ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מי זכאי לפטור?

היד הקלה במדיניות חלוקת הפטורים מבידוד

משרד הבריאות ניסח קריטריונים מפורשים לפטור מבידוד, שניתנו לאלפי אזרחים, אך מתברר כי לא תמיד הם ניתנו בגלל עילה מוצדקת

היד הקלה במדיניות חלוקת הפטורים מבידוד
בידוד קורונה בישראל צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

קשה לשהות שבועיים בבידוד? יש כאלו שמצליחים לקבל פטור או היתר זמני ליציאה ממנו. למשל, מי שקרוב משפחה שלו מדרגה ראשונה מתחתן עשוי לקבל היתר להשתתף בשמחה אף שעליו לשהות בבידוד, אך משרד הבריאות לא דורש מסמכים שיוכיחו את השמחה הצפויה, כך מקבלים המונים פטור על סמך הצהרה שלא הוכחה.

נתונים חלקיים שהעביר משרד הבריאות לבקשת התנועה לחופש המידע ופורסם על ידי אדיר ינקו בynet מעלים כי לפחות 30% מתוך 5,900 האנשים שביקשו פטור מבידוד או היתר לצאת ממנו קיבלו אישור לכך ממשרד הבריאות, שהחל לערוך תיעוד של הפניות רק בחודש אוגוסט – חמישה חודשים אחרי התפרצות הנגיף בישראל.

מי שעורר את הנושא ובדק אותו הוא מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שהצביע בשבוע שעבר בדו"ח הביניים שפרסם על איסוף המידע הלקוי. עוד עולה כי קרוב למחצית מההחלטות לגבי הפניות שהתקבלו במוקד "קול הבריאות" אחרי אוגוסט כלל לא תועדו, ואין לדעת מה נקבע לגביהן.

הכללים קובעים כי פטור או יציאה בידוד יינתנו על ידי משרד הבריאות לשם ביקור קרוב משפחה על ערש דוויי, טיסה לחו"ל לצורך קבלת טיפול רפואי או השתתפות בחתונה, בר־מצווה או ברית מילה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה. עם זאת, רבים מהפונים למוקד משרד הבריאות בבקשה לפטור מבידוד לא מתבקשים להציג כל מסמך שבאמצעותו ניתן להוכיח את אמיתות הפנייה. יש לציין כי המשרד לא נעתר לבקשת התנועה לדווח מי הגורם המקצועי המאשר את הבקשות.

"מדאיג להיווכח שגם לאחר חודשים רבים משרד הבריאות לא משכיל לנהל באופן תקין וסביר את המידע הקריטי למאבק במגפה", אומרת עו"ד איה מרקביץ', היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע, "התשובה שקיבלנו תמוהה, במיוחד מאחר שמשרד המשפטים הנחה את משרדי הממשלה עוד בחודש מארס להקפיד על תיעוד תהליכי קבלת ההחלטות מתוך הבנה שהתנהלות המדינה תעמוד לביקורת.

"בבקשת המידע שהגשנו הודגש שמטרתה היא לאפשר לציבור לפקח על מדיניות מתן הפטורים מבידוד, ועל הפעלתה התקינה והשוויונית. אלא שהמידע החסר שקיבלנו לא מאפשר להבין באילו מצבים משרד הבריאות פוטר מחובת הבידוד, בין היתר בכל אותם מקרים שפורסמו בתקשורת, כגון קיצור תקופת הבידוד לפמליית ראש הממשלה ששבה בספטמבר מהטקס עם איחוד האמירויות בוושינגטון – החלטה שאין לה תיעוד במסמכים שקיבלנו. אנו קוראים למשרד הבריאות להקפיד מעתה על ניהול תקין ופרסום יזום ונגיש של כל המידע הנוגע לקורונה, לטובת כלל הציבור".

קורונה בידוד משרד הבריאות מבקר המדינה התנועה לחופש המידע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד