י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מישראל תצא הבשורה?

תולים תקוות: הישראלי הראשון קיבל את החיסון הניסיוני לקורונה

החיסון הישראלי מתקדם בקצב מהיר: הבוקר נפתח בבית החולים 'שיבא' שלב הניסויים בבני אדם בפיתוח החיסון הישראלי לנגיף | ראש הממשלה ושרי הביטחון והבריאות ביקרו הבוקר בבית החולים את הישראלי הראשון שהגיע למקום לקבל את החיסון | רה"מ נתניהו: "אור בקצה המנהרה"

תולים תקוות: הישראלי הראשון קיבל את החיסון הניסיוני לקורונה
הנסיין הראשון צילום: חיים צח - לע"מ

ראש הממשלה, שר הביטחון  ושר הבריאות הגיעו הבוקר לבית החולים שיבא בתל השומר, לרגל תחילת שלב הניסויים בבני אדם בחיסון הישראלי לקורונה שבפיתוח. המתנדב הראשון, שגב הראל מהצפון קיבל את זריקת החיסון כשבימים הקרובים יצטרפו אליו עוד עשרות מתנדבים.

הראל כמו מאות ישראלים נוספים נרשם להשתתף בחיסון שבפיתוח אמר, "אני בחור בריא. ישבתי עם הרופאים שמנהלים את הניסוי ואני בטוח שהכול יהיה בסדר". על המניעים שהביאו אותו להשתתף בניסוי הסביר כי "אם זו התרומה הקטנה שאני יכולת לתת, להשתתף בדבר הזה ולהביא תקווה - אז עשיתי את שלי".

באותה שעה הגיע ענר אוטולנגי בן ה-34, תושב מושב תללים בדרום, לקבל  בהדסה עין כרם את אותו חיסון שפותח במכון הביולוגי. הוא אמר, ״אני מרגיש טוב, מתרגש מעט, וממליץ לכמה שיותר אנשים להצטרף לניסוי ולעזור לציבור כולו״.

המכון הביולוגי הכין 25 אלף מנות חיסון שישמשו לשלבי הניסוי שהחל היום.

הנסיין הישראלי הראשון\\צילום: אריאל חרמוני-משרד הביטחון

 

לפי משרד הביטחון, שלב הניסויים הקליניים בבני אדם יארך כמה חודשים ויכלול שלושה שלבים. בחלק הראשון ייערכו בדיקות בטיחות על 80 מתנדבים בריאים בני 18 עד 55 בבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה בירושלים. השלב הזה היום החל היום, והוא יורחב בהדרגה עד ל-80 איש. 40 בתל השומר ו 40 בהדסה.

אך לא ניתן לדעת מראש האם המתנדב קיבל חיסון אמיתי או דמה. כל מתנדב יקבל זריקה (חיסון או פלצבו-דמה). לאחר כמה שעות של השגחה, המתנדב ישוחרר לביתו להמשך מעקב של כשלושה שבועות. במהלכם יבחנו עורכי הניסוי אם הופיעו תופעות לוואי כלשהן ולהבדיל אם הופיעו נוגדנים לנגיף שמעידים על תגובה לקורונה אצל המתנדבים שקיבלו את החיסון.

רק אם השלב הראשון יעבור בהצלחה יכנס הניסוי לשלב השני שלו, במסגרתו ייערכו בדיקות רחבות על 960 מתנדבים בריאים בני 18 ויותר. הניסוי בחלק זה צפוי להתחיל בעוד כחודש והוא כבר יתקיים במקביל בכמה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ ונועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו.

לאחר סיום השלב השני וכשתיברר כי המתחסנים לא חוו תופעות לוואי קשות, יחל השלב השלישי בניסוי. בהשתתפות של עד 30 אלף מתנדבים. השלב השלישי מתוכנן להתחיל בחודשים אפריל-מאי 2021, והוא יהיה למעשה השלב האחרון, שלאחר סיומו המוצלח ניתן יהיה לאשר את החיסון ולחסן את כלל האוכלוסייה. עם זאת, ההערכה בישראל היא שהשלב השלישי של הניסוי לא ייערך בארץ או לפחות חלקו יתקיים בחו"ל.

הנסיין הישראלי הראשון\\צילום: אריאל חרמוני-משרד הביטחון

המתנדב הראשון סיפר, "המשפחה הקרובה שלי שמחה ותמכה בכך שיש לי הזדמנות לעשות את הדבר ההיסטורי הזה". והוא לא נבהל מהסיכון. "כמו בכל דבר בחיים שיש בו סיכון, יש כאלה שיותר תמכו ויש מי שפחות, אבל אני מכבד את כולם. זאת ההחלטה שלי וככל שאני מתעמק בנושא אני עוד יותר שלם עם זה".

מנהל המכון הביולוגי, פרופ' שמואל שפירא, אמר בשבוע שעבר: "‎המכון למחקר ביולוגי בפתחו של שלב חשוב ומכריע, שלב הניסויים בבני אדם. אני בטוח בחיסון שלנו, אני מאמין בו וביכולתם של מדעני המכון שפיתחו אותו ומשוכנע שאנחנו מביאים חיסון טוב מאוד, יעיל ובטוח. "לחיסון יש שם מסחרי - "BriLife" - בריאות - Bri, ישראל - iL, חיים - Life. וגם שם המכון - IIBR - חבוי שם בגאווה. אנחנו נמשיך לפעול למען בריאותם של אזרחי ישראל וגם למען הכלכלה והחברה הישראלית. היעד הסופי שלנו הוא 15 מיליון מנות לטובת תושבי מדינת ישראל ושכנינו הקרובים".

הראל נבחר להיות המשתתף הראשון בניסוי, אחר שהמועמד שקדם לו הפתיע כאשר בדמו נמצאו נוגדנים. בועז קולדונר, בן 47 ממושב גני הדר ואב לשלושה ילדים, תכנון להיות הראשון שיקבל את זריקת החיסון אך בדיקת דם שנערכה לו העלתה כי יש בגופו נוגדנים והוא נפסל מהשתתפות בניסוי.

חיסון לקורונה ביבי נתניהו בני גנץ שיבא תל השומר בית חולים שיבא תל השומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד