י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הכל בגלל הקורונה

נתניהו וגנץ מבקשים דחייה נוספת בפינוי הכפר שטלטל את המדינה

מהעתירה הראשונה שהוגשה בשנת 2009, ובכל העתירות שהוגשו לאחר מכן, מגלה מדינת ישראל יצירתיות רבה בכל הנוגע להתחמקות מביצוע הפינוי במאהלים הבלתי חוקיים ב'חאן אל אחמר'. הערב מצהירה המדינה כי הפינוי על הפרק אבל היא זקוקה לעוד מספר חודשי התארגנות עקב השתוללות נגיף הקורונה

נתניהו וגנץ מבקשים דחייה נוספת בפינוי הכפר שטלטל את המדינה
הפגנה ביישוב חאן אל אחמר צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

בתשובת המדינה שהוגשה הערב (שני) לבג"ץ נכתב בשמם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ כי "הדרג המדיני עודנו עומד על הצורך במימוש צווי ההריסה במתחם, ובעניין זה אין שינוי בעמדתו". אבל מנגד הבהירה המדינה בתשובתה לבג"ץ כי אין כוונה לפנות את מאהלי חאן אל אחמר בחודשים הקרובים, וכי נדרש פרק זמן של ארבעה חודשים לגיבוש מתווה מוסכם להריסתו. 

"בד בבד, הוחלט ע"י משרד ראש הממשלה ובתיאום משרד הביטחון לעשות מאמץ נוסף להשלמת מהלכים המתקיימים בימים אלו במנהל האזרחי לבחינת אפשרויות נוספות לגיבוש מתווה מוסכם לצווי הריסה במתחם. לשם כך, הדרג המדיני זקוק לפרק זמן נוסף של מספר חודשים" הסבירו בפרקליטות המדינה, על תשובה זו חתמו גם ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, ואבי רואה, עוזרו של שר הביטחון בני גנץ לענייני התנחלויות.

עוד התגוננה המדינה כי לצד הנסיבות שהוזכרו, גם ההתמודדות של הממשלה עם נגיף הקורונה המשתולל אינה מאפשרת לממש את צווי ההריסה במתחם בעת הנוכחית. "ארבעת החודשים הקרובים ינוצלו למיצוי הבחינות הנדרשות לשם גיבושו של מתווה מוסכם למימוש צווי ההריסה במתחם".

כזכור לפני כשנתיים, דחה בג"ץ את העתירות מצד תושבי המקום  ואישר למדינה להרוס את המאהלים ולהעתיק את 180 תושביו לשטח חלופי בעיירה הסמוכה עיזריה.

האיחוד האירופי הביע בזמנו התנגדות חריפה להריסת המקום, הגדילו לעשות באיחוד האירופי והגדירו את הפינוי כפשע מלחמה. כפי שדווח באתר ynet חודש לאחר מכן הצהיר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי השטח יפונה "עם או בלי הסכמה" תוך הצהרה כי פינוי זה יארך רק שבועות ספורים.

בתנועת רגבים, שעתרה נגד דחיית פינוי המאהלים, הגיבו לתגובת הממשלה ואמרו "ההתחייבות כביכול מצד המדינה לאכיפת החוק ולקיום הליכי הידברות מול התושבים, אינה שונה במאומה מהפעמים הקודמות בו הצהירה המדינה בפני בג"ץ את אותם הדברים בדיוק".

מנכ"ל תנועת רגבים מאיר דויטש הוסיף כי "כך הוצהר בעתירה הראשונה שהגשנו בשנת 2009, ובכל העתירות שהוגשו לאחר מכן בעניין זה לאחר שהמדינה לא עמדה במימוש הצהרותיה. בכל פעם נשלף קלף אחר מערימת התירוצים מה מונע את מימוש הצהרות המדינה. אנו תוהים האם נתניהו התבלבל בין 'לא יכול ל'לא רוצה'".

חאן אל אחמר בג"ץ מדינת ישראל פינוי בדואים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד