כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מי ימלא את מקומו?

הרב ישראל סלומון, רב בית החולים 'שיבא', מסיים את תפקידו

לאחר 35 שנה בהן מילא את תפקידו כרב בית החולים הגדול בישראל, מסיים הרב ישראל סלומון את תפקידו כרב בית החולים. יועצי רפואה: "בזכותו למד עולם הרפואה להכיר את צרכי המטופל שומרי המצוות ולתת להם מענה" • ומי לוטש עיניים לתפקיד הנחשק?

הרב ישראל סלומון, רב בית החולים 'שיבא', מסיים את תפקידו
הרב סלומון בקביעת מזוזה למח' שבץ מוחי צילום: דוברות המרכז הרפואי "שיבא"

לאחר 35 שנים, מסיים בימים אלו הרב ישראל סלומון את תפקידו כרב המרכז הרפואי 'שיבא' בתל השומר. הרב סלומון, שפורש לפנסיה לאחר תקופה בת עשרות שנים שבהן עמד על משמר ההלכה בבית החולים הגדול בישראל, הוא זה שיכול לזקוף לזכותו את המהפך שעבר על בית החולים שהצליח ללכת כברת דרך מכובדת לקראתו של המטופל שומר המצוות, ולתת מענה לצרכיו בכל התחומים.

פרישתו של הרב סלומון נעשית בתקופה שבה בית החולים מנסה להתאושש מהביקורת הרבה שספג מצד הציבור החרדי, שטרם שכח את היחס לו זכו המטופלים שהגיעו במהלך הגל הראשון לבית החולים. עם זאת, אין לשכוח שהשירות לו מורגל היום המטופל החרדי ושומר המצוות, בכל אחד מבתי החולים בישראל, אינו מובן מאליו וכי הוא לא היה מוכר בעבר.

"בעבר", אומר ל'בחדרי חרדים' אחד מיועצי הרפואה הבכירים, "מאושפז שומר מצוות, ולאו דווקא חרדי, שהגיע לאחד מבתי החולים הציבוריים התקשה לקבל מענה ולו לצרכי הדת הבסיסיים ביותר. היום, כאשר בבתי החולים מתקיימת פעילות דת ענפה שכוללת בתי כנסת, התייחסות לשמירת שבת, כשרות, צניעות, שלא לדבר על הכרעה בשאלות הלכתיות מורכבות – יש לזכור שמי שקידם זאת בבית החולים הגדול בישראל, היה לא אחר מאשר הרב סלומון".

לדבריו, "הוא עשה את מלאכתו בצניעות האופיינית לו. לא דרש, אלא ביקש. לא תבע לשנות נהלים, אלא שינה פה ושינה שם, ואט אט שינה בית החולים כולו את פניו. היום, כשלרשות המטופל עומדים דלתות שבת, מערכות שקיבלו אישור הלכתי, או אפילו העובדה שניתן לומר לרופא ש'אני מבקש לקבל ברכה מהרב' מבלי שהוא יראה בכך פגיעה, יש לומר על כך תודה להרב סלומון".

כדרכו, גם את פרישתו מציין הרב בצניעות האופיינית לו, ללא טקס שיציין את סיומה של תקופת הרבנות הוותיקה ביותר במערכת הבריאות. אך דווקא רב בית חולים ידוע במרכז הארץ, כותב לנו כי הרב סלומון היה זה שהלך לפני המחנה, כשהוא התווה את דרכם של רבני בתי החולים באשר הם.

"דווקא כרב של מרכז רפואי אחר", הוא כותב, "התוודעתי לפעילותו של הרב סלומון וידעתי להעריך זאת. כשחשתי על בשרי כמה קשה לשנות נהלים בפרט אם יש לכך עלויות תקציביות, השתאיתי מול סגנון פעילותו של הרב סלומון שבנועם הליכותיו ידע לקדם ולחולל שינויים, והכל בשקט ובצורה מכובדת ומכבדת. בזכותו, זוכים המטופלים לארוחות כשרות, כשישנה אפשרות לכשרות מהדרין. בהשראתו בוצעו שינויים מהותיים ורחבי היקף שמאפשרים למטופל שומר המצוות לשהות בשבת בבית החולים, מבלי שיהיה צורך להתפשר על העקרונות ההלכתיים. אפשר לומר שבזכותו זכה עולם הרפואה להתגמש ולתת מענה לצרכיו של המטופל שומר המצוות".

פרט לכך, נודע הרב סלומון בכך שהוא עזר, תמך וסייע רבות לפונים אליו בבקשות עזרה. גם במקרים קשים ומורכבים, ידע לסייע בשקט ובצניעות מיוחדת לכל פונה ומבקש. בתיחכום רב פעל לשמירת כבוד המת, ולזכותו נזקפת כניסתם המבורכת של ארגוני החסד לבית החולים 'שיבא'. אך הפעילות השגרתית שלו היא שהביאה לו את שמו הטוב: בכל יום נהג ללכת ולבקר חולים, גם כאלו שאיש לא בא לבקרם והם חשו שהם נשכחו מכל לב. גם הרופאים קיבלו ממנו מילה טובה, שלעתים – גם הם ידעו להודות בכך – היא היתה חסרה להם.

כעת, כאמור, באה תקופה זו לסיומה, עם פרישתו של הרב סלומון לפנסיה, כשיש לאחל לו ולברכו 'עוד ינובון בשיבה, דשנים ורעננים יהיו'. עם זאת, בשונה מהימים שבהם נכנס הרב סלומון לתפקידו, עתה זוכה כבר התפקיד להילה ולביקוש. ל'בחדרי חרדים' נודע שמאחורי הקלעים ניטש קרב איתנים בין מקורביהם של שני דמויות רבניות ידועות, ממשפחות הרבנים הידועות והחשובות בישראל, המבקשים למלא את התפקיד שנותר מיותם עם פרישתו של הרב סלומון. בימים הקרובים נדע מי הוא הזוכה בתפקיד, כשיש לקוות כי עשייתו של הרב סלומון תימשך, כי גם בעתיד יוכלו המטופלים שומרי המצוות ליהנות מסביבה תומכת ומותאמת לצרכיהם.

 

שיבא תל השומר הרב סלומון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד