י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
היווה השראה לאלפים

הלך לעולמו האיש ששבר שיא בהתמודדות עם מחלת ה-ALS

הערב נחתם פרק מרשים בשבירת השיאים באורך חייו של חולה במחלת ALS, עם פטירתו של הד"ר רחמים מלמד כהן, שהיה חולה בה ושרד 26 שנים לאחר שהמחלה התגלתה והשתלטה על גופו. ההלוויה מחר ב-12 

הלך לעולמו האיש ששבר שיא בהתמודדות עם מחלת ה-ALS
ד"ר רחמים מלמד כהן צילום: GFDL

הערב (שלישי) מגיעה הבשורה הקשה על פטירתו של הדוקטור רחמים מלמד כהן ז"ל, שהיה חולה ה-ALS ששרד 26 שנים ושבר שיאים באורך חייו הנדיר כשהמחלה הקשה משתלטת על גופו והוא בן 83 בפטירתו.

רחמים מלמד כהן, נולד בשכונת מחנה יהודה בירושלים ונקרא על שם אבי אביו, הרב רחמים מלמד כהן, שהיה רבה הראשי של שיראז שבאיראן, עלה לארץ ועמד בראש עדת יהודי פרס בשכונת נחלת ציון. אביו, הרב יעקב מלמד-כהן, היה ממנהיגי העדה הפרסית בירושלים, רב ומנהל תלמוד תורה בשכונת מחנה יהודה אשר שילב בין רוח המסורת למודרניזציה.

האב היה בין מקימי האגודה להצלת ילדים מחוסרי חינוך, ילדים עם צרכים מיוחדים, ונבחר ליקיר ירושלים כאות הוקרה על פעילותו הציבורית והחינוכית בעיר. אימו רחל, ילידת העיר חלב, עבדה בהתנדבות בקרב הקהילה. ועל שמם של ההורים יעקב ורחל מלמד כהן נקראה כיכר בשכונת רחביה.

בהמשך הוא ורעייתו יצאו עם שני ילדיהם לשליחות חינוכית בהודו למשך ארבע שנים מטעם תנועת 'בני עקיבא' והסוכנות היהודית. ובגיל 32, נבחר ומונה למפקח על בתי ספר ממלכתיים דתיים בגליל המזרחי, מבית שאן ובנותיה עד מטולה.

בשנת תשנ"ד אובחנה אצלו מחלת ALS, ניוון מערכת העצבים המוטורית. תוחלת החיים של נושאי מחלה זו היא 5-2 שנים. אולם רחמים מלמד כהן האריך חיים. לאחר החייאה ואשפוז במשך חודש וחצי בבית החולים הדסה הפך למשותק כליל, מרותק לכיסא גלגלים, צמוד למכונת הנשמה 24 שעות כשאין לו שום יכולת תנועה פרט לעיניו ועפעפיו.

למרות ואולי בגלל מצבו הגופני החלה פריחה בפעולותיו וביצירותיו של ד"ר מלמד כהן. שליטתו במחשב באמצעות מצלמה העוקבת אחר תנועת העין, שני חיישנים, תוכנה מיוחדת ומקלדת וירטואלית, מאפשרת לו לתקשר. כך חיבר וכתב עשרה ספרים שפורסמו. מלמד, שהיה צלם חובב החל לצייר לאחר שלמד להשתמש בתוכנת פוטושופ. ויצירותיו "עיניים בתנ"ך" ו"צבעים בתנ"ך" זכו לתערוכות ברחבי הארץ ובארצות הברית.

ד"ר מלמד המשיך למרות המגבלות לנהל את מפעלי אביו ובהם ניהול בית הכנסת "אהל יעקב ורחל" וישיבת "אביר יעקב". כמו כן היה פעיל בעמותות א.ל.ס. אלפים היו מתכתבים עמו בדואר האלקטרוני והוא שימש דוגמה ומופת לחולים רבים כיצד כח הרוח והרצון מתגברים על מגבלות הגוף.

הלוייתו תתקיים מחר בשעה 12:00 בצהריים.

ת.נ.צ.ב.ה.

ALS שיא ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד