י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

איך מתמודדים עם חמדנות ויצרים?

החמדנות והיצרים שלנו מובילים אותנו למעשים שליליים • אבל האם צריך להילחם בהם או שניתן לכוונם לכיוון חיובי? • אוריאל בלוי,מטפל ומגשר, מסביר איך לכוון את נפש האדם למעשים חיוביים

אוריאל בלוי
אוריאל בלוי



אנשים רבים סובלים בחייהם, בגלל שהם מתאווים, חומדים ומקנאים בנושאים שונים, ודבר זה מאוד מפריע להם לתפקד בחיי היום-יום ,כי הם אינם יכולים לתפקד כאנשים יצירתיים, בגשמיות וברוחניות, היות והם טרודים ביצרם.

חמדה ותאווה הם דברים טובים,כי זו מהות החיים. אדם שאינו חומד ורוצה הנאות - זהו סימן שהוא אינו מתפקד נכון. כי נפש בריאה רוצה ליהנות. ואין לבטל רגש זה, אך צריך לכוון את החמדה וההנאות לאפיקים חיוביים וטובים, ולא לדברים שליליים, כי "החמדה התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם" (אבות).

אם נתבונן במקורות היהדות - בבריאת האדם נאמר "הנה טוב מאוד ", "טוב - יצר הטוב, מאוד - יצר הרע".

הייתכן?

"אלא שאילולי יצר הרע לא בנה אדם בית ולא נשא אישה ולא עסק בישוב העולם" (מדרש , בראשית רבה).

וכן בעשרת הדיברות מופיע הדיבר "לא תחמוד". והדברים צריכים ביאור: ניתן לצוות על מעשים אלו ואחרים, אבל איך אפשר לצוות על חמדת הלב - תרצה כך או אחרת? וכי לב האדם ורצונותיו נתונים בשליטתו? הרי טבע האדם ויצריו מוטבעים בו מלידתו עד מותו.

אלא, שבלתי אפשרי למנוע חמדנות. חמדנות היא דבר חיובי. אלא שאפשר וצריך לכוון אותה לאפיקים נכונים: לחמוד תורה ומצוות ומעשים טובים, לאהוב את בוראו, את משפחתו, ולעשות חסד עם סביבתו.

מצוות "לא תחמוד" מחנכת את האדם שלא ירגיש שהוא לבדו קיים בעולם, אלא שיש עוד יצורים שהם יציר כפיו של הקב"ה, ואסור להשיג את גבולם ולחמוד את רכושם, ואז ינצל גם מ"לא תגנוב". כי האני הפרטי מתחלף "באנוכי ה' אלוה-ך". וכך מסכם חבקוק הנביא את כל התורה: "וצדיק באמונתו יחיה".

וכן מצינו: "אדם שנולד במזל מאדים במקום שיהיה שופך דמים שיהיה שוחט או מוהל (שבת קנה). חז"ל מורים לנו שלא להדחיק ולהלחם ביצר שלו,כי מאוד מתיש את האדם להילחם ביצרו, אלא על האדם לאמן את עצמו להשתמש בטבעו וביצריו לדברים חיוביים, ובמילא הדברים השליליים ייעלמו.



אוריאל בלוי, מטפל חונך ומגשר, מרצה וכותב מאמרים במדיות השונות. טל: [email protected] 054-5333386

מוסר הרצאות וסדנאות בתחום טיפול אימון וגישור על פי מקורות היהדות, בשילוב סיפורים טיפוליים ושאלות מצד הקהל.

ללא התחייבות כספית.

קישורים:
לכניסה לאתר של אוריאל בלוי - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד