י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בליל היארצייט ה-19

פינדרוס בכנסת: כך מרן הרב שך ענה לחילונים

בליל יום השנה ה-19 לפטירת מנהיג היהדות החרדית בדור האחרון מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל, מייסדה של תנועת 'דגל התורה', הזכיר יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס בכנסת את תשובתו הניצחת לטענות החילונים על התערבות החרדים בחייהם

פינדרוס בכנסת: כך מרן הרב שך ענה לחילונים
מרן הרב שך זצ"ל ופינדרוס צילום: שוקי לרר-דוברות הכנסת

דבריהם הם זיכרונם: אתמול מליאת הכנסת דנה בהצעת החוק הנוגעת לנשיא לשעבר בן צבי. יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס, ניצל את ההזדמנות כדי להזכיר את דבריהם של מרנן בעל ה'חזון איש' ובעל ה'אבי עזרי' הרב שך זצ"ל ביום השנה לפטירתם, על התנהלות הרצויה של הפוליטיקה החרדית - להתחבר, בכדי למנוע מעשים הנוגדים את רוח התורה.

"בדיוק אנחנו בדיון היום בכנסת על אזכרה – אם זה קשור לחברי הכנסת או לא, להזכיר את המנהיגים שלנו. אז אני רוצה להזכיר. היום היה יום השנה לפטירתו של מרן ה'חזון איש', והלילה יום השנה לפטירתו של מרן הרב שך, זכר צדיקים לברכה", פתח פינדרוס את דבריו. "מרן החזון איש, למי שלא יודע, הניח את התשתית והיסודות שעליהם בנויה היהדות החרדית הנאמנה ביחסה למדינת ישראל, לתנועה הציונית ולכל הנלווה ב-70 השנים האחרונות.

"מרן הרב שך, ראש הישיבה זצ"ל, ייסד את תנועת דגל התורה, שזכיתי להימנות עם חבריה כאן בכנסת, ייסד את המתווה שעליו אנחנו מבוססים עד היום, עם מנהיגינו, ייבדלו לחיים ארוכים, וייסד את היסודות שעליהם מושתתת בתוך הקהילה החרדית תנועת דגל התורה".

"ואני רוצה לצטט שני ציטוטים, אחד של מרן החזון איש ואחד של מרן הרב שך. החזון איש דיבר על איך מתמודדים במערכת – כל חבר כנסת וכל שר מכיר את זה כמעט כל יום וכל שעה – בהתחברות לרבנות, בהתחברות לשלטון, ומצד שני, האני מאמין, מה שאתה מאמין בו, במקרה שלנו האני מאמין התורני.

"אמר החזון איש, ואני מצטט: אומנם ההתחברות לרבנות צריכה שיקול דעת, היא מפסדת או מרווחת, שהרי נענש יעקב אבינו עליו השלום על זה שמנע את דינה מעשיו, ורב גיבור העומד בקשרי מלחמה, מצווה עליו להלוך ולעמוד. אין זה בכלל הילוך ועמידה בדרך חטאים. כשאתה עושה עסק עם מי שאתה לא מסכים איתו זה לא תמיד – או חטאים אפילו – אין זה הילוך ועמידה בדרך חטאים, אלא עושה דין בחטאים. אומנם שיקול הדעת, צריך סייעתא דשמיא שלא ייכשל חס וחלילה.

"מרן הרב שך, שייסד את דגל התורה, אמר חודשים ספורים לפני הבחירות של תשנ"ב בישיבת פוניבז', שבה כיהן כראש ישיבה: אחת הטענות המושמעות על ידי הציבור החילוני כלפי הציבור הדתי, שאין זה מעניינם של הדתיים אם החילונים הולכים בדרך התורה ואם לאו, ומוטב לנו שלא נתערב במהלך חייהם, כשם שהם מניחים לנו לנהוג כרצוננו.

"נשמעת טענה הגיונית. אך תורת ישראל שוללת אותה מעיקרה. תורתנו קובעת: כל ישראל ערבים זה לזה, והיא לא מצטמצמת בחיוב הערבות גרידא. היא מבהירה לנו כי קיימת השפעה הדדית משמעותית בין כל יחיד ויחיד בישראל, וכל אחד בישראל שעושה מעשה שאינו הגון על פי התורה, הרי הוא משפיע השפעה שלילית על הכלל כולו. לפיכך, אכפת לנו מאוד מהתנהגותו של כל אדם בישראל, דתי או חילוני, ואנו מצווים להשתדל לעשות ככל יכולתנו למנוע מעשים הנוגדים את רוח תורתנו הקדושה".

לסיום אמר, "הדברים האלה, אמר הרב שך, דברי הסיפור גם, שנוח – על שמו נקרא המבול "מי נוח", אמר הנביא. למה? נוח היה אשם במבול? החטאים – הוא לא היה אשם במבול. זה נקרא "מי נוח". דברי חז"ל על נוח הם קו ההנחיה לאחריותנו כלפי הזולת. כל מי שיכול להציל, להשפיע, ואינו עושה זאת, רובצת עליו אחריות כבדה ביותר. שנזכה ליישם את המסורות ואת הדברים הללו. תודה".

יצחק פינדרוס הרב שך דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד