ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

בי"ד רבני חב"ד: להחרים את מוצרי שטראוס

תגובת חב"ד להתנערותה של 'שטראוס' מכשרות לנדא, לא איחרה: הבוקר קיבלו חסידי חב"ד מכתב מ-בי"ד חב"ד, בו הם נקראים שלא לצרוך את מוצרי החברה, ו"לא לשתף פעולה עם המסייעים לה"

הרב ירוסלבסקי. צילום: COL
הרב ירוסלבסקי. צילום: COL



חברת 'שטראוס' כבר עמדה לא אחת במוקדים של סערה, אולם נראה כי האחרונה הכבידה.

כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' לפני כשבועיים, חברת 'שטראוס' החליטה שלא להזדקק יותר לשירותי הכשרות המהודרים של הגרמי"ל לנדא, והזמינה את כשרותו הרב רובין לכל מוצריה.

לכאורה, תהליך רגיל של החלפת כשרות. אבל למחרת החשיפה ב'בחדרי חרדים', התברר כי מים עכורים זורמים מתחת להחלפת ההכשר. במכתב שפרסם הגרמי"ל לנדא בעיתון 'המודיע', הוא הודיע על הסרת ההכשר ממוצרי החברה, ובד בבד אף הביע את כאבו לנוכח הרקע שהוביל לפיצוץ ביחסים ולהפסקת הענקת ההכשר. הוא אף שיגר עקיצות לעבר מערכת הכשרות של הגר"א רובין, וכתב כי החברה נהגה הקלות מסוימות בכשרות "בגיבויים של הבאים במקומי".

אם עבור חלקים מסוימים בקרב ציבור צורכי הכשרות אין הבדל בין שתי מערכות הכשרות, וכי שתי החתימות נחשבות מהודרות - הרי שעבור ציבורים אחרים מדובר בצעד מסעיר, העשוי להביא לידי החרמת מוצרי החברה. בראש הציבורים הללו, עומדת כמובן חסידות חב"ד, שהרב לנדא הוא אחד מפארי הרבנים היושבים בשולחן המזרח של החסידות.

במכתב קצר אך נחרץ שנחשף היום באתרי חב"ד, קורא מזכיר בית דין רבני חב"ד, הגאון הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, לכל חסידי חב"ד, שיפסיקו לצרוך את מוצרי חברת שטראוס, ויימנעו משיתוף פעולה עם המסייעים להם. זהות ה'מסייעים' ברורה למדי.

במכתב שפרסם הבוקר בקרב חסידי חב"ד בקריית מלאכי הסרים למרותו כרב הקהילה, כותב הרב ירוסלבסקי: "ידוע לכל כמה הזהיר כ"ק רבינו ענין של השגת גבול, אפילו בחשש רחוק ביותר.

"למותר להאריך בטיב הידורי הכשרות של הגה"ח מוה"ר מי"ל לנדא מבני ברק שליט"א, ומסירות נפשו עד פרטי פרטים בכל נושא הקשור לכשרות והידור המוצרים שנותן עליהם הכשר ולמותר להאריך בכ"ז.

"לכן פונה אני בזה לא להכניס לשימוש בבית את מוצרי שטראוס למהדרין שהרב הסיר השגחתו, ולא לסייע ח"ו לאלו שסייעו בזה, וה' יצילנו משגיאות".

חרושת של שמועות

כפי שכבר פורסם ב'בחדרי חרדים' בהרחבה, המשבר בין החברה לבד"ץ הרב לנדא, החל לפני חודשים רבים. הרקע לפיצוץ ביחסים, היה הכנסת הכשרו של הרב רובין, שהחל להעניק הכשר לחלק ממוצרי החברה.

מאז הכנסת ההכשר של הרב רובין, החלה מתיחות גדולה בין ועדת הכשרות של הרב לנדא לחברה. חברת שטראוס דרשה מהכשרו של הרב לנדא, לרדת בדרישות הכשרותיות.

לדבריהם, הכשרו של הרב רובין, נתן קולות מסוימות שלא ניתנו בהכשרו של הרב לנדא, ובחברה דרשו להשוות את תנאי נתינת הכשר, לחוקים אותם קבע הרב רובין.

משהודיע הרב לנדא, כי לא יהיה כל שינוי בכללים לנתינת ההכשר, החלה השותפות רבת השנים להיפרם. מים רבים עברו בנחלי הצפון השוצפים בימים אלו, עד שהוחלט להסיר באופן סופי את ההכשר.

באתרי חב"ד צויין, כי הפעם הראשונה והאחרונה שבה נעשה צעד זהה, היה לפני 20 שנה, אז החרימו חסידי חב"ד את מוצרי ודעת הכשרות 'מחזיקי הדת' של חסידי בעלזא.

"אני יודע כמה הרבי לחם בשביל הרב לנדא", אמר בצהריים (שלישי) הרב ירוסלבסקי בשיחה עם כתב אתר COL החב"די. "אני גם יודע כמה הרב לנדא עבד על הכשרות בשטראוס. לצערי, בגלל פוליטיקה הם פנו ללכת לכשרות אחרת. אנחנו, כחסידי חב"ד, צריכים לעצור את זה".

מה הניע את הרב להוציא את המכתב?

"ראיתי את המכתב של הרב לנדא בעיתון 'המודיע', בו הוא כתב שלצערו הוא צריך להוריד את ההכשר. זה הספיק בשבילי".

מנגד, ייתכן מאוד כי חוגים ליטאיים מסויימים הנמנעים מלהכניס לפיהם מוצרים הזוכים להכשרו של הגרמי"ל לנדא, ישמחו מעתה לצרוך את מוצרי שטראוס מהדרין.

בתוך כך, שמועות שנפוצו אתמול על כך שהגרמי"ל לנדא עומד להעניק את הכשרו למחלבות טרה, התבררו כחסרות בסיס, והוכחשו הן על ידי אנשיו של רב העיר בני ברק, והן על ידי חברת טרה עצמה.

לאחר שנפוצה השמועה, היו שקשרו בינה לבין הסרת ההכשר ממוצרי שטראוס מהדרין, ואמרו כי ההתנתקות משטראוס נעשתה בכדי לחבור ל'טרה'. אולם כאמור, בתוך שעה קלה פורסם כי אין ממש בשמועות הללו.






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד