כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
איראן, מצרים, ישראל

הבחירות בארה"ב: כל התרחישים וההשלכות על המזרח התיכון

מה המשמעות של ניצחון טראמפ או ביידן עבור המזרח התיכון? במקרה וטראמפ ינצח, אחרי ארבע שנות קדנציה רצופות במחוות כלפי ישראל, ההשלכות תהיינה ברורות. אך מה יהיה במקרה וביידן יקטוף את התפקיד? לאן יהיו פניה של ישראל בכל הנוגע לשלום האזורי ומה יהיו ההשלכות?

הבחירות בארה"ב: כל התרחישים וההשלכות על המזרח התיכון
קמפיין טראמפ צילום: קמפיין הבחירות

כולנו זוכרים את איחוד האמירויות הערביות מדהימה את העולם בחודש אוגוסט עם הסכם הנורמליזציה הראשון בין ישראל לבין מדינת רוב ערבי או מוסלמי מזה למעלה משני עשורים. האם כל זה ימשך או ייעצר במידה וביידן ינצח.

הצעדים של איחוד האמירויות ובחריין יחד עם סודן, נראים בעיני הפלסטינים 'בגידה'. ההסכמים היוו מכה לחלומות הפלסטינים לקבל מדינה על פי יוזמת השלום הערבית משנת 2002, הפלסטינים התנו נורמליזציה בנסיגה ישראלית לגבולות 1967.

ואז הגיע טראמפ ובאופן חד צדדי הכיר בירושלים כבירת ישראל, נתן לגיטימציה להתנחלויות ישראליות שנחשבות בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי, והעביר את השגרירות לירושלים, והכיר את ברמת הגולן.

ג'ו ביידן אמנם בירך על הסכמי הנורמליזציה ואמר כי הוא ידחוף מדינות נוספות באזור לנקוט בצעדים לביצוע עסקאות דומות. אך לדבריו, הוא מתנגד לחד-צדדיות של טראמפ בכל הנוגע לישראל ולפלסטינים. כך שעדיין לא ברור האם ממשל ביידן במידה ויבחר ידחוף לעוד הסכמים עם מדינות ערביות נוספות, הוא יתנה את ערבות ארה"ב לעסקאות שלום בתנאי שלא מתעלמים מהנושא הפלסטיני. תמרה קיבלוואי, מה-CNN מציינת, כי "כדאי לציין פרט נוסף, שביידן אמנם התנגד לשיטותיו של טראמפ בנושא הישראלי-פלסטיני, אך לא לתוצאותיו".

"ביידן מתנגד לכל הצעדים החד-צדדיים מצד שני הצדדים אשר מערערים פיתרון של שתי מדינות", נכתב באתר הקמפיין שלו. "הוא מתנגד לסיפוח ולהרחבת ההתנחלויות וימשיך להתנגד לשניהם כנשיא".

ביידן התחייב גם להפוך את החלטתו של טראמפ להפסיק את התמיכה הכלכלית וההומניטרית מהפלסטינים, ולפתוח מחדש את משרדי אש"ף בוושינגטון, כמו גם את הקונסוליה האמריקאית בירושלים האחראית על עניינים פלסטינים.

חשוב לזכור שקמפיין טראמפ מפרסם ללא הפסקה כי מי שבאמת ינהל את ממשל ארה"ב, זה לא ביידן עצמו במידה ויבחר, אלא חברות הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, אילהאן עומר, איאנה פרסלי וראשידה טאליב, ארבעתן מובילות קו אנטי ישראלי חזק מאד, בנוסף טוענים אנשי טראמפ, כי ברק אובמה מעורב חזק בקמפיין והוא זה שימשיך להתערב בבית הלבן במידה וביידן יבחר, הם מזכירים את סגניתו, קמילה האריס, וטוענים כי ביידן יאלץ לפרוש מתפקידו באיזה שלב, ואז האריס תחליף אותו, ויחד עם אובמה כמשקיף מהצד, וחברות הקונגרס האנטי ישראליות, יחד עם מספר סנאטורים כדוגמת ברני סנדרס, וצ'אק שומר, ישראל עוד תתגעגע לממשל אובמה.

ביידן אמר כי הוא יחזיר את הסכם הגרעין מתקופת אובמה, הוא אמר כי הוא יבדוק כיוונים נוספים לגבי ההסכם, אך יעשה הכל לחזור להסכם עם האיראנים.

ה-CNN מדווח כי הבטחתו של ביידן לחזור להסכם הגרעין היא "האמונה הרווחת כי זה הסיבה לכך שאיראן סירבה לחזור לשולחן המשא ומתן עם טראמפ, תוך התנגדות לטראמפ שביקש לסחוט ויתורים נוספים מטהרן". שר החוץ האיראני ג'אווד זריף, שמילא תפקיד מרכזי בהשגת העסקה בשנת 2015, אמר שוב ושוב כי איראן לא תנהל משא ומתן על הסכם נוסף.

כך שאם טראמפ ייבחר מחדש, איראן עשויה להיות בבעיה ולעמוד בפני ארבע שנים נוספות של מצוקה כלכלית קשה. במובנים רבים, ניתן לראות את פרישתו של טראמפ מהסכם הגרעין כצעד מכריע במזרח התיכון בארבע השנים האחרונות, וחזרתו עשויה להביא את האזור למצב דומה, אך לגמרי לא ברור.

חשוב לזכור כי מורשתו של אובמה באזור הנפיץ שנקרא ''המזרח התיכון'' כמו רבים מקודמיו אינה חיובית. בתקופת נשיאותו של אובמה החל האביב הערבי, אז הרחובות הערביים התמלאו במפגינים רבים שדרשו רפורמות, והחלו עימותים שחלקן נמשכים עד היום, כמו בתימן, לוב, סוריה, ועירק. טראמפ עצמו אמר שארה"ב לא תתערב יותר בסכסוכים ארוכים. דבר שהקנה לו נקודות זכות בדעת הקהל האמריקאי.

ביידן גם הבטיח לסיים את תמיכתה של ארה"ב במלחמה בהובלת סעודיה נגד המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן בתימן. המלחמה שם גבתה את חייהם של עשרות אלפים, והביאה להתפרצויות של מחלות ורעב.

תמרה קיבלוואי, מה-CNN כותבת כי ביידן מתנגד לתמיכת ארה"ב בסעודיה בכל הנוגע למלחמה בתימן, וכי התמיכה של טראמפ למלחמה בתימן מנוגדת לדעתו של ביידן. אך מזכירה כי ממשלו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, בו כיהן ביידן כסגן נשיא, מכר נשק במיליארדי דולרים לסעודיה, אפילו כשהפציץ את תימן. נכון לעכשיו, הבית הלבן בפיקודו של אובמה לא עשה ניסיונות משמעותיים למתן את התמיכה המוחלטת לערב הסעודית, אף על פי שמדובר בהערכה נרחבת כי הסעודים גורמים להפרת זכויות בממלכה. כך שיהיה מסקרן לראות איך ממשל ביידן יתנהל מול הסעודים בכל הנוגע למלחמה עם המורדים בתימן.

ביידן גם מתח ביקורת על מצרים, ומתח ביקורת על תמיכתו של טראמפ בנשיא מצרים עבד אל-פתאח אל-סיסי, שלפי הדיווחים נשיא ארה"ב הגדיר אותו פעם כי הוא "הדיקטטור החביב עלי". על מצרים, במהלך כהונתו של אובמה בשנת 2013, נשיא ארה"ב לשעבר לכאורה ניסה ללחוץ על המנהיג המצרי לשפר את מצב זכויות האדם במצרים, אך סיסי סרב, השאלה איך ביידן יתנהל מול מצרים, ארה"ב תומכת כספית במצרים, כך שהמצרים לא יכולים להתעלם מדרישות של ארה"ב בכל הנוגע לזכויות אדם, והמשך ההתנהלות עם הפלסטינים בכל הנוגע לגבול עזה - רפיח.

הבחירות בארה''ב דונלד טראמפ ג'ו ביידן מזרח התיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד