י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"קיימת הדרדרות קשה"

36% מהנפטרים מהקורונה מגיעים מבתי האבות

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר, דנה היום בדו"ח המבקר על הטיפול באזרחים הוותיקים השוהים במוסדות החוץ-ביתיים בתקופת משבר הקורונה. עד לפני חודש: 619 מ-1,710 הנפטרים מכלל האוכלוסייה היו אזרחים ותיקים השוהים במוסדות חוץ-ביתיים. מדובר בכ-36% מהנפטרים, אף ששיעורם פחות מ-1% מהאוכלוסייה

36% מהנפטרים מהקורונה מגיעים מבתי האבות
אנשי מגן דוד אדום בבית אבות צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

בעקבות ממצאי הביניים שפרסם מבקר המדינה על הטיפול באזרחים הוותיקים השוהים במוסדות החוץ-ביתיים בתקופת משבר הקורונה, התכנסה היום (שני) הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח לדון בנושא.

בתחילת הדיון הוצג דו"ח הביניים שכתב מבקר המדינה על הטיפול באזרחים הוותיקים השוהים במוסדות החוץ-ביתיים בתקופת משבר הקורונה. בדו"ח נכתב כי מספר דיירי המוסדות שנפטרו מקורונה – עד לפני חודש: 619 מ-1,710 הנפטרים מכלל האוכלוסייה היו אזרחים ותיקים השוהים במוסדות חוץ-ביתיים (דיירים). מדובר בכ-36% מהנפטרים, אף ששיעורם פחות מ-1% מהאוכלוסייה. שיעור הדיירים מבין הנפטרים מקורונה גדול כמעט פי שישה משיעורם באוכלוסיית האזרחים הוותיקים ופי יותר מ-40 משיעורם באוכלוסייה הכללית.

הדו"ח הצביע על ליקויים בבדיקות לאיתור נשאי קורונה במוסדות על אף שמנהל "מגן אבות ואימהות" פעל לבצע מדי שבוע בדיקות של העובדים במוסדות, לפי הנתונים המעודכנים לאמצע אוגוסט 2020, "מגן אבות ואימהות אינו מוודא כי כל העובדים במוסדות שבאים במגע עם הדיירים נבדקים, ואין ברשותו תמונת מצב בעניין". כמו כן, 20 היו פערים ניכרים ביחס ליעד שנקבע בעניין מספר המיטות לחולי קורונה בבתי החולים הגריאטריים, והיקף המיטות עמד על 38% - 44% (440 מתוך יעד של 1,000 או 1,150 מיטות), ועדיין לא נקבע מועד להשגת היעד שנקבע לזמינות של כ-1,000 מיטות המיועדות לדיירי המוסדות שהם נשאים של קורונה, והיו סוגיות שעלולות היו להקשות על השגתו.

ראש תכנית מגן אבות ואימהות, פרופ' נמרוד מימון אמר כי "ביקורת היא גם ביקורת בונה וכל העשייה שהייתה צמודה למעקב, הייתה אף חשובה. נושא של בתי אבות וקורונה הוא נושא כואב, אך לעומת זאת חשוב לומר ממחקר שעיתי אני בעצמי - ישראל היא המדינה היחידה בעולם שהקימה מערך לאומי לליווי בתי אבות - מערכת שיודעת לשלוח לוגיסטיקה בחינם לבתי האבות ולסקור ולבדוק את העובדים. המגיפה נכנסה פנימה אל בתי האבות באמצעות העובדים וחייבם לומר כי לא ניתן למנוע כניסת חולי קורונה כאשר יש בתוך חולי הקורונה 40% אסימפטומטיים ואין להם חום וכו' וכל תשאול לא יעזור כלום".  

לגבי הבדיקות, אמר מימון כי "בשום מקום בעולם לא עושים בדיקות לא-סימפטומטיים. גם כאן לקח זמן עד שהגעתי למנכ"ל והוא השתכנע שנוכל לבדוק את כולם. נתקלנו אף בבעיה שלהעביר את כל תוצאות הבדיקות של העובדים, יש להתגבר על כל הנושא של בטחון מידע. כיום אנחנו פעם בשבוע סוקרים ודוגמים את כל העובדים ואחרי הידבקות אחת אם קיימת, אנחנו מיד בודקים את כל דיירי בתי האבות.

בקבוצת הדיור המוגן התחלואה הייתה נמוכה לעומת הקישים בקהילה, הם היו הרבה יותר מוגנים. רק במוסדות סיעודיים, אין מה לעשות כי משם תבוא תמותה - ברגע שנכנסת למקום כזה עם חולים מגיפה, התוצאות קשות. תכנית מגן אבות ואימהות גרמה לכך שכמות האשפוזים בבי החולים ירדה משמעותית. הורדנו בכל שבוע את כמות המתים. ללא כל ספק - התכנית הזאת הביאה לכך שבתי החולים לא קרסו בשיא הגל השני. פועלים מתוך הבנה שנפילה של בית אבות יכולה לסגור את בתי החולים. משרד הבריאות מחלק את הציוד מגן בחינם וכל מה שהם צריכים. מכיוון והם פרטיים, אילו היינו מחלקים כסף, זה היה הולך אולי למקום אחר.  כל בית אבות יש לו את כל הציוד להתפרצות".

מימון אמר כי "לא ידעתי לפני כן לאן אני מגיע - בתיה אבות היו החצר האחורית של הבריאות בישראל. המערכת הזאת צריכה לחיזוק ולשינוי סדרי עדיפות ובמקום יותר גבוה בסדרי העדיפויות".

ד"ר אוריין יצחק, יו"ר עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות ציינה כי "לפי הנתונים שאנו מרכזים באמצעות גופים שונים, מספר הנפטרים המעודכן עומד על 806 נפטרים המהווים 32 אחוזים מכלל הנפטרים בישראל. קיים חוסר שליטה בהתפרצות הנגיף במוסדות גריאטריים כשבגל הראשון הייתה התפרצות בכ-100 מוסדות ואילו בגל השני הייתה התפרצות בכ-400 מוסדות. יש להכניס את המשפחות לביקורים במוסדות באופן מדוד ולאפשר למשפחה לסעוד את יקיריה כיוון שהנתק הזה מביא לפגיעה משמעותית באזרחים הוותיקים כדוגמת עליה בפצעי הלחץ, עליה בדלקות בדרכי השתן וכדו'".

ראש האגף לגריאטריה במשרד הבריאות, ד"ר אירית לסקר אמר כי "הנחנו את המוסדות לקיים ביקורים של בני משפחה בתנאי שהביקור מנוהל ומוסדר. לצורך כך הוסף חצי תקן של עובד בכל מוסד גריאטרי לניהול הביקורים. ביקור לא מבוקר וביקור לתוך חדרו של הדייר אינו מאושר. מתקיימת כל העת למידה על אופי המחלה, תסמינה ואופן השפעתה על האוכלוסייה הוותיקה. בנושא הפיקוח על המוסדות הגריאטריים פועלים 7 צוותים העובדים בכל שעות היום וגם בשעות לא שגרתיות הבודקים את אופן התפקוד של המוסדות הגריאטריים כאשר דוחות הפיקוח יתפרסמו ברבים. תקינת כוח האדם במערך הטיפול הסיעודי מתעדכן כל העת".

עו"ד יפעת סולל, עמותת "כן לזקן" ציין כי "קיימת הדרדרות קשה ולא ברור מדוע עמותה נדרשת לאסוף נתונים באופן שאינו מסודר. יש לדרוש ממשרד הבריאות לפרסם נתונים מדויקים ומלאים. על משרד הבריאות לשתף את הארגונים השונים בהליך קבלת ההחלטות - דבר שאינו מתקיים". גם יולי גת, יו"ר איגוד בתי האבות אמרה בדיון שלצערה האיגוד לא משותף בהליך קבלת ההחלטות במשרד הבריאות.

 

 

קורונה עפר שלח בתי אבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד