י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שניים במחיר אחד

מחקרים מוכיחים: חיסון נגד שפעת, יועיל גם למניעת קורונה

מחקר ראשוני שנערך בהולנד מעלה כי אלו שמתחסנים נגד שפעת, נהנים גם מחסינות מסוימת נגד הקורונה. הצוות ניסה לברר אם עובדי בית החולים הזה שקיבלו חיסון לשפעת בסוף 2019 ותחילת 2020 נדבקו בקורונה. התברר, כי אלו שחוסנו נגד השפעת חלו פחות לעומת הקבוצה שלא חוסנה

מחקרים מוכיחים: חיסון נגד שפעת, יועיל גם למניעת קורונה
אילוסטרציה צילום: pexels

עסקת חבילה: במשרד הבריאות קוראים לציבור – בעיקר לאוכלוסיות סיכון – להתחסן נגד שפעת, וזאת בהנחה שדווקא כאשר ישנו חשש לקורונה יש להתמגן לפחות נגד השפעת ולמנוע כפל מחלות. אך מחקר שנערך לאחרונה בהולנד מצא כי החיסון נגד שפעת יועיל גם למניעת מחלת הקורונה.

המחקר, שנערך באוניברסיטת ניימיכן, הולנד, בשיתוף חוקרים מגרמניה, העלה השערה לפיה ייתכן שבמידה מסוימת חיסון לשפעת עונתית מקטין סיכון להידבקות בנגיף קורונה. החוקרים, שנמצאים בשלבים מתקדמים של המחקר, סבורים כי החיסון נגד שפעת מעניק "הגנה צולבת" נגד שתי המחלות.

עם זאת, מדובר במחקר שלא נוסה על חולים רבים ולכן מוקדם עדיין מלהסיק מסקנות. מחברי הדו"ח ציינו שממצאיהם מחייבים אישוש במחקרים גדולים יותר על מנת להגיע למסקנה מוסכמת. אך למרות זאת, הממצאים זוכים לתשומת לב רבה זאת בשל העובדה כי את המחקר הוביל ד"ר ניהאי נטאה  מהמחלקה לרפואה פנימית באוניברסיטה בניימיכן, שנחשב למומחה עולמי בחקר המערכת החיסונית.

לדעתם של עורכי המחקר, מתים מדי שנה משפעת 650-290 אלף בני אדם. אילו התחסנו במועד, רבים מהם היו שורדים הידבקות בנגיף. כעת, כך טוען המחקר, חיסון לשפעת יקטין כנראה סיכונים גם להידבקות בנגיף הקורונה. לטענתם,  חיסון לשפעת יעודד את גוף המתחסן לייצר מגוון רחב של מולקולות למאבק בזיהום שגם יתרמו למאבק בתסמיני קורונה.

הצוות ההולנדי-גרמני הסתמך על מסד נתונים מבית החולים האוניברסיטאי בעיר ניימיכן. הצוות ניסה לברר אם עובדי בית החולים הזה שקיבלו חיסון לשפעת בסוף 2019 ותחילת 2020 נדבקו בקורונה. התברר, כי אלו שחוסנו נגד השפעת חלו פחות לעומת הקבוצה שלא חוסנה.

עם זאת, ישנם הסבורים שנתון זה אינו מהווה הוכחה, מאחר ומדובר באנשים בעלי מודעות יתר שנוטים להיזהר וכך נמנעים מהדבקה. אך בכל מקרה, התיאוריה של מחלה צולבת מוכרת בעולם הרפואה ושם ישנם רבים שסבורים שכאשר הגוף מתמודד נגד מחלה אחת – הוא מונע גם את המחלה השניה.

כך למשל, ביולי האחרון פרסם צוות של "מאיו קליניק" דו"ח לפיו בגירים שהתחסנו לשפעת, פוליו, אבעבועות רוח, או קיבלו את החיסון המשולש MMR כנגד חזרת, חצבת ואדמת, נטו לחלות פחות בקורונה לעומת אלו שלא קיבלו את החיסון המשולש.

קורונה חיסון לקורונה חיסון נגד שפעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד