י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
יממה להכרעה

סקר: רוב הציבור היהודי חושש מניצחון של ביידן

בסקר מיוחד שערכו במכון הישראלי לדמוקרטיה, בו בחנו מי המועמד שמספק יותר את האינטרסים של מדינת ישראל, עלתה הכרעה חדה. רוב הציבור היהודי מעדיף את ניצחונו של טראמפ, וחושש כי נצחונו של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן יחליש את מערכת היחסים בין המדינות • הנתונים המלאים בפנים הכתבה

סקר: רוב הציבור היהודי חושש מניצחון של ביידן
ג'ו ביידן/ דונלד טראמפ צילום: מתי שטרן/מרים אלסטר, פלאש 90

יממה לפני היום המכריע במערכת הבחירות הכה סוערת בארצות הברית, בין מועמד הרפובליקנים הנשיא המכהן דונלד טראמפ, לבין מועמד המפלגה דמוקרטית ג'ו ביידן. יצאו במכון הישראלי לדמוקרטיה בסקר מיוחד, בו בחנו מי המועמד שעדיף לאינטרסים של מדינת ישראל, מה דעתם של אזרחי ישראל על הסכמי השלום אותם הוביל נשיא ארה"ב המכהן יחד עם ראש הממשלה נתניהו, וכן מה דעתם של אזרחי ישראל על האפשרות שג'ו ביידן יזכה במירוץ המטורף לבית הלבן.

"הציבור הישראלי-יהודי מעדיף חד משמעית שמועמד המפלגה הרפובליקנית והנשיא המכהן טראמפ יזכה בבחירות הקרובות" מצהירים במכון הישראלי לדמוקרטיה ומוסיפים "כשאמת המידה היא האינטרסים של ישראל, הציבור הערבי מגלה בכך פחות עניין וחצוי בין ההעדפה לביידן ולטראמפ".

"מבחינת האינטרסים של ישראל מי לדעתך עדיף שייבחר משני המועמדים בבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ מהמפלגה הרפובליקנית או ג'ו ביידן מהמפלגה הדמוקרטית" שאלו במכון הישראלי לדמוקרטיה.

מניתוח תשובות אזרחי ישראל היהודים עולה כי רק 13%  מעדיפים את ביידן, ו 17% אינם יודעים, את כל שאר האחוזים, 70 במספר, קוטף בקלות הנשיא המכהן דונלד טראמפ.

אצל אזרחי ישראל הערביים התמונה קצת יותר מורכבת. 36% אחוזים מעדיפים לראות את ג'ו ביידן נכנס לחדר הסגלגל בבית הלבן, 33% לא יודעים מה עדיף להם, ורק 31% מעדיפים את זכייתו הנוספת של טראמפ על פני זו של ביידן.

במכון הישראלי לדמוקרטיה פילחו את התשובות לשאלה הנ"ל גם לפי התפלגות של המחנות הפוליטיים כאן בארצנו הקטנטונת. 

בקרב מחנה הימין, התשובה ברורה, 82% מעדיפים את המשך כהונתו של טראמפ לקדנציה שניה, 12% לא יודעים מהי העדפתם, ורק 6% מאזרחי מחנה הימין מעדיפים את ג'ו ביידן כנשיא מעצמת העולם.

בקרב מחנה המרכז התמונה מתמתנת קצת, עדיין ג'ו ביידן עם מיעוט התמיכה רק עם 16%, ציבור ה'לא יודעים' גודל ל 22%, טראמפ עדיין מוביל בבטחה לכס הנשיאות לכהונה שניה עם 62%.

במחנה השמאל העניינים משתווים, 40% הוענקו הן לנשיא המכהן דונלד טראמפ והן לסנאטור הוותיק המתמודד מולו, ג'ו ביידן, 20% הנותרים לא ידעו מה העדפתם.

עוד שאלו בסקר "במידה וביידן יזכה במרוץ לנשיאות, איך זה ישפיע על יחסי ארצות הברית וישראל / והפלסטינים?".

גם כאן התשובה מתחלקת:

במענה לשאלה היאך ייראו יחסי ארצות הברית וישראל, בסיטואציה בה ג'ו ביידן לוקח את המירוץ.

בקרב אזרחי ישראל היהודים, רק 7% סבורים שהם יתחזקו, 28% סבורים שהם לא ישתנו, 23% לא יודעים מה יעלה בגורל היחסים, ורוב של 42% סבור כי היחסים ייחלשו.

בקרב אזרחי ישראל הערביים התמונה קצת שונה. רק 24% חושבים שהיחסים ייחלשו, 16% חושבים שהיחסים יתחזקו. ובעוד 35% סבורים כי היחסים לא ישתנו, רבע מהנשאלים לא ידעו להביע עמדה בשאלת 'יחסינו לאן'.

גם בחלק השני של השאלה, מה יעלה בגורל היחסים בין ארצות הברית לציבור הפלסטיני במקרה שג'ו ביידן ינצח במירוץ ישנה התפלגות בין הציבורים בישראל, היהודים והערבים.

רוב אזרחי ישראל היהודים 34%, אינם יודעים מה לענות בשאלה. רק 11% סבורים כי היחסים ייחלשו, 31% סבורים כי הם יתחזקו, מול 24% הסבורים כי הם לא ישתנו.

בקרב ציבור אזרחי ישראל הערביים התשובות משתוות קצת, בעוד ש 19% סבורים שהם יחלשו, 21% סבורים שלהיפך, הם יתחזקו. ובעוד ש 29% סבורים שהיחסים לא ישתנו, 31% מהציבור הערבי בישראל לא ידע מה לענות בשאלה.

בסקר התייחסו הנשאלים גם לנושא ההסכמים עם מדינות האזור המוסלמיות. אותם הוביל בגאון נשיא ארצות הברית המכהן דונלד טראמפ.

הנסקרים נשאלו "לדעתך האם הסכמים אלה משנים או לא משנים לטובה את מעמדה האסטרטגי האזורי של ישראל?".

בעוד רובם של הנשאלים, 38% בטוחים, ו 37% רק חושבים, שההסכם משנה לטובה את מעמדה האסטרטגי של ישראל. 8.5% לא יודעים, ו 11% ו 5.5% חושבים או בטוחים, בהתאמה, שלא תשתנה מעמדה של ישראל לטובה בעקבות חתימת ההסכמים.

סקרים הבחירות בארה''ב דונאלד טראמפ ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית המכון הישראלי לדמוקרטיה מדינת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד