניה. ישלבו כוחות?


'הסכמי הבנה' הם בנפשנו

המתח לקראת פרסום תוצאות המכרזים הוא אדיר. פרפרי הבטן שהיו אמורים להעלם מהשטח לאחר פסיקת הבג"צ, מסרבים אפילו להתפחלץ, והם מתעופפים עירניים כאילו אין חורף בחוץ. גם אם אחרי החלטת הבג"צ הם יפים יותר וצבעונים משהיו, יעבור עוד זמן עד שירגעו.

איש כבר לא משלה את עצמו שניתן לשלב כוחות. מי עוד זוכר שרק לפני שלושה חודשים, התנצחו ביניהם ה'מודיע' ו'המבשר' בויכוח הגדול מי מביניהם הביא את כל העמותות אל שולחן אחד במלון ויז'ניץ. מה'כעכים' המיתולוגים שראשי העמותות כרסמו מהם נותרו רק החורים, ומכוסות התה אפילו לא גרגיר של סוכר.

עכשיו נותרו לנו לא יותר מיומיים, אולי פחות, ונסתפק בהסכמי הבנה המבטיחים שהמפסיד במכרז הזה לא יבזבז את האנרגיות שצבר, להפריע לזוכה, אלא יסייע לו כדי לזרז לעצמו את ההזדמנות הבאה.

מדובר בסך הכל ב - 2100 יחידות דיור מתוך פוטנציאל של 25 אלף, בבית שמש בלבד, שמתוכם יפורסמו בקרוב מאד. מכרזים לעוד 1800.

יעקב רייניץ, ששמנו עליו עין כמי שמפלס לעצמו לאחרונה דרך אל בין רשימת הכתבים החרדים הנחשבים, מגלה היום ב'המודיע' כי תוך כדי המתנה להחלטת הבג"צ שניתנה אתמול, הושגו הסכמות אפילו עם ה'אופוזיציה' הלעומתית בבית שמש, ולפיהן יקבל הציבור הדתי לאומי מגרשים ב'שכונת התעסוקה' שבעיר כדי להכשיר את הדרך לשלב הבא של מכרזים ברמת בית שמש ג'.

אין כל הגיון שמה שניתן להשיג עם המתנגדים להתפתחות החרדית בבית שמש, לא יושג, ועוד לפני פרסום תוצאות המכרזים ופריצת העימותים הגלויים, בין העמותות והגופים השונים שמתמודדים בהם.

בית שמש היא המראה שמתוכה תשתקף חזות תנופת הבניה לציבור החרדי בכל הפרויקטים המתוכננים. אסור שהמראה הזו תהיה מרה שחורה. אסור שהשטח הרחב שבו מוצב הראי ישקיע אותנו, בסופו של דבר ב..רעי.

הפעם זה בנפשנו.




הגריצילום: הגרי
הגרי''מ לאו, מאור דחתה את הצעתו. צילום: בחדרי חרדים


מנהלת הבנק הופכת את השרים ל...'מוגבלים'

עד שאנחנו מנסים לנער מעלינו, שלא בהצלחה מרובה, את ה'פרימדונות' שכופות עצמן על חיינו בשם ה'אקטיביזם השיפוטי', ולבייניש, ארבל, דורנר, אלשיך, פרוקצ'יה וחברותיהן משחקת השעה והן ממשיכות לשוות לעצמן מעמד על של 'כוכבי שפיט', ועכשיו גם בעזרת 'נעלי העקב' שהגביהו את בייניש עוד יותר, מהון להון מופיעות להן במרכז הבמה התקשורתית בימים האחרונים 'נשות הברזל' החדשות המבליחות מבין מטבעות הכסף הקשות והנוצצות.

קודם היתה זו רק שרי אריסון בעלת בנק הפועלים, שבהוראת 'חוצנים' לבשה שריון כשל 'כספת' ויצאה למאבק שליטה בכספנו, כשהיא מתייצבת מול ראשי בנק ישראל - הנגיד והממונה על הבנקים. היום תופסת מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור, את מלוא נפח עמודי העיתונים הכלליים ובעיקר הכלכליים, כשהיא מתייצבת בצורה עיקשת נגד ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר שטייניץ, בנק ישראל ומשרד המשפטים, כאילו היו לקוחות שלה בסניף הבנק שבקרית הממשלה, וחשבונם אצלה הוא במינוס.

על פי העיתונים היום מחזירה להם בינתיים גליה מאור, בתמיכת 'ועדת המניות' של בנק לאומי, את כל המחאותיהם ומחאותיהם נגד מועמדותה לתפקיד יו"ר בנק לאומי ללא תקופת 'צינון', ומוכיחה לעולם הכלכלה כי להחלטותיהם של ראשי המדינה "אין כיסוי מספיק" ועוד מעט גם יהפכו ל...מוגבלים.

האמת, גם בלי להבין יותר מדי בנבכי הנושא שבגללו מתרחש כל העימות המתוקשר הזה, ומהומת ה'שווקים' הכספיים המצלצלת, אותנו צבירת ה'כח' הזו מדאיגה ואפילו מאד. כל המומחים מעריכים בעיתוני היום, שמאבק האיתנים הזה יוכרע בסופו של דבר רק בבג"צ. שם, עלולה להיכרת ברית של נשות ה'הון' עם 'שלטון החוק' דבר שעוד יתברר כסכנה הקיומית הגדולה ביותר לרצון וטובת העם.

אז מה נותר לנו? – לא הרבה! אפילו לא לומר 'תהילים'. גליה מאור הכריזה כי היא לא מתרגשת מערכו היהודי של הספר.במסגרת הכתבה על הקרב שהיא מנהלת מול הממשלה, המתפרסמת היום ב'גלובס' היא המגדירה עצמה ממקום אחת מחופשות החורף שלה בצרפת, כ..."ילדה גדולה", וככזאת מרגישה עצמה חזקה לא רק מול נתניהו, שטייניץ, פישר, נאמן והממונה על הבנקים חיזקיהו, אלא גם מחציפה פנים, באותה הזדמנות, ל...דוד המלך.

טלי ציפורי מספרת היום ב'גלובס' כי בסוף השבוע הגיחה גליה מאור לועידת טייקוני הכלכלה העולמית בדאבוס שבשווייץ, "פיזרה חיוכים לכל עבר והפגינה נינוחות". ביום שישי היא השתתפה בארוחה שאותה ארגן בדאבוס איש העסקים ויזם טכנולוגית האינטרנט הישראלי, יוסי ורדי. בסעודה השתתף גם...הגרי"מ לאו, הרב הראשי לתל אביב, שהציעה לה לקרוא מספר פרקים ב'תהילים', כפי שנהוג לפני יציאה לקרב, אבל היא דחתה את ההצעה ב'אלגנטיות'.

הכתבת לא שכחה לציין שמאור לא רק דחתה את ההצעה לקרוא בתהילים, אלא גם..."עזבה את דאבוס בשבת בבוקר בדרכה לחופשה פרטית בצרפת".

נו, אז יש מקום לדאגה שלנו מחיבור עם ה'עליונות' האחרות או לא?

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד